بعد از ۴سال خشکسالی، پدیده آب و هوایی «ال‌نینو» بیشتر مناطق کشور ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. با توجه به اینکه این پدیده ۴ تا ۷سال طول می‌کشد، پیش‌بینی‌ها از بارش‌ زودتر از موعد و حتی فراتر از حد نرمال در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه در غرب، جنوب و جنوب غرب کشور حکایت دارد.

تالاب - باران - انزلي

همشهری - مجیدجباری: به‌گفته کارشناسان،حجم بالای بارش‌های پاییزی با طول عمر و همچنین مدت زمان بالا سدهای کشور را پر می‌کند و حتی برخی از سدها با صدور اخطار مواجه خواهند شد. بر همین اساس احتمال وقوع سیلاب در مناطق یادشده وجود دارد؛ ضمن اینکه این میزان بارش می‌تواند برای کشاورزان به‌ویژه دیمکاران زیان‌هایی داشته باشد. به‌هرحال سال آبی پیش‌رو با تأثیر سامانه‌های بارشی، حاکی از سالی پرآب نسبت به سال قبل خواهد بود و بخشی از کمبودهای آبی کشور را جبران می‌کند. براساس پیش‌بینی‌های احتمالی، تهران نیز با بارش‌های خوب مواجه خواهد بود.

آبگیری سدها و تالاب‌ها؛ اخطاریه برای برخی سدها

محمدرضاجاویدی،کارشناس‌مستقل‌هواشناسی:پیش‌بینی‌های دراز مدت هواشناسی با اندکی خطا همراه است اما شاخص دورپیوندی که چشم‌اندازی از بارش‌های آینده را مشخص می‌کند، نشان می‌دهد که بارش‌ها در پاییز امسال در بیشتر مناطق کشور در حد نرمال و حتی در بخش‌هایی از غرب، جنوب‌غرب و مناطق جنوبی فراتر از نرمال خواهد بود و برخلاف سال‌های گذشته که بارش‌ها با تأخیر شروع می‌شد، امسال بارش‌ها زودتر آغاز خواهد شد.پدیده ال‌نینو بین ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد و باعث گرمای کره‌زمین می‌شود.دلیل عمده افزایش گرما،ورود به سال ال‌نینو وافزایش سیستم های گرم ومرطوب ودلیل دیگر آن تاثیر گازهای گلخانه‌ای وگرمایش جهانی است که بر کشور ما هم تاثیر دارد.طی این پدیده، آب‌های شرق اقیانوس آرام در قسمت خط استوا گرم‌تر از شرایط عادی شده ‌است. همچنین بین غرب و شرق اقیانوس هند نیز عدم‌توازن دمای آب و فشار هوا روی سطح دریا رخ داده و در غرب اقیانوس هند (ساحل شرقی آفریقا) آب‌ها گرم‌تر و در نتیجه اتمسفر کم‌فشارتر و در شرق اقیانوس هند آب‌ها سردتر و در نتیجه اتمسفر پرفشارتر شده است.افزایش سیستم‌های بارشی در منطقه مشهود است،اما میزان بارش‌ها کاملا متغییر ویک برآورد ۵۵درصدی است که احتمال تغییرات در نقشه های آینده‌نگری وجود دارد.با توجه به این اینکه در کشور ما ال‌نینو تاثیر مستقیم ندارد،احتمال تغییرات در مناطق مختلف کشور وسیع ایران وجود دارد. نکته مهم دیگر اینکه ایجاد بندال یا سیستم پرفشار روی غرب روسیه و دریای عرب یکی از مهم‌ترین دلایل پربارشی مناطق جنوبی کل کشور است. نتیجه این عوامل باعث می‌شود که محور بلند جابه‌جایی سیستم‌های آب‌وهوایی از شمال غرب اروپا تا بالکان امتداد پیدا کرده و موج‌های کوتاه‌تر از این قسمت جدا شده و راهی شرق مدیترانه، خاورمیانه و در نهایت ایران شود.به‌طور کلی بررسی چینش و توزیع سیستم‌های اتمسفر منطقه از منظر مدل‌های مختلف، متفاوت است، اما برآیند همه اینها نشان می‌دهد که سیستم‌های کم‌فشار مرطوب بارشی از سمت مدیترانه یا ترکیه وارد منطقه ما می‌شود و با پرفشار مستقر بر آب‌های دریای عرب در هم کنش می‌دهند و نتیجه این همگرایی، تشکیل جبهه بارشی از دریای سرخ به سمت فلات ایران بوده و مسیر عبور همه این جریانات به‌نحوی است که اکثر استان‌های کشور را در بر می‌گیرد.برخلاف سال‌های گذشته در سال‌های ال‌نینو، به‌دلیل اینکه طول عمر سیستم بارشی زیاد است، احتمال سیلاب در نواحی یادشده وجود دارد؛ ضمن اینکه طول عمر سیستم‌های بارشی باعث می‌شود حجم بالایی از آب وارد سدها و دریاچه‌ها شود؛ برهمین اساس امیدوار هستیم براثر این بارش‌ها، اکثر سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها آبگیری شوند. حتی ممکن است برای برخی سدها اخطار هم صادر شود؛ این اخطاریه‌ را شهریورماه صادر خواهیم کرد.

پیش‌بینی میزان احتمالی بارش در چند حوزه مهم آبریز کشور و همچنین آمار و ارقام بارش‌های سال آبی ۱۴۰۱--۱۴۰۲ و سدهایی که به دنبال این بارش‌ها احتمال سرریز شدن دارند را در اینفوگرافیک زیر ببینید:

بارش‌های سیل‌آسا در راه ایران | دریاچه ارومیه وتالاب‌های خشکیده زنده می‌شوند؟ | استان‌های صدرنشین بارندگی + اینفوگرافیک

*مناطق مختلف حوزه‌های آبریز دریاچه‌ها و میزان بارش‌های آن یکسان نیست

کد خبر 780495
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 2
    سلام. منظور از دریای عرب کجاست؟
    • مجید IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      2 1
      «پهنه‌ای آبی است در شمال اقیانوس هند، میان شبه‌جزیره عربستان و هندوستان، در شمال متصل به خلیج عمان که به خلیج فارس می‌پیوندد و بخشی از اقیانوس هند به‌شمار می‌آید» دوست عزیز، ربطی هم به خلیج همیشه فارس و حتی دریای عمان ندارد.