همشهری آنلاین: سومین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی کتاب آنکارا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد، روز شنبه 1 فروردین طی مراسم باشکوهی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که از آن به عنوان معتبرترین نمایشگاه کتاب ترکیه، یاد می‌شود و تلاش گسترده‌ای برای برپایی آن صورت گرفته است، بهمن  حسین پور سفیر جمهوری اسلامی ایران، فرهاد پالیزدار رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، کمال فاخر گنچ و خانم شنای باش ار معاونان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، نوربدیع امان مراداف سفیر ترکمنستان در آنکارا و شماری از شخصتی‌های فرهنگی، هنری و ادبی ترکیه، شهروندان آنکارا و ایرانیان مقیم شرکت کردند.

در این نمایشگاه هفت موسسه فرهنگی و هنری از ایران شرکت دارند و بخش بزرگ و    ویژه‌ای در این نمایشگاه به شرکت کنندگان ایرانی به عنوان مهمان ویژه اختصاص داده شده است.

در مراسم افتتاحیه ابتدا پیام ارطغرل گونای وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه قرائت شد و سپس حسین پور به عنوان میهمان ویژه و افتخاری در این مراسم سخن گفت.

سفیر کشورمان در ترکیه گفت: این مراسم در روزی برگزار می‌شود که برای ما ایرانیان روز بسیار فرخنده‌ای است و روز اول نوروز و سال جدید شمسی است.

سفیر ایران ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در خصوص انتخاب ایران به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه و همکاری آن وزارتخانه با رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سازماندهی مشارکت شرکت‌های انتشاراتی ایرانی در آن گفت: شاید در دنیا کمتر کشوری را بتوان یافت که همانند ایران و ترکیه دارای چنین مشترکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی و زبانی عمیق باشند.

حسین پور افزود: روابط دیرینه ایران و ترکیه دارای قدمتی 500 ساله بر اساس دوستی و مودت بنا شده است.

سفیر ایران گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب و مشارکت شرکت‌های انتشاراتی ایرانی در آن گام مهمی است و امید می‌رود به توسعه روابط فرهنگی دوکشور نیز کمک کند.
حسین پور یادآور شد: امسال به مناسبت پنجاهمین سال انعقاد قرارداد همکاری‌های فرهنگی ایران و ترکیه، سال فرهنگی ایران و ترکیه نامیده شده است و با سفر ارطغرل گونای وزیر فرهنگ ترکیه به ایران که قرار است در یکی دو ماه آینده صورت گیرد، انتظار توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط دو کشور وجود دارد.

در ادامه این مراسم علی فواد کارتال رئیس انجمن کتابخانه داران ترکیه، خانم معزز علیمه چیغ از نویسندگان سالخورده، آتااول بهرام اوغلو شاعر ترک نیز به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه این مراسم به تنی چند از نویسندگان و حسین پور به عنوان سفیر کشور میهان لوح یادبودی تقدیم شد.

در خاتمه گروه موسیقی حنانه ایران نیز قطعاتی از موسیقی زیبای ایرانی را اجرا کردند که مورد توجه قرار گرفت.

این نمایشگاه که به مدت هشت روز برگزار خواهد شد، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، انتشارات مدرسه مجمع جهانی اهل بیت (ع)، انتشارات الهدی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و موسسه پژوهشی میراث مکتوب از کشورمان آثار خود را عرضه کرده‌اند.

کد خبر 77646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز