مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
۱ نفر

سازمان غذا و داروی آمریکا نخستین واکسن ویروس سنسیشیال تنفسی موسوم به RSV را برای محافظت از نوزادان تأیید کرد.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، این ویروس سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کند. این واکسن ساخت شرکت فایزر، اواخر دوران بارداری به مادران تزریق می‌شود و از ابتلای نوزادان در ۶‌ ماه اول زندگی به این بیماری خطرناک و گاه کشنده، محافظت می‌کند. در آزمایشی که روی بیش از ۷ هزار مادر باردار و نوزادان آنها انجام شد، این واکسن که Abrysvo نام دارد، خطر مراجعه نوزادان به پزشک یا بستری شدن در بیمارستان را کاهش داده بود. ویروس سنسیشیال تنفسی یک بیماری شایع و علت اصلی بستری شدن در نوزادان و سالمندان است.

این بیماری در فصل زمستان شدیدتر ظاهر می‌شود. زمستان پیش این بیماری طولانی‌تر و شدیدتر از همیشه شایع شد و بیمارستان‌ها مملو از کودکان مبتلا بود. دکتر پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: این ویروس یکی از علل شایع بیماری در کودکان است و نوزادان ازجمله افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند که می‌تواند منجر به بستری آنها در بیمارستان شود. با تأیید واکسن این ویروس، مادران باردار می‌توانند از نوزاد خود در برابر این بیماری بالقوه که تهدیدکننده زندگی است محافظت کنند.

دهه‌هاست که مطالعات و تلاش‌های ناموفق زیادی برای تولید واکسن‌های RSV انجام شده است. آنالیسا اندرسون، معاون ارشد فایزر و مدیر ارشد تحقیقات واکسن، درباره این واکسن گفت: تأیید ABRYSVO به‌عنوان نخستین و تنها گزینه ایمن‌سازی‌ مادر برای کمک به محافظت از نوزادان بلافاصله در بدو تولد تا ۶‌ماهگی در برابر این ویروس تنفسی، نقطه عطف مهمی برای جامعه علمی و سلامت عمومی است.

بیشتر بخوانید:

فایزر گفته است درصورتی که این واکسن در سراسر جهان توزیع و تزریق شود، می‌تواند سالانه از ۱۶ هزار بستری در بیمارستان‌ها و بیش از ۳۰۰ هزار مراجعه به پزشک به‌دلیل ابتلا جلوگیری کند. این شرکت همچنین در حال مطالعه این واکسن در افراد ۲تا ۱۸ساله با بیماری‌های زمینه‌ای و بزرگسالان ۱۸تا۶۰ساله است که به‌دلیل شرایط پزشکی زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا به RSV هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

کد خبر 782739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha