تلاش گوگل برای تشخیص عکس حقیقی از عکسی که با هوش مصنوعی ساخته شده است به ساخت یک واترمارک دیجیتال انجامید. این غول فناوری برای مبارزه با اطلاعات نادرست، این واترمارک دیجیتال را آزمایش می‌کند.

واترمارک هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بی بی سی، SynthID که توسط DeepMind، بازوی هوش مصنوعی گوگل توسعه یافته است، تصاویر تولید شده توسط ماشین ها را شناسایی می‌کند. به این ترتیب واترمارک طوری طراحی شده است که برای تغییرات در پیکسل‌های جداگانه در تصاویر کار کند اما برای چشم انسان نامرئی است و فقط توسط کامپیوتر قابل تشخیص است. همانطور که آزمون هوش مصنوعی BBC Bitesize یا Real نشان می‌دهد، این فناوری در حال تکامل است و با تکمیل آن تشخیص تفاوت بین تصاویر واقعی و تصاویری که به طور مصنوعی تولید شده‌اند، پیچیده تر می‌شود.

تولیدکنندگان تصاویر با هوش مصنوعی با ابزار محبوب Midjourney که بیش از ۱۴.۵ میلیون کاربر دارد، مدتی است که به جریان اصلی ساخت تصویر با هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند. آنها به افراد اجازه می‌دهند با وارد کردن دستورالعمل‌های متنی ساده، تصاویر را در چند ثانیه ایجاد کنند.

این کار البته می‌تواند حق چاپ و مالکیت در سراسر جهان را زیر سئوال ببرد. گوگل مولد تصویر خود به نام Imagen را دارد و سیستم آن برای ایجاد و بررسی واترمارک فقط برای تصاویر ایجاد شده با استفاده از این ابزار اعمال می‌شود. واترمارک‌ها معمولا یک لوگو یا متنی هستند که برای نشان دادن مالکیت و همچنین تا حدی برای دشوارتر کردن کپی و استفاده از عکس بدون اجازه به تصویر اضافه می‌شود.

این واترمارک‌ها معمولا در تصاویر استفاده شده در وب سایت‌های خبری که معمولاً دارای یک واترمارک حق چاپ در گوشه سمت چپ پایین است به کار برده می‌شود. اما این نوع واترمارک‌ها برای شناسایی تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی مناسب نیستند زیرا به راحتی می‌توان آنها را ویرایش یا برش داد.

بیشتر بخوانید:

شرکت‌های فناوری از تکنیکی به نام خرد کردن برای ایجاد «اثرانگشت» دیجیتالی از ویدیوهای شناخته‌شده استفاده می‌کنند تا بتوانند آنها را شناسایی کرده و در صورت شروع به انتشار آنلاین، سریعا آنها را حذف کنند. سیستم گوگل یک واترمارک به طور موثر نامرئی ایجاد می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد از نرم افزار آن استفاده کنند تا فوراً بفهمند که آیا تصویر واقعی است یا توسط هوش مصنوعی ساخته شده است.

کد خبر 784639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha