طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم عده‌ای به بهانه حجاب، مردم، فرهنگ و هویت ایرانی را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

نارنجستان قوام

به گزارش همشهری آنلاین، بازتاب‌های انتشار فیلم ضرب و شتم بانوی محجبه در عمارت نارنجستان شیراز توسط یک مرد با همراهی چند خانم با حجاب نامناسب، در شرایطی همچنان ادامه دارد که افکار عمومی از این حمله ناجوانمردانه به‌شدت جریحه‌دار شده و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی به یکی از اصلی‌ترین مطالبات این ‌روزهای جامعه تبدیل شده ‌است. این درحالی‌است که طی هفته‌های اخیر مقابله با اقدام‌های هنجارشکنانه در حوزه عفاف و حجاب به یکی از پربحث‌ترین موضوع‌های جامعه تبدیل شده و افکار عمومی انتظار دارد مجلس با تصویب هرچه سریع‌تر لایحه عفاف ‌و حجاب، آن ‌هم در چارچوبی بازدارنده، گام روبه‌جلویی در این حوزه بردارد.

در این میان اما طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم عده‌ای به بهانه حجاب، مردم، فرهنگ و هویت ایرانی را هدف حملات خود قرار داده‌اند؛ رویکردی که طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس‌از اغتشاشات پاییز۱۴۰۱ به‌دفعات شاهد آن بوده‌ایم و ماجرای حمله نارنجستان، پرده دیگری از این نمایش ضدمردمی به‌حساب می‌آید.

ماجرای نارنجستان چه بود؟

در روزهای اخیر، تصاویری از حمله مردی به بانوی محجبه و ضرب و شتم او، آن ‌هم در حضور دخترش منتشر شد که البته دستگیری متهم را نیز به‌دنبال داشت.

ماجرا اما از جایی آغاز شد که روز حادثه، تعدادی از زنان با پوشش نامناسب در باغ نارنجستان درحال تردد بوده‌اند که این موضوع واکنش تعدادی از بانوان محجبه و تذکر لسانی آنان را به‌ دنبال داشته ‌است. این اقدام، سبب ایجاد مشاجره و در ادامه، حمله مرد همراه بانوان به بانوی محجبه و ضرب و شتم او می‌شود. به‌دنبال دستگیری فرد مهاجم، وی در بازجویی‌های اولیه، با اقرار به جرم خود، روانه زندان شده‌ است. رسیدگی سریع و خارج از نوبت به این پرونده به یکی از مطالبات این روزهای افکار عمومی تبدیل شده‌ است؛ اقدامی که می‌تواند در تکرار موارد مشابه جنبه بازدارنده داشته باشد.

کشیدن چادر از سر زنان

ماجرای حمله به بانوی محجبه در باغ نارنجستان شیراز اما نخستین نمونه از حمله به مردم از سوی هنجارشکنان نیست و طی ماه‌های اخیر شاهد صحنه‌های مختلفی از چنین رویکردی بوده‌ایم. در آخرین روزهای شهریورماه۱۴۰۱ و همزمان با آشوب‌ها به بهانه فوت مهسا امینی بود که انتشار تصاویر کشیدن چادر از سر زنی محجبه در یکی از خیابان‌های تهران، بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت و از همان ابتدا، واقعیت عملکرد مدعیان «زن، زندگی، آزادی» را به تصویر کشید.

کشیدن چادر از سر زنان محجبه به همین‌ جا ختم نشد و پس‌ از تهران، در برخی دیگر از شهرهای کشور، از جمله در ایلام و رشت، شاهد انتشار تصاویر کشیدن چادر از سر زنان محجبه ازسوی آشوبگران بودیم.

ضرب‌وشتم در اتوبوس

شامگاه ۱۹دی‌ماه۱۴۰۱ پرده دیگری از نمایش ضرب‌وشتم مردم از سوی هنجارشکنان، این‌بار در یزد رقم خورد و مادر و دختری محجبه از سوی ۸دختر با حجاب نامتعارف مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ماجرا از جایی آغاز شد که کشف حجاب و رفتارهای نامتعارف این دختران، با تذکر لسانی بانوی محجبه مواجه می‌شود، اما در مقابل دختران ضمن فحاشی به ۲بانوی محجبه یزدی، اقدام به ضرب و شتم آنان می‌کنند. حمله به بانوی محجبه یزدی، آن ‌هم در ناوگان حمل‌ونقل شهری، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در ادامه با برخورد دستگاه‌های مسئول و تشکیل پرونده قضایی برای حمله‌کنندگان همراه شد.

حمله به کمدین مجازی

زینب موسوی، معروف به «امپراتور کوزکو» یکی از چهره‌هایی است که طی روزهای اخیر به‌دلیل تولیدمحتوا با رعایت حجاب، مورد حمله‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته ‌است. رعایت حجاب از سوی این کمدین مجازی، سبب شده او به‌دلایل مختلف طی هفته‌های گذشته مورد هجمه و فحاشی آشوب‌طلبان قرار گیرد؛ یک روز به‌دلیل فعالیت مجدد در شبکه‌های اجتماعی و روزی به‌دلیل برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه در خارج از کشور. هجمه‌ها به وی که البته سابقه حمایت از اغتشاشات را نیز دارد، به‌حدی رسید که  او در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود، با گریه، از این موضوع گلایه کرد.

اهانت مقابل هیئت

در ویدئویی که در دهه اول محرم از یکی از هیئات کرج منتشر شد، بانویی مقابل در یک هیئت به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. به‌رغم اینکه این ویدئو در فضای مجازی بازتاب فراوانی پیدا نمی‌کند، اما حجم عداوت با مردم از سوی برخی افراد آن هم در مقابل خیمه سرور آزادگان جهان جای تعجب زیادی داشت.

کد خبر 777862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 315
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    نوع پوشش مردان و زنان جامعه نشانگر عقل اوناست
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      ضرب و شتم , هر خانمی،.، باهر عقیده ایی، توسط هر کسی،. جرم است،،، و مجرم،. در اسرع وقت باید، مجازات شود....
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      باید به اشد مجازات خود برسن بدون چون وچرا .......
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      باپوشش هم نمی توان انسان راشناخت
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      214 5
      متاسفم برای جامعه ام که .. ... ... ... به جون همدیگه افتادن، داشتیم کنار هم زندگی می‌کردیم یه عده ای از این نفاق دارن استفاده میکنن التماس تفکر
  • مهندس نرم افزار IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    بعضیا از افراد که نیازی به اشتغال ندارند دنبال حاشیه و بی حجابی و خراب کردن جامعه اند.‌که خوشبختانه برخورد قانون با ولنگاری ها عالیسیت
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      منم هم نیاز به اشتغال دارم هم به آزادی. هر دو جزء حقوق اولیه هر انسانی است.
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      تو با این عقل و اعتقادت مهندس عصر حجری ... ..
  • تنها IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    زینب موسوی که حقشه. ایشون خودش داشت از این اوضاع آشفته سوءاستفاده میکرد و از آب گل آلود ماهی میگرفت. بعداز لغو اجرای برنامه اش در اروپا حالا گریه و زاری راه انداخته. آدم کاسب کار! ایشون در قامت کوزکو بسیار بَد دهن و فحاش و جیغ-جیغو هست.
  • حسن IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    پیش از انقلاب هیچکس به زنان محجبه بی احترامی نمی‌کرد حتی جوانانی که به زنان و دختران متلک می‌گفتند حرمت زنان چادری را نگهمیداشتند.
  • مهدی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    زینب موسوی بد دهن بی ادب و بی کلاس حقشه هر چی بهش گفتن .
  • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    یکی از شرایط امر به معروف این هست که ما بدوانیم تذکرمان در طرف مقابل تأثیر دارد. وقتی ما می دانیم در شرایط امروز جامعه تذکر در مورد حجاب با پاسخ "به تو چه مربوط است" مواجه می شود و احتمال مشاجره و درگیری هم وجود دارد پس امر به معروف دیگر واجب نیست. این خانم محجبه محترمه هم حتماً دغدغه ارزش ها را داشته اند اما وقتی می دانستند شرایط امر به معروف فراهم نیست چه بهتر بودند که اصلاً تذکری نمی دادند.
    • شفیعی US ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      شرایط امر ب معرو ف اصلا همچین چیزی نیست لطفا بدون اگاهی اطلاعات اشتباه ندهید ما بناب شرایط تذکر میدهیم ولو تاثیری نداشته باشد
  • بانوی بی نشان IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    پیامبر اکرم ص :لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت و احترامت محفوظ بماند ...
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      چرا وقتی کرونا بود و اشخاصی ماسک نمیزدن و با تذکر اطرافیام مواجه میشدن چرا نمیگفتی به تو چه؟ واقعا برای طرز تفکرت متاسفم.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      73 94
      اشتباه فکر میکنین. نمیشه سکوت کرد و گفت ولش کن اونا که به حرف ما گوش نمیدن. مثل این میمونه که یکی با میخ قایق رو سوراخ کنه و ما بگیم ولش کن حرف ما که رو اون تاثیری نداره، بزار سوراخ کنه.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    دوستان گرامی، در هیچ شرایطی پسندیده نیست که کسی خودس اقدام به مزاحمت برای خانواده ای کنه که مثلا فقط موی سری پیداست. واقعا مبنای عملکرد اجتماعی یا فقه هست یا قانون یا عرف. هر سه متفق القول میگن اگر عِرق و آبرو به خطر بیفته عدم فعل آمر بهتره! این خانم محجبه چرا خودسر کار کرده؟؟ مسائل احساسی رو یک لحظه فراموش کنید. اگر قرار باشه این اختلافات خیابانی بالا بگیره امنیت ملی خدشه دار میشه. مسئله کتک خوردن ایشان بحث مجزاست. الان بحث اینه به بهانه اسلام اسلام را دود نکنیم و به باد فنا ندیم.
  • حسنی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    این اوباش‌ها ... که به یک زن بی پناه حمله میکنند زندان نباید فرستاد . باید اردوگاه های درست شود برای اصلاح وتربیت . با اعمال شاقه کار . و ترک اعتیاد مواد و اعتیاد جنسی بفرستند خدمات شهرداری. غسالخانه . زندان میروند میخورند و گردن کلفت تر بیرون میایند و پوزیشن اپوزسیون هم میگیرند...
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    چادر کشها از اربابشون رضاشاه یاد گرفتن رضاشاه مستبدی شدن واسه خودشون
  • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    وقتی قهرمانان خوار و مورد توهین واقع شوند و انسان‌های بی ارزش، بی حیا و وطن فروش به عنوان قهرمانان راه آزادی شناخته شوند، جامعه سقوط خواهد کرد چرا که در حقیقت این ارزش ها هستند که جایشان با یکدیگر عوض شده و آزادی واقعی جایش را به آزادی های حیوانی داده
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    این ... نامرد با آن قد و قامت و قطر بازوهایش و سینه ستبرش اگر مرد بود، در مقابل داعش می‌ایستاد و از ناموس زنان کشور خود و دیگران حمایت می‌کرد نه آنکه با بزدلی بیفتد به جان یک زن آن هم در مقابل چشمان فرزندش. ... ... .... این صحنه را به یادش بگذارد. دنیا معلم بزرگی است.
  • زن ایرانی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    متاسفانه .. ... ... الان برای ما زنان محجبه نا امن شده روزی نیست که با ناملایمتی و بی‌احترامی یه سری بی فرهنگ مواجه نباشیم. من که از نگرانی و ناامنی کمتر بیرون می‌روم تا با این لشکر بی‌فرهنگ و بی‌حیا مواجه نشوم.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    56 20
    امپراتور ... ... .... ... توهین میکرد کاریش نداشتند. ولی حالا ممنوع الکار شده. کلیپ‌هاش خیلی با مزه بود.
  • میلاد IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    72 8
    ... .... ... ... هر چی میخواید یک طرفه مینویسید ... ... ... ... ... ...
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    50 88
    ممنون ازقوه قضائیه تا کجا ماباید شاهد حرمت شکنی باشیم خون دادیم جان دادیم بخاطر حجاب بازگروهی بی حرمتی وهنجار شکنی می کنند اگر اینجور افرادبه موقع اولین فرصت محاکمه شوند سرجایشان خواهند نشست تشکر تشکر از قوه قضایه
  • احمد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    اگه اون احمقی که چادر از سر زنان میکشه می‌دانست که چادر چقدر زن را با ارزش ... میکنه، این غلط نمیکرد، برهنگی مال حیوان هست.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    بخدا اگر این خانم از اقوام بنده وخانواده بنده می‌بود آن مرد را می‌آوردم و وسط خیابان‌های شیراز ... ... ... ... ... تا درس عبرتی برای بقیه میشد
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    44 73
    تو همین فیلم چند ثانیه ای دقت کردم و شمردم این مرد سه ضربه و مشت به این خانم زد بقیه فیلم قطع شده و نامعلوم است. در عکس دستگیری اش بهش دستبند زده شده بود معمولا به مجرمان خطرناک هم دستبند هم با زنجیر پابند میزنند چرا به این پابند نزده بودند؟
  • rezahaydare IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    این که رو یه خانم چه محجبه چه بی حجاب دست بلند کنه یه کسی حرکت زشت وقبیه هست ... ... ... ...
  • ناشناس IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    20 25
    اولا که مرور اینها اصلا کاردرستی نیست . بی حجابها خودشون میدونند که صد قانون هستندو ناحق . ولی با حجابها با رعایت حجاب جرمی مرتکب نشدن و برحق هستند و اگر حمله ای به با حجاب شده مسئله ای دیگر بوده و دعوای شخصی بوده که رسیدگی میشود .
  • هادی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    64 94
    خواهرم در عفت و عصمت شتاب کن, بهترین گُل میشوی ای خواهر حجاب کن
    • US ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      43 18
      باز تو شاعری کردی
  • ناشناس IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    76 60
    اگر دست رو خانم محجبه بلند کردن و یا کتکش زدن بی‌دلیل نبوده. دخالت تو زندگی شخصی مردم از طرف شخص بی‌سمت تاوان داره. این خانم خودسر بوده خدا راشکر کنه سالم مونده. خیال نکنه مردم بنده ایشون هستن
  • Borzoo NO ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    50 27
    این زینب موسوی مدتی میخواست با هارت و پورت خود را بزرگ کند. حتی سرنگونی هواپیما را در تهران را هم انکار میکرد و به همه فحش و ناسزا میگفت..اما وقتی که فهمید جلو تور او را به اروپا گرفتند..پاک بهم ریخت و خود را ذلیل تر از همیشه حس کرد
    • امیرمهدی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      8 1
      دمت گرم
  • فاطیما IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    67 11
    کار این مرد اشتباه بوده ولی اون ... که با باتون که به جون زنهای بی حجاب میوفتاند را یادمون نرفته ....من خودم طرفدار حیا و حجابم ...
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    60 65
    مهسا رو کسی کتک نزد چون هیچگونه فیلمی پیدا نشد و هیچ پزشکی نگفت که ضربه به سرش وارد شده به غیر از آشوبگران ولی این خانمای محجبه که همه دارن میبینن که کتک خورده و بی حرمتی بهشون شده چرا هیچکس که شعارشان زن زندگی آزادی بود دفاع از زن نمیکنن مگه اینا زن نیستن پس اینا از زن دفاع نمیکنن فقط میخوان بی بند و بارو فحشا کنن همین
  • حسین IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    75 47
    گردن این نامرد که به روی زن دست بلند میکند باید شکست...
    • م IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      63 24
      کتک خوردن این خانم با اون خانمهایی که بعلت نداشتن حجاب روسری کتک وبطور میخورن چه فرقی داره چرا اونموقع کسی ایرادنگرفت؟؟!!!
  • شهاب IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    75 27
    ضرب و شتم بانوان کار بدیه؟ پس اونموقع که این همه دختر وزن مردم توسط لباس شخصی ها کتک و باتوم و ... خوردن ساکت بودین
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    55 17
    کجایید ای شهیدان خدایی
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    50 51
    بیحجابی باید جمع بشه ، باید با بیحجابی برخورد قانونی بشه ،
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    52 24
    حقشه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    29 17
    اون کسی که به اون خانم حمله کرد مامور انتظامی بود، خانواده بنده چادری هستند و هیچکس به انها توهین نکرده و چادر از سر کسی کشیده نشده....
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    30 19
    لعنت خدا و پیامبرش بر دشمنان اسلام و قرآن
  • Moosa IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    40 38
    خدا ریشه بی حجابی و بی حجاب را گم کنه انشاالله