سند ملی هوش مصنوعی که در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تدوین شده، اکنون در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

سند هوش مصنوعی

به‌گزارش همشهری آنلاین، این در حالی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خردادماه گذشته اعلام کرده بود که شورای‌عالی فضای مجازی متولی تدوین سند توسعه هوش مصنوعی است.

همچنین، رضا تقی‌پور، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی هم اخیرا به سند حکمرانی هوش مصنوعی اشاره کرده و گفته بود که این سند در مرحله نظرخواهی و جمع‌آوری نظرات نخبگان و خبرگان این حوزه است.

با نگاهی خوش‌بینانه به این اتفاقات، شاید بتوان نتیجه گرفت که حاکمیت به اهمیت هوش مصنوعی و توسعه آن پی برده و فعالیت‌های متعددی برای تدوین یک سند بالادستی در جریان است.

بیشتر بخوانید:

اما سندی که هادی عاشری، معاون ستاد هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی ریاست‌جمهوری از آن نام می‌برد شامل ۴هدف کلان، ۵راهبرد اصلی، ۳۰شاخص کلان، حدود ۱۴۰ اقدام و ۱۵۰فعالیت یا پروژه و ۱۷۵شاخص خرد است.

این سند براساس مطالعه اسناد سایر کشورها، اسناد بالادستی داخلی، مطالعات میدانی و مصاحبه با نخبگان تدوین شده و اکنون به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و میزهای تخصصی برای بررسی ذیل شورا تشکیل شده است.

همچنین معاون ستاد هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی در گفت‌وگو با مهر از تکلیف این معاونت برای حمایت از راه‌اندازی چندین شرکت یونیکورن در حوزه هوش مصنوعی خبر داده است.

بیشتر بخوانید: 

از اهداف کلان این سند می‌توان به «برآورده کردن نیازمندی‌ها و حل شدن ابرچالش‌ها با کاربردی‌سازی‌ هوش مصنوعی» اشاره کرد.

عاشری در این مورد می‌گوید: این هدف یعنی کاربردی کردن هوش مصنوعی در کشور باید در اولویت قرار بگیرد، یعنی اگر فقط پز این را بدهیم که در حوزه تولید علم دنیا مثلاً در رتبه یک قرار داریم، فایده نخواهد داشت درصورتی که فناوری هوش مصنوعی را کاربردی‌سازی‌ نکرده باشیم.

به‌گفته او در چشم‌انداز سند به چند نکته توجه شده است. نخست توجه به فرموده رهبر انقلاب که ایران باید جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی و صاحب حرف در این حوزه باشد که این یک هدف کلی است و باید ذیل آن زیرهدف‌هایی تعریف شود.

کد خبر 787091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha