رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز در تهران با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفری که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ارتباطی با چانه زنی برای تمدید مهلت اعلام شده درباره خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق ندارد.

بافل طالبانی -امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که  به تهران سفر کرده، امروز (دوشنبه) ۲۰ شهریور ماه با حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار بافل طالبانی با امیرعبداللهیان در تهران

بافل طالبانی همچنین روز یکشنبه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار بافل طالبانی با امیرعبداللهیان در تهران

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این سفر اظهار داشت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای مثبت و همکاری‌های دوجانبه بین ایران و اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه این سفر را با موعد ۲۸ شهریور ماه برای اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق به منظور خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق مرتبط ندانست و گفت: این سفر هیچ ارتباطی به این مورد و چانه زنی برای تمدید چنین موعدی ندارد.

به گزارش فارس براساس توافق شکل گرفته بین ایران و عراق آنگونه که کنعانی به آن اشاره کرد، دولت عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور جاری، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کند. براساس این توافق پادگان‌های نظامی ایجاد شده تخلیه و تعطیل و این گروه‌ها به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل شوند. 

وی در این باره گفته بود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. دیدگاه‌های خود را به دولت عراق اعلام کردیم و مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما در این خصوص اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در عراق هم در جریان دیدگاه‌های ایران است.

کنعانی امروز همچنین تأکید کرد که براساس توافق انجام شده با دولت عراق موعد پایانی این توافق یعنی ۲۸ شهریورماه برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه طلب در منطقه اقلیم کردستان عراق پایان می‌یابد و این موعد به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و افزود: به صورت رسمی این موضوع به مقامات عالیه دولت عراق ابلاغ و دولت محلی اقلیم کردستان منتقل شد و این موعد به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 

وی به اقدامات دولت عراق در این زمینه اشاره کرد و افزود: امیدواریم در موعد یاد شده شاهد اجرای کامل تعهدات دولت عراق و اقلیم کردستان عراق باشیم.

سخنگوی رسمی دولت عراق هفتم شهریور ماه نیز، اجرای توافق مرزی با ایران در خصوص خلع سلاح گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان و برچیدن اردوگاه‌های آن‌ها در مرزها را تایید کرد.

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق هم اخیرا یادآور شد: خود را موظف می‌دانیم که نگرانی‌های امنیتی تهران را از بابت جریان‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان برطرف کنیم و به همین منظور تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده و بیش از ۳ هزار نیروی ارتش ملی را در سراسر مرزهای ایران و اقلیم مستقر کرده‌ایم.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بر امنیت مرزهای خود تأکید کرده و آنگونه که سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم پیش از این اعلام کرد: پس از پایان موعد مذکور، دولت ایران در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت ملی ایران عمل خواهد کرد. (اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۳ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق و محل انتقال گروه‌های تجزیه طلب اظهار داشته بود: دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق در این خصوص مسؤولیت دارند و در چارچوب توافق انتظار داریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند. اجزای توافق مشخص است و براساس جزئیات و اجرای توافق منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت مرکزی عراق باشیم.

کد خبر 787719
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha