مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
۰ نفر

مکان‌های ناشناخته زیادی تابه‌حال در صفحات سرنخ معرفی شده‌اند؛ سرزمین‌های اسرارآمیزی که تا مدت‌ها کسی از راز وجود آنها باخبر نبود.

گذرگاه غول ها

به گزارش همشهری آنلاین، مکان‌های ناشناخته زیادی تابه‌حال در صفحات سرنخ معرفی شده‌اند؛ سرزمین‌های اسرارآمیزی که تا مدت‌ها کسی از راز وجود آنها باخبر نبود؛ جزیره جاینت کازوی هم یکی از این مکان‌های ناشناخته است؛ جزیره‌ای پررمز و راز با ظاهری عجیب که کنار ساحل افسانه‌ای آنتریم در ایرلند قرار گرفته است؛ این مکان شگفت‌انگیز به خاطر آتشفشانی بودن کوهستانی که در نزدیکی‌اش قرار داشت سال‌های سال ناشناخته باقی مانده بود چراکه مردم محل تا مدت‌ها از رفتن به آنجا می‌ترسیدند.

 امروزه تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر دنیا به جزیره جاینت‌کازوی سر می‌زنند و کیلومترها راه را پای پیاده‌روی ستون‌های سنگی طی می‌کنند تا به ساحل زیبای جزیره برسند؛ گردشگران علاقه‌مند مدعی‌اند که این مکان دیدنی از نظر زیبایی هیچ چیز کمتر از کوه اورست یا جنگل رد وود کالیفرنیا ندارد.

گذرگاه غول‌ها
  سنگ های چند ضلعی که در یک ردیف کنار هم قرار دارند به دلیل شباهتشان به لانه زنبور ،به همین نام خوانده می شوند. 

جزیره جاینت کازوی به معنی گذرگاه غول است و در سه کیلومتری دهکده باشمایلز و در مجموعه شهرهای آنتریم واقع در ایرلند شمالی قرار گرفته و از ۴۰ هزار ستون سنگی تشکیل شده؛ ستون‌های سنگی‌ای که شکل عجیب‌وغریبی به این جزیره داده‌اند. با بررسی‌های به عمل آمده توسط زمین‌شناسان و محققان، مشخص شده است که علت اصلی پیدایش این ستون‌ها فوران بیش از حد آتشفشان در این منطقه بوده و به همین دلیل جنس این ستون‌ها هم از سنگ‌های آتشفشانی است.

 در سال ۱۹۸۶ این جزیره از طرف سازمان یونسکو به عنوان مکانی باستانی و تاریخی معرفی شد و سازمان محیط‌زیست ایرلند شمالی هم در سال ۱۹۸۷ این مکان را جزء میراث ملی ایرلند اعلام کرد. در سال ۲۰۰۵ در یک نظرسنجی رادیویی جزیره کازوی در انگلستان چهارمین مورد از عجایب هفتگانه اعلام شد.  

ستون‌های این جزیره شگفت‌انگیز از روی کوه شروع شده‌اند؛ یعنی دامنه کوه‌ها هم از این ستون‌ها تشکیل شده است و بعد از آن، این سنگ‌ها و ستون‌های چند ضلعی تا لبه دریا ادامه پیدا کرده و داخل آب ناپدید شده‌اند. بیشتر این ستون‌ها به شکل شش‌ضلعی هستند اما بین آنها ستون‌های چهار، پنج، هفت و هشت‌ضلعی هم دیده می‌شود. ارتفاع بلندترین ستون‌ها حدود ۱۲متر است و مسافتی که گدازه‌های آتشفشانی طی کرده‌اند و این ستون‌ها را ساخته‌اند هم به ۲۸متر می‌رسد. امروزه این مکان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین محل‌های جذب گردشگر در ایرلند شمالی به شمار می‌رود.

گذرگاه غول‌ها
  به دلیل مه صبحگاهی این جزیره در هنگام سحر بسیار تماشایی است

پیدایش جزیره

حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال پیش در دوره زمین‌شناسی پالئوژن، آتشفشان‌های اطراف شهر انتریم بسیار فعال بودند؛ طوری که گاهی اوقات حتی چند بار در روز فوران می‌کردند و گدازه‌های آن روی خاک‌های آهکی جزیره راه افتاده و مساحت زیادی از زمین‌های اطراف را می‌پوشاند. به مرور زمان این گدازه‌ها روی زمین حرکت می‌کردند، شکاف‌هایی را که در اثر فوران‌های قبلی ایجاد شده بود می‌پوشاندند و در تمامی شکستگی‌ها رسوخ می‌کردند.

بعد از خنک شدن دوباره براثر انقباض کوچک‌تر شده و دوباره بین آنها شکاف به وجود می‌آمد.  به خاطر فعالیت بیش از اندازه آتشفشان‌ها در این جزیره، ضخامت زمین براثر انباشتگی گدازه‌ها روز به روز بیشتر می‌شد و شکاف‌هایی که به صورت چندضلعی ایجاد شده بودند کم‌کم به ستون‌های بزرگی تبدیل می‌شدند. خنک‌شدن گدازه‌ها در هر شکاف حدود هفت روز طول می‌کشید. بعد از گذشت چند سال فوران آتشفشان در این منطقه کمتر و کمتر شد تا اینکه بالاخره فعالیتش تمام و خاموش شد؛ اما نتیجه آن به وجود آمدن جزیره‌ای زیبا با اشکالی شگفت‌انگیز بود.

افسانه غول‌ها

افسانه‌های زیادی در مورد اینکه چرا اسم این جزیره گذرگاه غول‌ها گذاشته شده بین مردم ایرلند شنیده می‌شود؛ بیشتر این افسانه‌ها درباره یکی از مبارزان مشهور این کشور به نام فیون مک کول است. آنها معتقدند که فیون برای اینکه بتواند به اسکاتلند برود و با بزرگ‌ترین دشمن خود که غولی بزرگ به نام بنان دونر بود بجنگد تصمیم گرفت پلی در این جزیره بسازد ولی به دلایلی نامعلوم پل نیمه‌کاره ماند. به عقیده این گروه، این ستون‌های سنگی پایه‌های همان پل هستند!

گذرگاه غول‌ها
    این سنگ ها که شبیه کفش هایی بسیار بزرگ هستند ،به اعتقاد مردم کفش های به جا مانده از غول هاست

در افسانه دیگری آمده است فیون قبل از رفتن به اسکاتلند به خواب می‌رود و بنان دونر، غول بزرگ که می‌خواست فیون را شکست بدهد خودش تصمیم می‌گیرد که به سراغ او بیاید. اما همسر فیون برای محافظت، او را با یک پتو می‌پوشاند اما وقتی بنان دونر او را می‌بیند فورا می‌شناسد و تصمیم می‌گیرد او را به قتل برساند که ناگهان فیون بیدار می‌شود و به سمت کوه‌های آتشفشانی فرار می‌کند و در آنجا مخفی می‌شود اما به خاطر اینکه راه بازگشت را گم می‌کند تصمیم به ساخت پلی از روی کوه می‌گیرد تا بتواند از آنجا دوباره به شهر بازگردد. این افسانه‌ها به خاطر وجود غاری در جزیره که گویا شخصی در گذشته‌های خیلی دور در آنجا زندگی می‌کرده به وجود آمده‌اند. عده‌ای از مردم هم معتقدند که این ستون‌ها توسط غول‌ها ساخته شده‌اند. همین افسانه‌ها باعث شده‌اند که پای گردشگران زیادی به این جزیره باز شود.  

کشف جزیره

جزیره کازوی در سال ۱۹۶۳ توسط سر ریچارد بارکلی استاد دانشگاه تیرینیتی دوبلین کشف شد؛ ریچارد بارکلی با ارسال نامه‌ای به انجمن سلطنتی خواستار ثبت این جزیره شد. البته قبل از آن شخصی به نام بیشاپ در حدود یک سال قبل کازوی را کشف کرده بود ولی اقدامی برای ثبت آن انجام نداده بود.

گرچه این جزیره از سال‌ها قبل مورد توجه مردم بود طوری که در سال ۱۷۳۹ هنرمند ایرلندی به نام سوسانا درای نقاشی‌های آبرنگی بی‌نظیری از مناظر زیبای این جزیره کشید که جایزه اول مسابقات نقاشی سراسری ایرلند در سال ۱۷۴۰ را از آن خود کرد. چند سال بعد در سال ۱۷۶۵ درای تیم فرانسوی ۱۲ نفره خود را به کازوی فرستاد تا آنها هم از این مناظر الگو بگیرند؛ اعضای این تیم از نقاشی‌های خود کتابی تهیه کرده و در سال ۱۷۶۸ به چاپ رساندند.

گذرگاه غول‌ها
  جزیره جاینت کازوی در حدود 50 تا 60 میلیون سال پیش به وسیله گدازه های آتشفشانی به وجود آمده است

قدم زدن روی جزیره اسرارآمیز

اولین باری که بازدیدکنندگان به این جزیره پا گذاشتند دراواخر قرن نوزدهم میلادی بود یعنی دقیقا بعد از افتتاح تراموای جزیره کازوی و بعد از آن این مکان به منبعی برای کسب درآمد محلی‌ها تبدیل شد. از آن زمان تاکنون بازدیدکنندگان می‌توانند روی این ستون‌های آتشفشانی قدم زده و بعد از گذراندن ۸۰۵ متر از ورودی جزیره به کناره دریا برسند.  

البته تا اوایل قرن بیستم که آخرین بناهای ساخته شده در این جزیره تخریب شدند و مهندسین برای نوسازی بناها به آنجا رفتند بازدیدکننده‌های زیادی به جزیره جاینت کازوی نیامده بودند و بعد از این ماجرا بود که امکان سفر برای خیلی‌ها مهیا شد.  

سال‌ها بعد، در سال ۲۰۰۷ آرلن فوستر عضو سازمان محیط زیست بودجه‌ای را برای نوسازی جزیره در نظر گرفت که چندی بعد کارش متوقف شد و نوسازی نیمه‌کاره ماند. چراکه مسؤولان دولتی گمان می‌کردند که اگر این شخص با بودجه شخصی خود آنجا را بسازد از آن به نفع خودش استفاده خواهد کرد. بنابراین خود دولت ساخت آن را به عهده گرفت و حتی دانشگاهی هم در نزدیکی این محل بنا کرد. طبق محاسبات انجام شده، کار نوسازی جزیره که همچنان نیمه‌کاره است در اوایل سال ۲۰۱۱ به اتمام می‌رسد.  

گذرگاه غول‌ها
  ستون های سنگی ای که این جزیره را ساخته اند بر اثر فوران های بسیار زیاد آتشفشان  به وجودآمده‌اند

آثار باستانی و زندگی در جزیره

بعضی از آثار به‌جامانده در جزیره مربوط به میلیون‌ها سال پیش است. یکی از این آثار سنگی شبیه کفش است که مردم معتقدند کفش غول است. همچنین در میان ستون‌های سنگی جزیره تعدادی تخته سنگ وجود دارند که کوتاه و به رنگ قرمز هستند و به چشم غول معروفند. از دیگر آثارجالب توجه جزیره می‌توان به رد پای چوپان، سنگ‌های لانه زنبوری، دروازه غول و کوهان شتر اشاره کرد.  

گذرگاه غول‌ها
  تخته سنگ های کوتاه و قرمز رنگ کنار دریا به چشم غول مشهورند

این جزیره شگفت‌انگیز، از حیات وحش متنوعی هم برخوردار است و پرنده‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند؛ پرنده‌هایی مثل مرغ دریایی، غاز، مرغابی و حتی نوعی پنگوئن که علاقه‌مندان زیادی را به این منطقه می‌کشاند.  

کد خبر 775953
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha