حجت‌الاســلام محمدتقی فلسفی در سال ۱۲۸۶ در خانواده‌ای روحانی، عالم و پرهیزگار به دنیا آمد. روحانیت و تربیت معنوی همراه با زهد و قناعت پدر و مادر، شخصیت اصلی او را در کودکی شکل داد.

فلسفی

همشهری آنلاین-حسن حسن زاده: حضور پدر ایشان آیت‌الله ‌محمدرضا تنکابنی به‌عنوان عالم و مجتهد جامع‌الشرایط باعث شد تا طلاب و فضلا برای استفاده از محضر علمی و مردم عادی برای حل و فصل دعاوی حقوقی خود به منزل ایشان مراجعه کنند و بدین‌ترتیب حجت‌الاسلام فلسفی از نخستین سال‌های کودکی با افراد گوناگونی از طبقات مختلف جامعه آشنا شد. در آغاز جوانی به دلیل ذوق و اشتیاق فراوان به منبر و علاقه و اصرار مادر، منبر رفتن را در کنار تحصیل علوم دینی آغاز کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

استعداد و قریحه کم‌نظیرش در وعظ به سرعت آوازه‌اش را در تهران پراکند و در همان سنین جوانی او را در کنار بزرگ‌ترین وعاظ و خطبای تهران قرار داد. تا جایی که در حدود ۲۰ سالگی، مجلس شورای ملی از ایشان دعوت کرد تا در ۵ روز آخر ماه صفر در صحن مجلس، منبر برود. زندگی حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به دلیل ارتباطات و پیوستگی‌های گسترده با مراجع تقلید و همچنین محبوبیت در میان مردم به دلیل همین منبرهای پر جذبه‌اش و نیز درگیری با مقامات رژیم پهلوی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه استعداد ذاتی ایشان در سخنوری و شجاعت در بیان مطالب و مفاهیم حساس و انتقاد از وضعیت فرهنگی و سیاسی حاکم بر کشور در دوره پهلوی دوم، ایشان را به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص دینی در عرصه وعظ و خطابه معرفی کرده است.

واعظ شهیر شهر | زندگی پرماجرای حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی

در ابتدای دهه ۲۰ و در اوج فعالیت‌های حزب توده، مرحوم فلسفی از جانب آیت‌الله ‌بروجردی، پیام و هشدارهای لازم را به دربار ارسال می‌کرد و نیز در جریان مبارزه با بهاییت به‌عنوان نماینده این مرجع عظیم‌الشان، نقش مهمی ایفا کرد. در جریان نهضت اسلامی به‌ویژه در جریان لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و قیام ۱۵ خرداد، مرحوم فلسفی بسیاری از پیام‌ها و مطالب مورد نظر امام را به‌طور شفاهی بیان می‌کرد. در دیگر وقایع انقلاب هم سخنان و منابر ایشان نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن تنور مبارزات داشت.

حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی، پس از حدود ۷۰ سال سخنرانی و منبرهای منحصربه‌فرد و تربیت شاگردان و وعاظ بزرگ در ۹۳ سالگی به علت بیماری و کهولت سن در گذشت و در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.  

.................................................................................................................................................................

۱۲۸۶ سالی که حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی فرزند آیت‌الله ‌شیخ محمدرضا تنکابنی، از علمای برجسته تهران، در تهران متولد شد.  

۱۲۹۲ مرحوم فلسفی در 6سالگی وارد دبستان توفیق شد و تحصیل در زمینه صرف و نحو و مقدمات علوم دینی را از آنجا آغاز کرد.  
۱۳۰۲ نخستین منبر مرحوم فلسفی در مسجد فیلسوف‌ها در این سال برگزار شد در حالی که ایشان حدود ۱۵ سال بیشتر نداشت. مرحوم فلسفی در آن منبر در مدح منقبت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به سخنرانی پرداخت.

۱۳۰۹ حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی در ۲۳ سالگی با دختر عمویش ازدواج کرد.  
۱۳۱۶ در این سال در منبر معروفش در بازار تهران با اشاره به حادثه مسجد گوهرشاد به‌دست رژیم طاغوت علاوه بر ممنوع‌المنبر شدن، از پوشیدن لباس روحانیت هم منع شد. ایشان پس از ممنوع‌المنبر شدن هم مجالس وعظ خود را در خانه برگزار می‌کرد.  
۱۳۳۲ در ماه رمضان این سال به افشاگری علیه فرقه انحرافی بهائیت پرداخت و مردم را از نفوذ آنها در دستگاه حکومت آگاه کرد.  
۱۳۷۷ حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی در ۹۳ سالگی درگـــذشــــت و در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۲۰در تاریخ ۱۳۹۴/۰۴/۱۵

کد خبر 786995

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha