زامبری عبدالقادر، وزیر امورخارجه مالزی برای یک سفر چهار روزه و پیگیری موضوعات مختلف وارد تهران شد.

وزیر خارجه مالزی و امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، زامبری عبدالقادر، وزیر امورخارجه مالزی، امروز (یکشنبه) درحالی به‌منظور انجام سفر 4روزه (29مرداد تا یک شهریور) وارد تهران شد که دوطرف می‌کوشند درجریان این سفر، چشم‌انداز تازه‌ای باهدف گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ترسیم کنند. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که در اولویت قرار گرفتن دیپلماسی منطقه‌ای در دولت‌سیزدهم، صفحه جدیدی در روابط ایران و کشورهای جنوب‌شرق آسیا ورق زده‌است. دوطرف در عرصه‌های مختلف آماده افزایش سطح مناسبات هستند؛ عرصه‌هایی که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌شود.

پس‌از پایان کرونا، مقام‌های ارشد دوطرف رایزنی‌هایی داشته‌اند و چشم‌انداز مثبتی برای تبادل هیات‌های سیاسی و برگزاری کمیسیون همکاری‌های مشترک به‌وجود آمده‌است.

مواضع سیاسی مشترک

رایزنی‌های تهران و کوالالامپور به‌منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه درحالی‌است که دوطرف از مواضع مشترکی در عرصه بین‌المللی برخوردارند. مواضع اخیر دولت مالزی در حمایت از آرمان‌های فلسطین و محکوم کردن اقدام‌های هتاکانه در برخی کشورهای اروپایی در اهانت به قرآن‌کریم، نشان می‌دهد ایران و مالزی در حوزه جهان‌اسلام اشتراک‌های قابل‌توجهی دارند.

همکاری‌های اقتصادی

حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی در سال 2022 میلادی به بیش‌از 830میلیون دلار هم رسید و نسبت به سال پیش‌از آن، 40درصد افزایش داشته‌است. دراین میان با توجه به اینکه براساس آمارها، ایران هشتمین شریک تجاری مالزی به‌شمار می‌رود، رایزنی‌های وزیرخارجه مالزی در تهران می‌تواند زمینه‌ساز گسترش هرچه بیشتر این روابط شود. برهمین اساس، دیدار با فعالان اقتصادی ازجمله دستورکارهای عبدالقادر در تهران خواهد بود.

گسترش روابط علمی – دانشگاهی

توسعه روابط علمی – دانشگاهی، یکی دیگر از محورهای رایزنی دوطرف در جریان این سفر به‌حساب می‌آید. همین چند روز قبل بود که مسئولان مرتبط ایران و مالزی بر توسعه مناسبات دوجانبه در عرصه فناوری‌های راهبردی تاکید کردند.

کد خبر 781971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha