دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

مصدق چند ماه قبل از انحلال مجلس و شکل‌گیری کودتا بحث مصونیت مطبوعات را پیش کشیده بود و در مجلس نیز به تصویب رساند.

علیرضا زمانی

هشمهری آنلاین- علیرضا زمانی:  روزنامه‌هایی مانند باختر امروز و شاهد طرفدار بی‌چون‌وچرای مصدق بودند و در سوی مقابل، مشتریان روزنامه‌های طرفدار شاه و دربار هم کم نبودند و آتش، داد، مهر ملت، طلوع و... نیز از شاه و دربار می‌نوشتند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

تقریباً در آن دوران ۴۰۰ روزنامه چاپ می‌شد که ۷۰ روزنامه مخالف مصدق و دولت بودند. با این اوصاف روزنامه‌ها نقش مهمی در جریان‌سازی آن دوران داشتند. از طرفی در آستانه کودتا، آمریکا چیزی در حدود ۱ میلیون دلار برای برنامه‌ریزی کودتا تعیین کرده بود.

این در حالی است که روزنامه‌های چپ که قبل از انحلال مجلس هفدهم مخالف مصدق بودند بعد از این اتفاقات در راستای دولت مصدق قرار می‌گیرند و در روزنامه‌هایشان به دولت هشدار می‌دهند کودتایی در پیش است و باید مراقب بود.

البته باید گفت که مطبوعات طرفدار دولت مصدق در جریان کودتا بی‌تقصیر نبودند. آنها بعد از آزادی مطبوعات نسبت به مذهب موضع‌گیری کردند و این موضوع اعتراض برخی علما را به همراه داشت. بعد از اختلاف مصدق و آیت‌الله کاشانی روزنامه‌های طرفدار دولت به‌شدت علیه آیت‌الله کاشانی مطلب نوشتند. کار به‌جایی می‌رسد که در یکی از روزنامه‌ها روی عمامه ایشان پرچم انگلیس را طراحی کرده که این خود توهین بزرگی بود. آیت‌الله کاشانی بارها به مصدق هشدار داده بود که جلو روزنامه‌ها را بگیرد. مصدق هم جوابی جز اینکه روزنامه برای ملت است نداشت.

زمانی که بحث عزل مصدق از نخست وزیری در ۲۵ مرداد مطرح و زاهدی به‌عنوان گزینه جایگزین معرفی می‌شود از طرف سفارت آمریکا ۲ روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز به خانه زاهدی رفته و از او مصاحبه جعلی گرفته و در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد با نامه عزل نخست‌وزیر از طرف شاه در روزنامه‌های مخالف مصدق چاپ می‌کنند. با این کار افکار عمومی نسبت به دولت مصدق دچار تردید شدند.

به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها یک طرح فرهنگی را از چند ماه قبل از کودتا شروع کرده بودند که مستقیم با مطبوعات در ارتباط بود. به افراد پول‌هایی داده می‌شد تا در سرمقالات، یادداشت‌ها و کاریکاتورها به‌نقد دولت مصدق بپردازند و این نقشه هم به اهدافش رسید.

کد خبر 781594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha