دیار آبشارها و بلوط‌ها و سرزمین ناشناخته‌های طبیعت و تاریخ، دیروز میزبان رئیس‌جمهور بود؛ سفری که دستورکارهای مختلفی داشت و با بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی همراه بود که به‌گفته کارشناسان، شتاب ویژه‌ای به قطار توسعه کهگیلویه‌وبویراحمد می‌بخشد.

سد چمشير

علیرضا احمدی: دیروز (دوشنبه) کاروان سفرهای استانی هیأت‌دولت سیزدهم، در ششمین مقصد خود طی دور دوم، درحالی به یاسوج رسید که پیگیری مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به این استان، از محوری‌ترین برنامه‌های این سفر ۲روزه به‌شمار می‌رود؛ مصوباتی که اجرایی شدن آنها نقش قابل‌توجهی در تقویت زیرساخت‌های این استان و زدودن غبار محرومیت از سیمای کهگیلویه‌وبویراحمد دارد.

حضور در جمع عشایر دشت سقاوه از توابع شهرستان مارگون، بهره‌برداری از سد چمشیر و افتتاح مجتمع پتروشیمی گچساران، ازجمله برنامه‌های روز نخست سفر سیدابراهیم رئیسی به کهگیلویه‌وبویراحمد بود.

حضور در شورای اداری استان، انجام دیدارهای مردمی، حضور مقام‌های دولتی در شهرهای مختلف استان و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های مختلف، برگزاری جشن احیای واحدهای تولید راکد در کارخانه قند یاسوج و حضور در نشست‌خبری به‌منظور تشریح دستاوردهای این سفر، از دیگر برنامه‌های سفر ۲روزه رئیسی به این استان محسوب می‌شود.

بهره‌مندی مردم از نتایج دور نخست سفر

بهره‌مندی مردم کهگیلویه‌وبویراحمد از نتایج دور نخست سفر هیأت‌دولت به استان، از تأکیدهای رئیس‌جمهور در بدو حضور در یاسوج بود؛ نتایجی که در قالب آغاز بهره‌برداری از ابرپروژه‌های اقتصادی متبلور شد.

رئیسی همچنین گفت در این سفر گزارشی از به‌ثمر نشستن طرح‌های مصوب سفر نخست به مردم استان ارائه خواهد شد؛ مصوباتی که بخشی از انتظارات مردم را برآورده خواهد کرد.

رئیس دولت‌ سیزدهم به این نکته هم اشاره کرد که در سفر دوم، مسائل گسترده‌تری ازسوی دولت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چراکه موضوع‌های ضروری که در دور نخست سفر مورد توجه بوده، به نتیجه رسیده و درحال انجام است. رئیسی همچنین تأکید کرد که فعالیت‌های در دست اقدام تا رسیدن به نتیجه قطعی، پیگیری خواهد شد.

در دور نخست سفر به این استان چه گذشت؟

دومین دور سفر استانی رئیس‌جمهور به کهگیلویه‌وبویراحمد در شرایطی انجام شد که پیش‌از این، رئیسی در ۹مهرماه۱۴۰۰و در پنجمین مقصد از دور نخست سفرهای استانی به یاسوج رفته بود؛ سفری که با دستاوردها و برنامه‌های مختلفی همراه بود و ۲۱۷مصوبه، از مهم‌ترین دستاوردهای آن به‌منظور شتاب‌بخشیدن به چرخ‌های توسعه استان به‌شمار می‌رفت.

بازدید از سد تنگ سرخ، دیدار با نخبگان، علما و قشرهای مختلف مردم، انجام دیدارهای مردمی در مسیر سفر، حضور در جلسه شورای اداری استان و حضور درجمع زلزله‌زدگان سی‌سخت ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های رئیسی در جریان آن سفر بود.

۱۰خبر خوب برای عشایر

حضور در جشن عشایر دشت «سقاوه»، از نخستین برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه‌وبویراحمد بود؛ برنامه‌ای که نشان می‌دهد دولت‌سیزدهم توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات عشایر دارد و در این زمینه برنامه‌های لازم را انجام می‌دهد؛ این درحالی‌است که رئیسی در دور نخست سفر استانی به کهگیلویه‌وبویراحمد نیز درجمع عشایر منطقه تنگ‌سرخ حضور یافته و بر انجام اقدام‌های لازم به‌منظور رفع چالش‌های پیش‌روی آنان تأکید کرده بود.

آغاز عملیات‌اجرایی ساخت سد سقاوه، یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که رئیسی به عشایر منطقه سقاوه داد؛ سدی که درصورت اجرایی شدن، بخش مهمی از مشکلات عشایر را رفع خواهد کرد. رئیس دولت سیزدهم خبرهای خوب دیگری هم برای عشایر داشت که در ادامه و در کنار تیتری از خبر خوب اول می‌خوانید:

آغاز عملیات‌ اجرایی ساخت سد سقاوه

برنامه‌ریزی برای توزیع و مصرف آب به بهترین شکل

تامین اعتبار برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی

کمک به تقویت تولید در میان عشایر

 استمرار راهکار «پرواربندی قراردادی دام» به‌منظور تامین نهاده‌های دامی موردنیاز عشایر

حمایت ویژه از محصولات تولیدی عشایر، به‌ویژه در حوزه لبنی و پروتئینی

حمایت از کشت گیاهان دارویی

فعال‌تر شدن خانه‌های بهداشت در استان

 تکمیل ایل‌راه‌ها

 خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان

حضور دولتی‌ها در سراسر استان

حضور مقام‌های دولتی در شهرهای مختلف کهگیلویه از دیگر برنامه‌های مهم ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم بود؛ برنامه‌ای که با بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف نیز همراه شد.

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با سفر به شهرستان کهگیلویه، از یک کارگاه بزرگ تولیدی پوشاک بازدید و مشکلات زنان سرپرست خانوار را بررسی کرد.

پروژه گازی «مختار» با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در شهرستان بویراحمد کلنگ‌زنی شد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت باحضور درجمع فعالان اقتصادی شهر سی‌سخت، مشکلات صنعتگران این منطقه را بررسی کرد.

بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور باحضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، در شهر یاسوج به بهره‌برداری رسید.

احمد وحیدی، وزیر کشور با حضور در شهرستان مارگون، بر تلاش همه‌جانبه مسئولان برای رفع معضل بیکاری در این منطقه تأکید کرد.

دستاوردهای سفر نخست

دستور برای حل مشکلات عشایر

تسریع در بهره‌برداری از سد تنگ سرخ

فعال کردن ظرفیت‌های صنعتی غیرفعال در استان

رسیدگی فوری برای سامان دادن به وضع مدارس کانکسی، کپری و همه مدارسی که وضعیت مناسبی ندارند

تصویب اجرای ۸طرح در زمینه ایل‌راه‌ها

تأکید بر فعال کردن ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری

رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان سی‌سخت

روایت آماری از دور نخست سفر

۲۱۷مصوبه

 ۸۶طرح زیربنایی

 ۶۷طرح کشاورزی

۵۱طرح بخش آب

۱۳مصوبه در بخش‌های دیگر

میزان تحقق مصوبات: ۶۷درصد

استقبال متفاوت

یکی از متفاوت‌ترین جلوه‌های سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه‌وبویراحمد در نخستین لحظات ورود به فرودگاه یاسوج رقم خورد و رئیسی مورد استقبال مادر شهید جانمحمد کریمی قرار گرفت که فرزند خود را در حماسه تاریخی، اما گمنام «پد خندق» در دوران دفاع‌مقدس، تقدیم نظام اسلامی کرده بود.

حماسه پدخندق، برگ زرینی در تاریخ کهگیلویه‌وبویراحمد به‌شمار می‌رود که در تیرماه سال ۱۳۶۷در جزیره مجنون رخ داد و رزمندگان دراین عملیات غرورآفرین حضور گسترده و نقش محوری داشتند؛ به‌طوری‌که ۸۷ نفر از رزمندگان استان به شهادت رسیدند و ۷۸نفر نیز ازسوی دشمن اسیر شدند.

رزمندگان کهگیلویه‌وبویراحمد در این عملیات به مدت ۱۴ساعت، جانانه و تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

کد خبر 774369
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha