زندگی مجموعه‌ای ازشیرینی‌ها و تلخی‌ها است و برنده کسی است که به دل این تلخی بزند وبجنگد و ورق رابرگرداند.درست مثل‌کاری که «سیما ترکمان»هنرمند نقاش همسایه مادرمحله پاسداران انجام داد.این بانو بااتکابه هنرش آموزش رایگان وبرپایی نمایشگاه ازآثار آنها متمرکزشد وپنجره‌ای تازه در زندگی خودش و دیگران گشود.

سیما ترکمان

همشهری آنلاین- زهرا سرویان :متولد محله پاسدران است و با وجود علاقه‌ای که از کودکی به نقاشی با مدادرنگی و آبرنگ داشت، اما در دانشگاه پشت میز و صندلی رشته شیمی نشست و مدرک فوق‌لیسانس دارویی دانشگاه خواجه نصیر طوسی را دریافت کرد: «رشته تحصیلی‌ام هیچ ربطی به علاقه و استعدادم در نقاشی نداشت. اغلب نمونه کارهایم را در صفحه اینستاگرام می‌گذاشتم و از همانجا بود که یکی از سوی دانشگاه هنر برای همکاری به‌عنوان استادآزاد آرت دعوتم کرد و تقریباً کار تدریس را از سال ۱۳۹۵ شروع کردم.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ضیافت عشق و شروع ماجرا....

آنها با پا و دندان نقاشی‌های محشری می‌کشند

ماجرای آشنایی سیما با توان‌یابان گروه «ضیافت عشق» از یک دعوت دوستانه در روزهای سخت افسردگی‌اش شروع شد: «به دلیل مشکلات شخصی و روزمرگی حال و روز خوشی نداشتم. به دعوت «نادر شیردل»، مدیر گروه هنری ضیافت عشق، به جمع بچه‌های این گروه رفتم و این شروع ماجرا برای من بود. بچه‌هایی که وقتی با آنها آشنا شدم و دل به دل‌شان دادم و پای حرف‌هایشان نشستم همه دردها و غم‌های خودم را فراموش کردم. از همانجا ایده آموزش به آنها در ذهنم جرقه زد. به این فکر کردم خدا چقدر دوستم دارد که این فرشته‌ها را سر راهم قرار داده تا از آنها انرژی و نور امید برای کار و زندگی دریافت کنم.»

آنها با پا و دندان نقاشی‌های محشری می‌کشند

توان‌یابان موفق نقاش



قصه برپایی نمایشگاه نقاشی برای حمایت از توانان‌یابان هم گره خورده به آشنایی سیما با توانان‌یابان موفقی است که از ناتوانی بخشی از اعضای بدنشان نهایت استفاده را بردند: «قصه موفقیت بچه‌ها با محدودیت‌هایشان برایم درس بزرگ زندگی بود؛ اینکه از محدودیت‌ها به‌عنوان فرصتی برای رسیدن به موفقیت بهره ‌بردند. با «رحیم علیزاده»، استاد نقاشی مینیاتور، که با پاهایش نقاشی می‌کشید آشنا شدم. رحیم در ۹سالگی از تیر چراغ‌برق بالا می‌رود و هر دو دستش با برق فشار قوی از بازو قطع می‌شود. یکی دیگر در حادثه‌ای در پیست اسکی قطع نخاع می‌شود و با دست‌هاش نقاشی رنگ‌روغن را در حد استادی می‌کشید. یکی از بچه‌ها هم در خواب فلج شده بود و حالا یک‌پا استاد معرق بود. بانویی هم که در حادثه رانندگی فلج شده بود با دهان نقاشی می‌کشید.»

سیما حسابی غرق قصه‌ها و موفقیت‌های اعضای گروه ضیافت عشق شده بود؛ قصه‌هایی که مسیر زندگی سیما را تغییر داد و باعث شد تا با همراهی بچه‌ها و مدیریت مجموعه نمایشگاه نقاشی را به نفع توان‌یابان مجموعه ضیافت عشق برگزار کند.

آنها با پا و دندان نقاشی‌های محشری می‌کشند

معلولیت محدودیت نمی آورد

سیما ترکمان برای نشان دادن هنر توان‌یابان گروه ضیافت عشق سه دوره در زمان‌های مختلف نمایشگاه نقاشی برپا می‌کند. هدف سیما از برپایی این نمایشگاه تغییر نگاه اجتماعی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های توان‌یابان است: «هدف من برداشتن نگاه‌های‌ترحم‌آمیز و آزاردهنده بود. چه بسا هنر این عزیزان بسیاری از مواقع بهتر و قابل تحسین‌تر از افراد سالم جامعه است. به همین دلیل با شعار «معلولیت محدودیت نمی‌آورد.» اسفند سال ۱۳۹۸ نخستین دوره نمایشگاه در استادیوم آزادی با حضور ۳۰ هنرمند توان‌یاب در شاخه‌های مختلف هنری نقاشی، قلمزنی، معرق، نقاشی با مداد رنگی و... را برگزار کردیم.»

به گفته این بانوی هنرمند، تمام سود فروش آثار ارائه‌شده به توان‌یابان اختصاص داده شد که واقعاً نیاز مالی داشتند. البته مهر سال بعد در سالن اجلاس سران و سومین دوره آن هم در مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.

کاری برای دلم  

سیما با وجود اینکه سلامتی را موهبتی الهی می‌داند، اما معتقد است که حادثه خبر نمی‌کند و هر آن امکان تهدید و خطر برای سلامتی وجود دارد و اگر دچار مشکل شدیم نباید قافیه زندگی را ببازیم و چه بسا از محدودیت‌ها بتوان بهترین استفاده را ببریم. او همچنین کار با توان‌یابان را از جنس دل می‌داند: «برای حضور و آموزش به توان‌یابان کلاس‌های آموزشی‌ام را دو هفته تعطیل می‌کنم. گاهی اوقات بعضی از اطرافیان بر من خرده می‌گیرند که چرا رایگان و بدون دریافت هزینه با توان‌یابان کار می‌کنم و بیشترین وقت را به آنها اختصاص می‌دهم. در واقع، من از حضور در کنار آنها لذت می‌برم و این کار را برای دلم انجام می‌دهم.»

کد خبر 775975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha