مجموع نظرات: ۲۴
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
۲ نفر

چیزی حدود صدسال پیش، جنوب منطقه ۱۰ تهران، پر از باغ‌های سرسبز بود و چهره‌ای کم و بیش روستایی داشت و هنوز هم اگر در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌های قدیمی‌اش مثل بریانک، جی، سرسبیل و امامزاده معصوم(ع) گردش کنید، نشانه‌هایی از روزهای گذشته را خواهید دید.

منطقه 10 تهران

همشهری آنلاین: این منطقه یکی از مناطق قدیمی شهر است و البته از شلوغ‌ترین و پرتراکم‌ترین مناطق پایتخت. شاید اگر دهه ۷۰ بزرگراه نواب این‌چنین از شرقش نمی‌گذشت، امروز، از روزهای سپری‌شده تهران حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. حالا می‌توان در این کوچه‌های باریک سرک کشید، زیر سایه انگشت‌شمار چنارهارهای بلند و قدیمی نشست و گشتی در خاطرات زد. بسیاری منطقه ۱۰ را با بزرگراه نواب و تونل توحید می‌شناسند، اما اینجا محله خریدهای رنگارنگ هم هست در سرسبیل دیروز و رودکی و جیحون امروز و البته محله زیارت. بارگاه امامزاده معصوم(ع) در منطقه بریانک با آن چنارهای بلندش، برای بسیاری از تهرانی‌های قدیمی، پر از خاطره است.

منطقه کوچک

دومین منطقه کوچک تهران است که از شمال به خیابان آزادی، از جنوب به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه شهید نواب صفوی و از غرب به خیابان شهیدان و بزرگراه یادگار امام(ره) می‌رسد. ایستگاه‌های متروی نواب صفوی، آزادی تقاطع شادمان و دکتر حبیب الله هم در شمال این منطقه قرار گرفته‌اند.

هفت چنار معروف

موزه هفت‌چنار منطقه بریانک به دلیل باغ سرسبز و آثاری که در دلش جای داده، یکی از موزه‌های شناخته‌شده تهران محسوب می‌شود.

بوستان ۲۲ بهمن: منطقه ۱۰، باغ و بوستان‌های کوچک و بزرگی دارد که بوستان ۲۲ بهمن بزرگ‌ترین آنهاست. در این بوستان علاوه بر درختان متنوعی مثل: نارون، توت، زبان‌ گنجشک، سرو، اقاقیا و گردو، گل‌هایی دارد که متناسب با هر فصل کاشته می‌شوند. علاوه بر این، زمین بازی کودکان، آلاچیق و وسایل بدنسازی هم در آن مهیاست. اما مهم‌تر از همه، اینکه این بوستان کودکان را فراموش نکرده و یک شهربازی خوب دارد که بچه‌ها بعد ازظهرها را می‌توانند در آنجا خوش بگذرانند. اگر می‌خواهید به این بوستان بروید، باید در خیابان قزوین تا تقاطع خیابان‌های عرب و پهلوانی‌نژاد جلو بروید.

بوستان رضوان و نور: بوستان رضوان هم با شهربازی و آبنماهایش محبوب ساکنان منطقه ۱۰ است. این بوستان در حاشیه بزرگراه نواب و کنار قصرالدشت قرار دارد. اما غیر از بوستان روضان، این منطقه بوستان مهم دیگری هم برای گردش دارد. در بوستان نور غیر از امکانات معمول بوستان‌ها، کتابفروشی کانون پرورش فکری منطقه در همین‌جاست و دفتر اعضای شورایاری محله بریانک هم در این بوستان قرار دارد؛ این بوستان در خیابان بریانک، خیابان صالح‌آبادی قرار دارد.

موزه هفت چنار: موزه آثار طبیعی و حیات‌وحش هفت چنار یکی از موزه‌های مهم و دیدنی تهران در زمینه آثار طبیعی است؛ ترکیبی از معماری قدیمی، فضای سبز و موزه حیات‌وحش. ساختمان قدیمی موزه که متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول است، یکی از آثار تاریخی پایتخت است و فضای سبزش یادگاری از باغ های قدیمی تهران. موزه حیات‌وحش هم تلفیقی از نمونه‌های زنده و غیرزنده بی‌مهرگان، مهره‌داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است که شامل گونه‌های تاکسیدرمی و زنده می‌شود. می‌توانید پس از گردش در باغ این موزه، ناهار را در سفره‌خانه سنتی اینجا میل کنید. برای رفتن به این موزه باید تا میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی بروید، اگر هم سوالی دارید با شماره تلفن ۵۵۷۳۸۷۴۵ تماس بگیرید.

اگر قصد خرید دارید به این منطقه از تهران سفر کنید

معصوم بریانک

بارگاه امامزاده معصوم(ع) مهم‌ترین زیارتگاه ساکنان منطقه بریانک است. امامزاده معصوم‌بن‌عبدالله(ع) از نوادگان امام محمدباقر(ع) است و بقعه متبرک او در فضایی دنج و پردرختی قرار دارد. برای زیارت مرقد این امامزاده باید تا خیابان قزوین، بین میدان قزوین، سه راه آذری روبه‌روی پل امامزاده معصوم (ع) بروید.

گـردش درسرسـبیل

اگرچه بیشتر خیابان‌های منطقه پر از فروشگاه‌های ریز و درشت است، اما یکی از معروف‌ترین مراکز خرید تهران آنجاست؛ بازار سرسبیل یا خیابان رودکی. این بازار از خیابان کمیل شروع می‌شود، به خیابان آزادی می‌رسد و پر از پاساژ و فروشگاه‌های متنوعی است؛ از پوشاک، کفش و لباس گرفته تا  طلا و جواهر و وسایل آشپزخانه.

کد خبر 785816
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 1
    ساسبیل درست هست نه سرسبیل درضمن اسم خیابان رودکی هست و سلسبیل نام یک ۳ راه هست تقاطع رودکی و بابایان(کمیل) که خیابان و محله ام به همین نام معروف شده
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      2 0
      اشتباه نوشتم سلسبیل درست اشتباه تایپی بود
    • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 1
      عزیز جان پدره پدر بزرگ بنده سال 1298در نواب دنیا اومده .این این خیابون در اصل همان سرسبیل می‌باشد .البته سه را سرسبیل هم داریم .و تقاطع سپه سلسبیل هم نامش چهار راه وثوق می‌باشد.
    • محمدرضامقیمی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 3
      واقعا نسبت به قیمت یکی از محله های لاکچری و زیبای تهران در اندازه های خودش است.یکی از بزرگترین مزایای این منطقه بودنه پارک های بی شمار و متعدد در این منطقه است که آب و هوای آنرا بسیار متفاوت کرده
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 3
    اینطوری معرفی نکنید بهتره پارک رضوان تقاطع کمیل و قصرالدشت هست و اصلا ربطی به هیچ کجای نواب نداره
  • کسرا بیرامی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 0
    سرسبیل چیه اسمش سلسبیل هست شما که این همه نوشتید همشم هم اشتباهی نوشتید لاقل یه تحقیق میکردین که اشتباهی اسم محله را ننویسید
  • ناشناس IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    حالا یه اشتباه تایپی بوده چقدر ایراد میگیرید
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 8
    با عرض تأسف 90%محله های تهران رو غربتی ها و غربیه ها گرفتن بخدا که دزاشیب و کامرانیه و سرسبیل وشهرری هم ندارد.من پدر پدر بزرگم 100و خرده ای پیش در نواب دنیا اومده.بخدا دیگه یکی از تهرونی های اصیل تو این محله ها نیستن.وجدانا موندیم از دست اینا کجا فرار کنیم
    • فقط خدا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      10 3
      عزیزم تو خودت هم یکی از همون غربتی ها بودی ...تهران از زمان قاجار تهران شده وگرنه عددی نبوده ....
  • چرا نظر بنده چاپ نشد.... محمدرضا مقیمی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 0
    چرا نظر بنده چاپ نشد محمدرضا مقیمی هستم با تشکر
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      2 0
      برو ترکیه
  • محمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 1
    قدیمی ها و اصیل های محل میگن سرسبیل ....ما هم از بچهگی همین سرسبیل رو گفتیم
  • مهران IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    امکان نداره بچه های این محل این خیابون رو به نام سلسبیل صدا کنند...همه بچه های منطقه 10به این خیابون میگن سرسبیل
  • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 0
    یادش بخیرباغ گلستان سینما روباز دلم گرفت
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 3
    نچ ما بریم اونجا سرمون گیج میره