اگر روزی گوگل به‌عنوان یک دوست قدیمی توانست در تصمیم‌گیری‌های چالش‌برانگیز با توصیه هایش به شما کمک کند، اصلا تعجب نکنید.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین، رقابت گوگل با مایکروسافت برای رسیدن به سطحی از فناوری هوش مصنوعی که بتواند به‌طور حداکثری در زندگی بشر نفوذ کند، به جاهای باریکی کشیده شده است. این غول فناوری، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ابزار هوش مصنوعی جدیدی است که توصیه‌های مهمی ارائه می‌کند و می‌تواند به‌عنوان مربی زندگی شخصی همراه با بسیاری دیگر از روبات‌های چت هوش مصنوعی برای انجام کارهایی مانند نوشتن و تدریس خصوصی عمل ‌کند.

ارائه مشورت‌های شخصی، آموزشی و مالی
این پروژه نشان‌دهنده تلاش‌های شبانه روزی گوگل برای پیشبرد خود به‌عنوان پرچمدار هوش مصنوعی است. Scale AI، پیمانکاری که با گوگل دیپ مایند کار می‌کند، تیم‌هایی با بیش از ۱۰۰ متخصص با مدرک دکتری در رشته‌های مختلف و حتی کارمندانی که پاسخ‌های ابزار را ارزیابی می‌کنند، جمع‌آوری کرد تا توانایی این دستیار جدید را برای پاسخ دادن به سؤالات صمیمانه در مورد چالش‌های زندگی مردم ارزیابی کنند. مثلا کاربر می‌تواند روزی از چت ‌بات یک سؤال شخصی چالش برانگیز در مورد اینکه چگونه به دوست صمیمی تان بگویید نمی‌توانید به مراسم عروسی او بروید بپرسد. این ابزار همچنین‌دارای ابزاری با  ویژگی ایجاد ایده است که براساس موقعیت‌های مختلف پیشنهادها یا توصیه‌هایی را برای کاربران ارائه می‌دهد. عملکرد آموزشی آن می‌تواند مهارت‌های جدید را آموزش دهد یا مهارت‌های موجود را بهبود بخشد، مانند اینکه چگونه به‌عنوان یک دونده پیشرفت کنید. همچنین قابلیت برنامه‌ریزی می‌تواند بودجه مالی برای کاربران و همچنین برنامه‌های غذایی و تمرینی ایجاد کند.

ایمنی؛ اولویت اول
کارشناسان ایمنی هوش مصنوعی گوگل پیش از این گفته بودند اگر کاربران بیش از حد به این فناوری وابسته شوند، ممکن است آن را دارای احساسات فرض کنند و کار درست از همین نقطه خراب می‌شود. چندماه پیش که گوگل ربات چت Bard را راه‌اندازی کرد، گفت که این ربات از ارائه مشاوره پزشکی، مالی یا حقوقی منع شده است و به جای آن منابع سلامت روان را با کاربرانی که می‌گویند در حال تجربه ناراحتی روانی هستند به اشتراک می‌گذارد. سخنگوی دیپ مایند گوگل گفت: ما مدت‌هاست با شرکای مختلفی برای ارزیابی تحقیقات و محصولات خود در سراسر گوگل کار کرده‌ایم که گامی حیاتی در ایجاد فناوری ایمن و مفید است؛ ما همیشه در حال ارزیابی هستیم.

بیشتر بخوانید:


کمک به روابط انسانی
دکتر کریستین گاتمن، دانشمند هوش مصنوعی معتقد است این پیشرفت یک پیشرفت طبیعی از نحوه اجرای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما است. در واقع، استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر با موفقیت در موقعیت‌های حساس و جایی که انسان‌ها ترجیح می‌دهند از آن مشاوره بخواهند، استفاده می‌شود. او گفت: البته مهم است که رویکردی مسئولانه برای ایجاد این روابط بین انسان‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی اتخاذ کنیم تا مطمئن شویم توصیه‌هایی که به یک فرد داده می‌شود سالم و ایمن و مطابق با توصیه‌های یک فرد حرفه‌ای است. اوایل سال‌جاری، گوگل با بازوی هوش مصنوعی خود به نام دیپ مایند ادغام شد تا ابزار گوگل دیپ مایند را ایجاد کند. برای این کار نیز ۲ گروه تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی را گرد هم آورد: تیم تحقیقاتی گوگل Brain و دیپ مایند.

هوش مصنوعی وظیفه شناس
اوایل ۲۰۲۳ بود که شرکت OpenAI با پشتیبانی شرکت مایکروسافت یک ربات چت هوش مصنوعی به نامChatGPT توسعه داد. پس از آن بود که سایر غول‌های دنیای فناوری ازجمله گوگل پا به میدان رقابت گذاشتند تا از این قافله عقب نمانند. ربات چت بارد حاصل این رقابت بود. اما تازگی‌ها گوگل پا را فراتر گذاشته است و دست به ساخت یک ابزار توسعه یافته با هوش مصنوعی مولد به‌عنوان مربی شخصی زده است. بازوی هوش مصنوعی گوگل به نام DeepMind، اعلام کرده است این پروژه از هوش مصنوعی مولد برای انجام حداقل ۲۱نوع مختلف از وظایف شخصی و حرفه‌ای، ازجمله توصیه‌های زندگی، ایده‌ها، دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی و نکات آموزشی استفاده خواهد کرد.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 781717
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha