استاندار تهران در نشست خبری توضیحاتی در رابطه با حادثه خلازیر و جا به جایی بازار تهران ارائه کرد و گفت: از قوه قضاییه خواسته‌ایم پرونده‌ای در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شود، بی‌تردید مسببان این حادثه مواخذه خواهند شد.

علیرضا فخاری

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا فخاری در نشست خبری امروز (شنبه) در خصوص روند پیشرفت متروهای اقماری در استان تهران و بهره‌برداری از متروی پرند، گفت: پرند از پروژه‌های مهمی است که به عنوان زیرساخت لازم برای توسعه محدوده استان مدنظر قرار گرفته، امیدواریم متروی پرند در هفته دولت به بهره‌برداری برسد. اقدامات زیادی در این پروژه انجام شده و شهرداری تهران به همراه قرارگاه خاتم‌الانبیا تلاش فراوانی کرده‌اند که امیدواریم به بهره‌برداری این خط منجر شود.

ساخت و ساز غیرمجاز نتیجه چشم پوشی از قانون

استاندار تهران در خصوص لزوم پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح استان تهران به ویژه حریم شهر تهران، اظهار کرد: زمین و ساختمان جزو مواردی است که در سبد اقتصادی افراد قرار گرفته است. بر همین اساس این موضوع سوداگران را به این واداشته که به سمت اقدامات غیرمسئولانه رفته و دست به تخلف بزنند. شکل‌گیری پدیده حاشیه نشینی در حریم تهران باعث شده این حریم محدود و زمینه طرح توسعه تهران دچار معضل شود.

فخاری با بیان اینکه همین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در نهایت موجب بروز حادثه تلخ منجر به فوت پنج نفر در خلازیر شد، گفت: این ساخت‌وسازها بدون کوتاهی برخی انجام نشده است، چشم‌پوشی از قانون دلیل عمده این ساخت‌وسازهاست. برهمین اساس از قوه قضاییه خواسته‌ایم پرونده‌ای ایجاد شود و بی‌تردید مسببان این حادثه مواخذه خواهند شد.

او ادامه داد: اگر در زمان مقرر اقدام درستی انجام می‌شد امروز شاهد فوت این پنج نفر نبودیم این حادثه قابل بررسی است که قطعا به صورت کارشناسی بررسی خواهد شد. قطعا ابتدا پیشگیری اصل مهمی است و بعد از آن اقدام موثر و صحیح، نباید اجازه دهیم ساخت‌وسازهای غیرمجاز به صورت قارچ‌گونه شکل بگیرد. شهرداری و سایر دستگاه‌های نظارتی باید پیشگیری در این حوزه را در دستور کار قرار دهند.

۲۵۰ هزار نفر در ۱۲ هکتار محدوده بازار کار می‌کنند

استاندار تهران در خصوص ایمنی بازار تهران نیز تصریح کرد: بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تجارت شهر شناخته شده است، مرکزیت آن هم همواره مورد توجه بوده است. بازار به لحاظ وسعت و پذیرش تجار با یک عدم تناسب مواجه است که این موارد از دغدغه‌های موجود در این محدوده محسوب می‌شود.

او افزود: بازار متناسب با نظام حمل و نقل گذشته تنظیم شده است و بازار سنتی ما به لحاظ فیزیکی حفظ شده اما شکل فعالیت‌ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در محدوده ۱۲ هکتاری فعالیت می‌کنند که نشان از عدم تناسب این دو مجموعه با یکدیگر است علاوه بر این، ملکیت در بازار بخشی برای اوقاف شناخته می‌شود، برخی به لحاظ ابنیه تاریخی قابل تبدیل به احسنت نیستند و در حقیقت مالکیت برای تجار نیست.

به گفته استاندار تهران، جلسات متعددی در راستای ایمنی بازار برگزار شده و کارگروه‌هایی شکل گرفته است. بررسی‌های میدانی را انجام و در نهایت موضوع به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا به عنوان ناظر و مجری طرح اصلاح بازار وارد عمل شود، ما هم نظارت صحیح را خواهیم داشت. این موضوع در ستاد بحران کشور و استان مدنظر است با پیگیری رئیس سازمان بحران و وزیر کشور نیز موضوع دنبال می‌شود. از سوی دیگر در خصوص جابه‌جایی بازار تهران، محل جدید بازار پس از بررسی‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم برخی بخش‌ها و مشاغل را منتقل کنیم قطعا پس از مطالعات طرح انتقال بازار در دستور کار قرار می‌گیرد.

کد خبر 779721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 0
    ای بابا هر چی مبنای تاریخی دارا محکوم به‌ازای بین رفتنه؟ میشد مثل باز سازی ظاهری از نظر ایمنی هم بازسازی بشه تا از بین بره ایرانو همین بازاره تهرانه که تاریخی مونده بود و مردم میشناختن و توریستها که قراره اینم از بین بره
  • محمد IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 0
    آزمون خطایی دیگر، کسی برای مشگلات اصلی کاری نمی کنه حالا تهرانو از صالتش دور مکنن
  • حسین زاده IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    عمرا داداش، حسرته بازار تهران را از ذهنت خارج کن که اصلا به گروه خودتان نمی خوره جابجایی کنی ... ... .... ....
  • حمید IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    والا شاید بشه پایتختو تغییر بدین اما بازارو نه نمیشه
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    نمی خواهید هزینه بتراشیدبرای کشورباسازی کنیدزیباسازی بازارجایگاهش خوبه