مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

در روزهایی که با فرزندتان تنها هستید، وقتتان را چطور پر می‌کنید؟ از صبح تا ظهر او را مقابل تلویزیون می‌نشانید و درحالی‌که از دیدن کارتون محبوبش خوشحال است، به کارهای شخصی‌تان می‌رسید یا اینکه چندساعتی به پارک محله‌تان می‌روید و به لطف وسایل بازی، بی‌حوصلگی‌اش را از بین می‌برید؟

کودک

همشهری آنلاین: محققان بارها و بارها ثابت کرده‌اند که ساعت‌ها نشستن پای برنامه‌های تلویزیونی یا انجام دادن بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای، به سلامت و مهارت‌های مغزی بچه‌ها آسیب می‌زند اما برای والدینی که هیچ ابزار دیگری را برای سرگرم کردن کودک پرجنب‌وجوششان سراغ ندارند، گاهی چاره‌ای جز روشن کردن تلویزیون و تشویق بچه‌ها به دیدن برنامه‌های تلویزیونی و کارتون‌ها باقی نمی‌ماند. پریسا قیاسی، روان‌شناس کودک می‌گوید فقط برای سرگرم کردن فرزندتان نیست که باید با او بازی کنید.

از نظر او بازی برای بچه‌ها فقط جنبه‌ی سرگرمی ندارد و کودکان از طریق بازی کردن یاد می‌گیرند، مهارت‌های حرکتی‌شان رشد می‌کند، مهارت‌های کلامی‌شان شکل می‌گیرد، مهارت‌های اجتماعی پیدا می‌کنند و حتی ذهنشان در جریان بازی کردن رشد می‌کند.

او معتقد است که بازی کردن با بچه‌ها بیشتر از آنکه به ابزارهای خاصی نیاز داشته باشد، به کمی حوصله و خلاقیت نیاز دارد و در این مطلب، ۱۰ بازی ساده را که می‌تواند شما و فرزندتان را ساعت‌ها مشغول کند و به بهبود مهارت‌های حسی، حرکتی و حتی رشد هوش کودکتان کمک کند، به شما معرفی می‌کند.

به خلق‌وخوی کودک توجه کنیم

بچه‌ی پرتحرک و پرانرژی ممکن است میلی به پازل درست کردن نداشته باشد. در مورد این بچه‌ها باید بازی‌ها را به‌نوعی تغییر دهیم که در عین فکری بودن، حرکت هم داشته باشد.  

تکه‌های پازل را روی یک میز و صفحه‌ی پازل را روی میز دیگر بگذاریم که کودک آن‌ها را از گوشه‌های مختلف اتاق بیاورد و در عین اینکه تحرک دارد، کنار هم بچیند.

بازی با تکه‌های یخ

یکی از بازی‌های مناسب برای روزهای گرمی که پیش‌رو دارید، ‌ بازی با یخ است.

شما با یخ می‌توانید بدون آنکه هزینه خاصی را برای خرید وسایل سرگرمی کنید، بازی‌های خیلی زیادی را برای فرزندتان طراحی کنید. برای مثال، می‌توانید در یک قالب یخ بریزید و یخ‌هایی با شکل‌های مختلف و رنگ‌های مختلف در اختیارش قرار دهید تا در دست‌هایش لمسشان کند و با آن‌ها سرگرم شود. می‌توانید به کودکتان بگویید با این یخ‌ها که با چوب بستنی دسته‌دار شده‌اند، نقاشی بکشد یا اینکه تنها با تکه‌های یخی که در یک سینی تکان می‌خورند، بازی کند.

یا اینکه می‌توانید یک تکه یخ بزرگ را به کودک بدهید تا رویش با کمی رنگ و قلم‌مو نقاشی بکشد یا اینکه تکه‌های یخ را در آرد بریزید تا درحالی‌که آرام‌آرام آب می‌شود، خمیر درست شود و درنهایت کودک با خمیر شکل‌گرفته بازی کند. کار دیگری که می‌توانید بکنید پنهان کردن یک شیء کوچک در قالب‌های یخ است.

در این بازی از فرزندتان بخواهید با آب کردن یخ توسط آب گرم یا ضربه زدن به آن با وسیله ایمنی که به او داده‌اید، شیء را بیرون بیاورد.

این بازی هم مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت می‌کند و هم مهارت‌های حسی‌اش را بالا می‌برد و به‌خصوص در بچه‌های زیر یک سال به بیشتر شدن تمرکز کودک کمک می‌کند. شما می‌توانید از چهار، پنج ماهگی با فرزندتان چنین بازی‌هایی را انجام دهید.

بازی با آرد

کمی آرد در یک ظرف بریزید و از فرزندتان بخواهید به آن دست بزند و بافتش را لمس کند. لمس کردن بافت‌های متفاوت به تقویت هوش بچه‌ها کمک زیادی می‌کند. البته بهتر است که زیر پای فرزندتان یک سفره‌ی بزرگ یک‌بارمصرف بیندازید یا در محیط باز این کار را انجام دهید تا نگران پاشیده شدن آرد روی زمین نباشید، چراکه پاشیدن آرد و پخش کردنش جزئی از بازی است.

حالا می‌توانید آب به آرد اضافه و خمیر سفتی را برایش درست کنید تا به آن شکل بدهد یا اینکه خمیر شلی درست کنید تا با قاشق آن را هم بزند. این بازی را می‌توانید از چهار، پنج ماهگی با کودکتان انجام دهید و با بالاتر رفتن سنش از او بخواهید خمیر را قالب بزند، شکل‌های مختلف را درست کند و حتی شکل‌های درست‌شده را با رنگ و قلم‌مو رنگ‌آمیزی کند. مطمئن باشید هنرمند کوچولوی کنجکاوتان حسابی با این وسایل ساده، سرگرم خواهد شد.

بازی با تکه‌های پارچه

پارچه‌هایی که معمولاً در خانه‌ی همه‌ی ما پیدا می‌شود، می‌توانند وسایل مناسبی برای بازی کردن باشند. می‌توانید با این تکه‌های پارچه یک دفترچه درست کنید که هر برگش یک طرح، یک رنگ و یک جنس دارد. این دفترچه‌ها به‌ویژه برای بچه‌های زیر یک سال بسیار جذاب هستند و دقایق طولانی سرگرمشان می‌کنند. در قالب یک بازی دیگر هم می‌توانید تکه‌های پارچه را در یک جعبه مثل جعبه‌ی دستمال‌کاغذی بریزید تا یکی‌یکی آن‌ها را بیرون بکشد و مهارت‌های دستی‌اش در جریان همین تمرین ساده، تقویت شود.

می‌توانید این پارچه‌ها را به بچه‌های سه تا چهارساله بدهید تا با سوزن‌های پلاستیکی دوخت‌های ساده‌ای را رویشان انجام دهند و برای بچه‌های بالاتر از چهار سال، می‌توانید الگوهای ساده‌ای را دربیاورید تا بر اساس آن‌ها برای عروسکشان لباس بدوزند یا یک رومیزی کوچک برای میز اسباب‌بازی‌هایشان درست کنند. یادتان نرود که سوزن‌های پلاستیکی یا سوزن‌هایی را که نوک‌تیز نیستند، به فرزندتان بدهید.

بازی با آب‌پاش

بچه‌ها عاشق آب‌پاش هستند و شما می‌توانید با شستن ظرف شیشه‌پاک‌کن و پر کردنش از آب رنگی، فرزندتان را حسابی سرگرم کنید. کافی است کمی رنگ خوراکی به آب اضافه کنید و از فرزندتان بخواهید با اسپری کردن آن، شکل‌های خلاقانه‌ای را روی سطوح بکشد. شما می‌توانید در فضای باز یا در حمام این آب‌پاش را به فرزندتان بدهید تا روی دیوارها آب رنگی بپاشد و طرح‌های جالبی را درست کند. این بازی را معمولاً بعد از هجده‌ماهگی می‌توانید انجام دهید تا به رشد خلاقیت و بهبود مهارت‌های دستی کودک کمک کند. اگر رنگ در دسترستان نیست، می‌توانید در یک روز آفتابی با همین آب‌پاش پر از آب به حیاط خانه بروید و از فرزندتان بخواهید که با اسپری کردن آب، روی موزاییک‌ها نقاشی کند.

بازی با تصاویر

درست کردن پازل به تقویت ارتباط مغز، چشم و دست کودک کمک زیادی می‌کند اما برای انجام دادن این بازی حتماً لازم نیست پازل‌ها را از بیرون تهیه کنید. کافی است عکس خودتان، کودکتان یا عکس‌های کارتونی ساده‌ی متناسب با سن کودکتان را ببرید و از او بخواهید تکه‌ها را کنار هم بچیند و چسب بزند. وقتی با یک کودک دوساله طرف هستید، کافی است این شکل را تنها به چهار قسمت تقسیم کنید اما با بالا رفتن سن کودک می‌توانید تکه‌های پازل را بیشتر کنید.

بازی با طبیعت

بازی دیگری که برای این فصل مناسب است، بازی با اجزای طبیعت است. برای انجام دادن آن کافی است یک سبد بردارید، همراه با فرزندتان به پارک بروید و برگ‌های مختلف، شاخه‌ها و سنگ‌های ریزی را که می‌بینید، جمع کنید و به خانه بیاورید. در خانه، ابتدا می‌توانید در مورد برگ‌ها و سنگ‌ها با کودک صحبت کنید و بعد هم با کمک هم کاردستی‌هایی را با استفاده از آن‌ها درست کنید.

بازی با ماسه

ماسه‌بازی یکی از سرگرمی‌های موردعلاقه‌ی بچه‌هاست. برای این کار مقداری ماسه در یک ظرف بریزید و چند صدف و سنگ را در آن بگذارید، ظرف‌های کوچک دیگر و بیلچه پلاستیکی را هم در اختیار فرزندتان قرار بدهید تا بتواند ماسه را در ظرف‌ها بریزد و با آن بازی کند. می‌توانید مقداری آب به ماسه اضافه کنید تا به هم بچسبد و بتواند با آن شکل بسازد. اگر نگران آلودگی ماسه‌ها هستید، برای خرید ماسه‌های بهداشتی به اسباب‌بازی‌فروشی‌ها مراجعه کنید.

بازی با رنگ‌ها

انواع رنگ‌های مختلف، رنگ‌های خوراکی و انگشتی را که متناسب با سن فرزندتان هستند، تهیه کنید و از او بخواهید با ابزارهای مختلف نقاشی بکشد. ابزار او برای نقاشی می‌تواند انگشتش، چند عدد گوش‌پاک‌کن یا حتی یک گل باشد. این بازی به رشد خلاقیت بچه‌ها و مهارت‌های دستی‌شان کمک کرده و جنبه آفرینندگی را در بچه ارتقا می‌دهد.

بازی با آب

اغلب بچه‌ها آب‌بازی را دوست دارند و شما با کمک این روش می‌توانید مهارت‌های حسی و حرکتی‌شان را بالا ببرید. کافی است در یک وان پلاستیکی آب بریزید و چند توپ در آب بیندازید و از کودک بخواهید با کمک یک سبد توپ‌ها را از وان بیرون بیاورد یا اینکه می‌توانید داخل بادکنک‌ها را از آب پر کنید و از کودک بخواهید با چوب بادکنک‌ها را بترکاند. همچنین می‌توانید کودک را در وان پر از آب بگذارید و چند اسباب‌بازی کوچک در اختیارش دهید تا در آب با آن‌ها بازی کند.

بازی با بطری

تابه‌حال با کودکتان بولینگ بازی کرده‌اید؟ شما می‌توانید چند بطری خالی آب‌معدنی یا شیر را کنار هم بچینید و یک بولینگ خانگی درست کنید. برای هدف گرفتن این بطری‌ها می‌توانید از توپ، یک کیسه پر از حبوبات یا حتی یک عروسک پولیشی استفاده کنید. این بازی باعث ارتقای هماهنگی چشم و دستش شده و تأثیر خوبی در پیشگیری از اختلالات یادگیری در کودک می‌گذارد. این بازی برای بچه‌های بالای سه سال بسیار مفید است.

کد خبر 782118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha