تبلیغات در زمینه‌های مختلف به ویژه زیبایی در تابلوهای تبلیغاتی، فضای مجازی، و... می‌تواند افراد زیادی را نسبت به انجام امور مختلف پزشکی یا زیبایی ترغیب کند. در این میان، گاهی تبلیغات کاذب، مردم را به سمت مراکز غیرمجاز می‌کشاند؛ اتفاقی که چالش مهمی برای حوزه پزشکی به شمار می‌رود.

پزشک قلابی
چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟ | نحوه نظارت بر کار پزشک‌نماها؛ شناسایی و تعطیلی ۴ هزار مرکز غیرمجاز پزشکی
دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: این روزها بسیاری از افراد غیرمتخصص در کارهای تخصصی پزشکی مانند خدمات مختلف پوست و مو، زیبایی و همچنین تغذیه فعالیت می‌کنند و در فضاهای مجازی انواع تبلیغات اغواکننده از طرف افرادی که تخصص مربوط لازم را ندارند دیده می‌شود؛ حال، با توجه به این موضوع، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این پزشک‌نماها را شناسایی کرد و اصولاً نظارتی بر انجام چنین کارهایی در فضاهای مجازی، تبلیغات آنها و همچنین مکان‌های ارائه‌دهنده این خدمات صورت می‌گیرد؟ مسئول نظارت بر این گونه فعالیت‌ها چه سازمانی است و نظارت آنها به چه صورتی انجام می‌شود؟ در این خصوص با دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چگونگی نظارت بر کار افراد غیرمتخصص

دکتر سعید کریمی درباره چگونگی نظارت بر کار افراد غیر متخصص و به اصطلاح پزشک نماها می‌گوید: سامانه اعضای سازمان نظام پزشکی مرجع مناسبی برای اطمینان از پزشک بودن فرد به شمار می‌رود. با یک‌ جست‌وجوی ساده نام پزشک در این سامانه می‌توان رشته تحصیلی و محل خدمت پزشک را مشخص کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: کمیته تبلیغات سازمان نظام پزشکی مجوز تبلیغات را صادر می‌کند و این سازمان و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و وزارت بهداشت بر نحوه فعالیت اعضا در فضای مجازی نظارت دارند.

چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟ | نحوه نظارت بر کار پزشک‌نماها؛ شناسایی و تعطیلی ۴ هزار مرکز غیرمجاز پزشکی

مشکل تبلیغات اغوا کننده در فضای مجازی

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، عمده مشکلاتی که در فضای مجازی دیده می‌شود مربوط به افراد فاقد صلاحیت است. قطعاً فضای مجازی محیط امن و قابل اعتمادی برای کسب اطلاعات درخصوص درمانگران نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود مردم به مطالب منتشر شده در این فضا اعتماد نکنند. البته این عدم اعتماد به ویژه در مورد سکوهایی مثل اینستاگرام و تلگرام که سرور آنها در خارج از کشور است جدی‌تر است. با توجه به اینکه این سکوها، تابع قوانین کشور نیستند، قاعدتاً از استانداردهای وزارت بهداشت هم تبعیت نمی‌کنند و باعث آسیب به سلامت عمومی جامعه خواهند شد.

توجه به مجوز اشتغال افراد یا مراکز خدمات پزشکی

به گفته دکتر کریمی، مراجعان برای اطمینان از خدمات مراکز پزشکی باید در بدو ورود به هر مرکز خدمات پزشکی به مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهره‌برداری وپروانه مسئول فنی مرکز دقت کنند. ضمن آنکه به‌زودی سامانه اطلاعاتی معاونت درمان وزارت بهداشت هم راه اندازی خواهد شد تا برای مراکز تشخیص و درمانی نیز مردم بتوانند استعلام کنند و از صحت مجوزهای نصب شده در مراکز تشخیص- درمانی اطمینان پیدا کنند.

چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟ | نحوه نظارت بر کار پزشک‌نماها؛ شناسایی و تعطیلی ۴ هزار مرکز غیرمجاز پزشکی

چگونگی اطمینان از صلاحیت مراکز پزشکی

معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید: راه دیگر اطمینان از صلاحیت افراد، توجه به مجوز اشتغال فرد یا مرکزی که افراد در آن مشغول به کار هستند. همه فعالان حوزه درمان موظفند مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهره‌برداری مرکز و پروانه مسئول فنی را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند. مردم نیز باید در بدو ورود به هر مرکز تشخیصی درمانی به این مجوزها توجه داشته باشند.

چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟ | نحوه نظارت بر کار پزشک‌نماها؛ شناسایی و تعطیلی ۴ هزار مرکز غیرمجاز پزشکی

نحوه نظارت بر فعالیت پزشکان غیر متخصص

گاهی پزشکان عمومی هم بدون داشتن تخصص‌های لازم مانند تخصص عمومی، تغذیه یا پوست و مو خدماتی در این زمینه ارائه می‌کنند و مواردی هم شاهد بروز مشکل در این زمینه بوده‌ایم. دکتر کریمی در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه می‌توانند برای گرفتن کارهای تخصصی مورد نیاز خود به متخصصان لازم مراجعه کنند، اظهار می‌کند: درمورد صلاحیت گروه‌های مختلف پزشکی برای انجام خدمات مختلف مانند پوست و مو، کمیسیون‌ ملی تعیین صلاحیت حرفه‌ای و همچنین شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت اعلام نظر می‌کنند. همچنین دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت نیز، استانداردها و راهنماهای بالینی خدمات را می‌نویسد که در آن به صلاحیت ارائه‌دهندگان خدمت اشاره می‌شود.

چگونه پزشکان قلابی را بشناسیم؟ | نحوه نظارت بر کار پزشک‌نماها؛ شناسایی و تعطیلی ۴ هزار مرکز غیرمجاز پزشکی

سامانه رسیدگی به شکایات مردمی

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانه‌روزی و با حضور تمام وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در سراسر کشور است. همچنین ادارات نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه‌ها آماده دریافت شکایات و نظرات مردم جهت بررسی و رسیدگی امور هستند.

شناسایی و پلمب مراکز غیرمجاز

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خدمات و تبلیغات بسیار متنوع و آسیب‌زای غیر تخصصی پزشک‌نماها می‌گوید: مردم باید بدانند در سال گذشته حدود ۴ هزار مرکزغیرمجاز مداخله‌گر در امر درمان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل یا پلمب شدند. علاوه بر نظارت مستمر از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی قطعاً بررسی صلاحیت افراد ارائه دهنده خدمت توسط خود بیمار می‌تواند در حفظ سلامت هموطنان مؤثر باشد.

کد خبر 786411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha