صفحه «هویت محله» از این شماره بنا دارد تا به هر شاخصه و مؤلفه‌ای که به هویت بخشی در محله کمک می‌کند یا بخشی از هویت محله و اهالی‌اش است، بپردازد. درست است که نخستین و مهم‌ترین رکن به وجود آورنده هویت یک محله، اهالی آن هستند اما در این صفحه قصد داریم به اجزای دیگری که در این حوزه نقش دارند بپردازیم.

داركوب

همشهری آنلاین-الهه سالاری: به همین دلیل در این شماره به بررسی پرندگانی که در اطراف ما زندگی می‌کنند و برخی از آنها فقط در محدوده منطقه ما دیده می‌شوند و بوستان‌های دارالمؤمنین را برای زندگی انتخاب کرده‌اند می‌پردازیم. در شمارگان بعد نیز موضوعاتی دیگر همچون گرمابه‌های منطقه، درختان میوه، بناهای تاریخی و... را بررسی خواهیم کرد.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

قطعا دستیابی به شاخصه‌های سازنده هویت محلی و بازیابی آن بدون کمک اهالی محله ممکن نیست. «علیرضا عسگری» پژوهشگر خانه فرهنگ و هنر سرای محله پرستار یکی از افرادی است که در این حوزه بسیار کوشا و ثابت قدم است. او در بازیابی و معرفی هویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی منطقه نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. عسگری در تحقیقی پرندگانی را که در منطقه زندگی می‌کنند شناسایی کرده است.

او درباره زیستگاه‌هایی که در شهر تهران و منطقه ما وجود دارد می‌گوید: «شهر ما اگر از آلودگی هوا خلاص شود شرایط خوبی برای زندگی پرندگان دارد. غرب تهران با وجود پارک جنگلی چیتگر، دریاچه آزادی و دریاچه خلیج فارس مکانی برای زندگی پرندگان شده است. شمال شهر هم زیستگاه کوهپایه‌ای به شمار می‌رود. در شرق تهران از شمال تا جنوبش فضای خوبی برای پرندگان است از بوستان سرخه حصار گرفته تا تپه‌ماهورها. منطقه ما نیز دو زیستگاه مهم دارد. زیستگاه بوستان سهند و زیستگاه استادیوم تختی که باعث شده پرندگان بومی این منطقه شوند و تعدادشان از پرندگانی که در مرکز شهر زندگی می‌کنند بیشتر باشد.»

همسایگی با دارکـــوب سوری و دم‌جنبانک

خانه امن پرندگان

منطقه ما شرایط خوبی برای زندگی پرندگان دارد و اگر این گزارش شما را کنجکاو کرده، از امروز دقیق شوید و پرنده‌های ساکن در منطقه را شناسایی کنید. پرنده‌هایی همچون گنجشک، یاکریم، کبوتر چاهی و کلاغ در همه نقاط تهران دیده می‌شوند و در بوستان‌ها و درختان منطقه ما هم زندگی می‌کنند وعلیرضا عسگری، اما در تحقیق خود ۳۰ پرنده را شناسایی کرده است که برخی آنها همچون دم جنبانک تنها در محدوده منطقه ما دیده شده است و به نوعی می‌توان گفت زیستگاهش را تنها در این نقطه از شهر تهران انتخاب کرده است.  
پرندگانی همچون دارکوب سوری، طوطی سبز، مرغ مینا، هدهد، چرخ ریسک، سهره طلایی، بلبل خرما، سار و... پرندگانی هستند که کمتر در محیط شهری می‌بینیم اما آنها منطقه ما را به‌عنوان زیستگاهشان انتخاب کرده‌اند.

همسایگی با دارکـــوب سوری و دم‌جنبانک

از اکوتوریسم تا غذا دادن به پرندگان

عسگری یکی از اهداف پژوهش درباره پرندگان منطقه را رواج صنعت پرنده‌نگری یا همان اکوتوریسم در منطقه می‌داند و امیدوار است با همت شهرداری منطقه این امر محقق شود. او می‌گوید: «انسان و پرنده از دیرباز رابطه و تعامل خوبی با یکدیگر داشته‌اند. گاهی این رابطه عاطفی هم شده و در اطرافمان دیده‌ایم کسانی را که با پرنده‌ای دست‌آموز زندگی می‌کنند. خوشبختانه ساکنان منطقه ما به دلیل اعتقادات مذهبی که دارند مراقب پرندگان هستند و در تحقیقاتم متوجه شدم بسیاری از شهروندان برای آنها دانه و ارزن می‌ریزند.» 

همسایگی با دارکـــوب سوری و دم‌جنبانک


عسگری با تأکید بر لزوم حفظ زیستگاه‌های پرندگان ادامه می‌دهد: «همه شهروندان منطقه باید شرایطی را ایجاد کنیم تا پرندگان زیستگاهشان را ترک نکنند. وقتی مکان مناسب، امن و غذا مهیا باشد پرنده بومی آن مکان می‌شود. قطعاً حضور پرندگان در اطراف محل زندگی ما و دیدن آنها لذت خاص خودش را دارد.»

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۴ در تاریخ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

کد خبر 786094

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha