مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

شاید شمیران برای خیلی‌ها به تجریش و کوهپایه‌های دربند خلاصه شود، اما شمیران قدیم منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر از اینها بود  و باغستان وسیعی را شامل می‌شد که بخش‌هایی از آن در محدوده منطقه ۳ تهران جای می‌گیرند.

منطقه ۳ تهران

همشهری آنلاین: از آن روزگار پر دارو درخت این منطقه، تنها نام‌هایی بر محلاتش باقی مانده که بوی باغ و تاریخ می‌دهند و برای عاشقان تهران قدیم همچون گنجی ارزشمندند؛ از اختیاریه، داوودیه، کاووسیه و امانیه گرفته تا ده ونک، زرگنده، دروس و قلهک. از اینها که بگذریم، منطقه ۳ تهران گنجی بزرگ‌تر دارد که نه فقط برای اهالی این منطقه بلکه برای تمام پایتخت‌نشینان ارزشمند است؛ اراضی عباس‌آباد.

بیشترین بخش منطقه سرسبز عباس آباد در این محدوده‌ جای گرفته‌اند، زمین‌هایی سرسبز که تنها تنفس‌گاه مرکزی تهران‌اند و مرکز علمی، فرهنگی و گردشگری مهمی بر بلندای تپه‌هایش ساخته شده. این اراضی سبز در کنار بوستان‌هایی مثل ملت، طالقانی و باغ ایرانی اینجا را تبدیل به یکی از سبزترین مناطق پایتخت کرده‌است.

در تلاقـی بزرگراه‌ها

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

منطقه ۳ از شمال به بزرگراه‌های مدرس و صدر، از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی، از جنوب به بزرگراه‌های رسالت و همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران می‌رسد. از خط یک متروی تهران هم ایستگاه‌های قلهک، شریعتی، میرداماد، حقانی و شهید همت در این منطقه قرار دارند.

جایی برای تماشا

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

باغ موزه آب: در روزهای گرم سال گشت و گذار در باغ موزه آب که پر از دار و درخت است، واقعا باصفاست. این باغ بزرگ به بوستان خلیج‌فارس هم شناخته می‌شود که در آرایش آن، آب مهم‌ترین عنصر است. به تماشای این موزه که بروید با تاثیر آب در زندگی انسان بیشتر آشنا می‌شوید و از اشکالی که آب خلق کرده، لذت خواهید برد. گردش در این باغ زیبا و نشستن در کنار جویش‌ را در خیابان یخچال از دست ندهید. برای گرفتن اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۲۲۶۱۸۸۰۰ تماس بگیرید. مجموعه ورزشی قلهک در کنار همین باغ موزه است که نباید تماشایش را از دستش داد؛ سالن ورزشی، سینما، کتابخانه، غذاخوری و کافی‌شاپ از امکانات این مجموعه است.

حسینیه ارشاد: در دهه ۴۰ در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از سه راه ضرابخانه ساخته شد. این محل که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران، ایفا کرده است، به فهرست آثار ملی هم پیوسته. حسینه ارشاد کتابخانه مجهزی هم دارد که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی اینترنتی hepl.ir مراجعه کنید.

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

موزه امام علی(ع) : موزه هنرهای دینی امام‌ علی(ع) همان‌طور که از اسمش پیداست، آثاری مرتبط با هنرهای مذهبی دارد که شامل تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای، آثار پرده‌خوانی و تابلوهای خوش‌نویسی می‌شود. این موزه در سال ۸۲ افتتاح شده و اگر می‌خواهید به تماشای آثارش بروید، باید راهی خیابان ولیعصر(عج)، بلوار اسفندیار شوید. برای اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی iaram.ir سری بزنید.

خوراک و خرید خوشمزه

خشکبار و آجیل «تواضع» در خیابان ولیعصر(عج)، غذاخوری‌های «شاندیز» و «گیلانه» در خیابان آفریقا، «ته‌دیگ» و «سوپراستار» پایین‌تر از پارک‌وی، بستنی و آبمیوه «نیشکر» در خیابان شریعتی از خوراکی‌فروشی‌های معروف این منطقه است.  از بستنی‌های رنگارنگ مقابل پارک ملت هم غافل نشوید. برای خرید هم می توانید به پاساژهای متنوع و فراوان میدان ونک بروید.

موزه شهید مطهری: منزل استاد شهید مرتضی مطهری که در خیابان شهید کلاهدوز (دولت) قرار دارد، از سال ۸۶ به موزه تبدیل شد. در این منزل قدیمی می توانیدکتابخانه، وسایل شخصی و دست‌نوشته‌های ایشان را ببینید و از نزدیک با زندگی این شهید آشنا شوید. برای بازدید از این موزه می‌توانید با شماره ۲۲۶۳۱۵۸۱ تماس بگیرید.

تماشاگه پول: موزه پول در خیابان میرداماد، یکی از نخستین گنجینه‌های تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران است. این مجموعه بیشتر از ۲ هزار قطعه سکه، اسکناس و اشیای قدیمی برای نمایش دارد که در ۳ بخش ماقبل پول، تاریخ سکه و تاریخ اسکناس به نمایش درآمده‌اند. ساختمان این موزه هم معماری جالب و منحصربه فردی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. برای گرفتن اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۷۷۴۷۴۵ تماس بگیرید.

خانه شاعران: خانه شاعران معاصر، بنایی ۱۰۰ ساله و تاریخی دارد و با باغ زیبایش، سرایی برای تعامل و تقابل‌نظر شاعران و اهالی قلم است. این ساختمان که متعلق به یکی از شاهزادگان قاجار بوده، در سال ۱۳۷۸ بازسازی‌اش به اتمام رسید و انجمن شاعران ایران همان‌جا تشکیل شد. برای رفتن به این خانه، می‌توانید به نشانی خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز، نبش کوچه شهید نعمتی، بروید. برای گرفتن اطلاعات از فعالیت‌های این خانه به نشانی poetry.ir سری بزنید یا با شماره تلفن‌های ۲۲۶۰۵۸۰۹ و ۲۲۶۰۷۶۵۷ تماس بگیرید.

بـاغ‌های فرهنگ‌وتفریح

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

باغ‌های عباس‌آباد: اراضی عباس‌آباد در دوره قاجار روستایی بود، خارج از حصار تهران که عباس قلی‌خان از نزدیکان حاجی میرزا آغاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار مالکیتش را داشت. امروز، مهم‌ترین زمین‌های‌ سبز مرکز تهران‌ محسوب می‌شود که پر از مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی است. اگر وسیله نقلیه ندارید، ایستگاه متروی حقانی راحت‌ترین راه برای رسیدن به این مجموعه است، اگر هم سواره هستید، از ورودی‌های همچون، بزرگراه شهید حقانی، انتهای دیدار جنوبی می‌توانید وارد شوید؛ بوستان‌های این مجموعه همگی متصل هستند.

بوستان آب و آتش: بوستان حضرت ابراهیم(ع) که برای تهرانی‌ها به بوستان آب و آتش معروف است، بدون‌شک از محبوب‌ترین تفریحگاه‌های پایتخت است. انواع فواره‌های کوچک و بزرگ در کنار برج‌های آتشی که شب‌ها روشن می‌شود، پرطرفدارترین بخش‌های بوستان هستند. مراسم آتش‌بازی هر شب بعد از غروب آفتاب اجرا می‌شود و بعضی شب‌ها هم نقال در مقابل آمفی تئاتر روی پرده‌های دورتادور محوطه داستان حضرت ابراهیم(ع) را نقالی می‌کند. خودران یا دوچرخه ایستاده، راپل، کالسکه و اسب‌سواری و اسکیت‌بازی هم از تفریحات دیگری است که در این مجموعه می‌توانید تجربه کنید.  

باغ‌موزه دفاع مقدس: باغ موزه دفاع مقدس، همان‌طور هم که از اسمش برمی‌آید، وقایع ۸ سال جنگ تحمیلی در آن بازسازی شده است. این موزه بعد از ۶ سال، مهرماه امسال و همزمان با سالروز آغاز دفاع مقدس افتتاح شد. هنگام قدم‌زدن در این موزه می‌توانید ردیف تانک‌ها و نفربرهای پارک‌شده را در محوطه باغ ببینید و در تالارهای مختلف هم مراحل مختلف پیشرفت جنگ را تماشا کنید. در این باغ موزه بنای مسجد جامع خرمشهر را هم در اندازه واقعی خواهید دید.  

بوستان نوروز: نوروز بزرگترین بوستان اراضی عباس آّباد است که ۱۲ فروردین امسال درهایش، به روی تهرانی‌ها باز شد. دریاچه این بوستان شبیه دریای خزر طراحی شده و پارک اکو، پهنه دوستار کودک، سایه‌بان و آلاچیق از امکانات آن است. آبشار و برج سقوط آزاد بوستان تا چند هفته دیگر افتتاح می‌شوند. اگر اهل خرید و نگهداری از گل‌ها هستید، بازار گل‌عباس‌آباد را از دست ندهید. در این بازار گل هم می‌توانید گل و گیاهان مختلف بخرید و هم سوالات تخصصی‌تان را از کارشناسان این بازار بپرسید. بوستان نوروز با یک پل پیاده بنفش‌رنگ از روی بزرگراه همت عابران پیاده را به بوستان بنادر می‌رساند.  

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

بوستان بنادر و پل طبیعت: فانوس دریایی، سازه‌های چادری، لانه کبوتر، چندین رستوران دارد و اگر می‌خواهید احساس کنید در حاشیه یک بندر در حال گشت و گذارید، سراغ این بوستان بروید که ۴ سال از افتتاحش می‌گذرد. وقت گردش در این بوستان مراحل ساخت یک پل بزرگ را می‌بینید که قرار است، آن را به بوستان طالقانی وصل کند. این بوستان تا چند هفته دیگر گردشگران پیاده، دوچرخه‌سوار و کالسکه‌سوار را از روی بزرگراه شهید مدرس عبور می‌دهد. این پل که بزرگ‌ترین پل عابر پیاده ایران است، قرار است در کنار برج‌های میلاد یکی از نمادهای مهم شهر تهران شود.

بوستان منظومه شمسی:  یکی از دیدنی‌ترین بوستان‌های تخصصی این مجموعه، بوستان منظومه شمسی است. که از مجموعه فضای سبز و امکانات تفریحی این بوستان می‌توانید استفاده کنید، اما بنای پلانتاریوم یا آسمان‌نمای این بوستان تا چند هفته دیگر افتتاح می‌شود. آسمان نما مجموعه‌ای است علمی برای آشنایی بیشتر با آسمان و ستاره‌هاست که در آن نمایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمان را می‌توانید ببینید.

کتابخانه ملی: کتابخانه ملی ایران که سال‌ها در خیابان سی‌تیر جا خوش کرده‌ بود، به اراضی عباس‌آباد منتقل شد و پس از آن‌که ساختمان زیبای زیگورات شکل و طبقه‌طبقه‌اش تمام شد، سال ۸۳ افتتاح شد. کتابخانه ملی، مجهزترین کتابخانه در خاورمیانه است و جالب است بدانید که ساختمانش حتی در برابر زلزله تا ۸ ریشتری هم مقاوم است. در اینجا علاوه بر خدمات و امکانات مرتبط با کتاب، می‌توانید از طبیعت و فضای آرام محوطه‌اش لذت ببرید. برای اطلاعات بیشتر به‌نشانی nlai.ir مراجعه کنید.

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

ورزش‌های به‌یادماندنی

مجموعه ورزشی انقلاب یکی از ورزشگاه‌های بزرگ و مهم تهران است که در پشت بوستان ملت و حاشیه بزرگراه نیایش ساخته شده. زمین‌های گلف، تنیس،  چمن‌های مصنوعی و طبیعی فوتبال، استخرها و سالن‌های ورزشی جداگانه خانم‌ها و آقایان، پینت‌بال و امکانات تفریحی دیگر جزو امکانات این مجموعه بزرگ‌ است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی ecsc.ir سری بزنید.

تـفرج در بوستان

خیابان ولیعصر: خیابان ولیعصر(عج) طولانی‌ترین خیابان ایران است، اگرچه بیشترین بخش آن در منطقه ۳ نیست، اما یکی از باصفاترین بخش‌های این خیابان در این منطقه قرار گرفته. از چهارراه پارک‌وی که به سمت جنوب راه بیفتید، چنارهای بلند و کهنسال این خیابان، فضای خاطره‌انگیزی ساخته‌اند که با سنگفرش یک‌دست و بوستان‌های حاشیه خیابان، کامل می‌شوند.

بوستان ملت: ملت، یکی از بوستان‌های بزرگ تهران است که در حاشیه خیابان ولیعصر(عج) و روی بخشی از تپه‌های مشرف به آن ساخته شده. این بوستان در یکی از نظرسنجی‌های سال‌های اخیر، نخستین بوستانی است که یک شهروند تهرانی یک میهمان غیرتهرانی‌اش را به آنجا می‌برد. ساخت قسمت اول پارک در حاشیه خیابان ولیعصر(عج) در سال ۱۳۴۷ و بخش‌های دیگر مثل دریاچه و قسمت‌های چمن‌کاری آن براساس طراحی باغ‌های انگلیسی در سال ۱۳۵۴ ایجاد شد. دریاچه و آبنمای موزیکال، قفس پرندگان، انواع درخت‌های نادر، مجسمه‌های مشاهیر، کلینیک گیاهان، زمین‌های بازی و غذاخوری‌های مختلف از امکانات این باغ است. از سال ۸۷ بوستان ملت در ضلع غربی‌اش، صاحب یک مجموعه فرهنگی هنری بسیار مهم شد؛ پردیس سینمایی ملت که شامل سالن‌های سینما، گالری‌های و غذاخوری‌های مختلف است. 

زیباترین بوستان‌های ایران در این منطقه تهران پیدا کنید

بوستان طالقانی: بوستان طالقانی هم یکی از بوستان‌های بزرگ تهران است که در حاشیه بزرگراه حقانی و روی تپه‌های عباس‌آباد ساخته شده. احتمالا وقتی از کنارش رد شده‌اید، ورزشکاران را در حال ورزش و بچه‌ها را مشغول بازی دیده‌اید، شاید به خاطر همین محبوبیتش برای ورزشکارهاست که به پارک ورزشکاران هم معروف شده. بنابراین اگر در این بوستان یک تیم معروف یا یک ورزشکار سرشناس دیدید، تعجب نکنید. چشم‌انداز زیبای شهر تهران، زمین‌های ورزش، حوض ماهی، آلاچیق و محل‌های پخت کباب از امکانات این بوستان است.

باغ ایرانی: باغ ایرانی، که خیلی‌ از تهرانی‌ها آن را به اسم باغ ونک می‌شناسند، یکی از زیباترین بوستان‌های تهران است به تازگی‌ افتتاح شده. درختان کهنسال و تنومند این باغ بزرگ، یادگار زمانی‌ است که هنوز ونک پر باغ بود. باغ ایرانی بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی شده و بناهای زیبایی هم دارد. برای رسیدن به این بوستان باید تا خیابان شیخ بهایی شمالی،۲۰ متری پیروزان بروید و وارد کوچه شهید صابری شوید. 

بهشت مادران: این منطقه بوستان بزرگی هم  مخصوص بانوان دارد که می‌توانند با خیال راحت بگردند و از امکانات مختلفش استفاده کنند. برای رفتن به این پارک باید تا ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه‌های رسالت، شهید حقانی، خیابان کاویان غربی بروید. این بوستان از ۶ و نیم صبح تا ۷ بعداز ظهر روزهای شنبه تا پنج‌شنبه در اختیار بانوان و روزهای جمعه و تعطیل در اختیار همه اعضای خانواده‌هاست.

بوستان شریعتی: بوستان شریعتی اگرچه به اندازه‌ بوستان‌های دیگر این منطقه بزرگ نیست، اما از آن بوستان‌های قدیمی و محبوب ساکنان منطقه سیدخندان است. اولین لاله‌های زیبای تهران در همین پارک کاشته شد. چند ماهی هم هست که در ورودی آن مجسمه‌های بزرگ و کوچک از حیواناتی مثل فیل و پلنگ گذاشته شده که در کنار امکانات دیگر پارک می‌تواند بچه‌های کوچک را خیلی هیجان‌زده کند.

کد خبر 782819
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha