اصطلاح «بیماری سلبریتی» ممکن است برای اشاره به دو وضعیت کاملا متفاوت به کار رود که یکی مربوط به طرفداران سلبریتی‌ها است و دیگری مربوط به خودشان.

celebrity disease

«بیماری سلبریتی» ممکن است برای اشاره به «نشانگان پرستش سلبریتی» (CWS) به کار رود که اختلالی روانشناختی است در آن فرد به شکلی افراطی درگیر جزئیات زندگی شخصی و حرفه‌ای سلبریتی مورد علاقه‌اش می‌شود. این امر می‌تواند به رفتارهای ناسالم مانند دنبال کردن چهره مشهور و مزاحمت ایجاد کردن برای او، اشتغال خاطر وسواسی با سلبریتی و خریدهای اجباری و مداوم مثلا برای به دست آوردن اشیای تزئینی مربوط به سلبریتی یا خریدن بلیط‌های کنسرت‌هایش است.

بیشتر بخوانید:

از جمله علائم نشانگان پرستش سلبریتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • علاقه مفرط به زندگی سلبریتی: فرد طرفدار ممکن است هر حرکت سلبریتی را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کرند، هر چیز مربوط به آنها را در اخبار بخواند و هر مصاحبه‌ای انجام شده با آنها را تماشا کند.
  • احساس ارتباط شخصی با سلبریتی: فرد طرفدار ممکن است به این باور برسد که فرد مشهور او را شخصا می‌شناسد یا نوعی پیوند ویژه با او دارد.
  • احساس اضطراب یا افسردگی هنگامی که حال سلبریتی خوب نیست:  علت در این مورد ممکن است این باشد که طرفدار احساس می‌کند که حال سلبریتی به طور مستقیم با حال خود او ارتباط دارد.
  • قربانی کردن زندگی خود برای دنباله‌روی از سلبریتی: این وضعیت ممکن است شامل خرج کردن پول بیش از حد توانایی فرد برای این منظور، نادیده گرفتن سایر روابط عاطفی بوسیله او یا به خطر انداختن سلامت شخص باشد.

گرچه هر کسی «در منظر عمومی» قرار دارد ممکن است موضوع اشتغال خاطر وسواسی فرد مبتلا به CWS قرار گیرد، اما مبتلایان با احتمال بیشتری این گرایش را به افرادی از دنیای تلویزیون، سینما یا موسیقی مردم‌پسند نشان می‌دهند.

البته هر کسی به یک سلبریتی علاقه نشان می‌دهد، دچار CWS نیست. یک بررسی درباره داده‌های ۳۰۰۰ نفر در انگلیس نشان داد که حدود یک درصد افراد گرایش‌های وسواسی درباره سلبریتی‌ها نشان می‌دهند. حدود ۱۰ درصد از آنها علاقه شدید به سلبریتی‌ها داشتند (این افراد با احتمال بیشتری ممکن بود روان‌نژند یا نوروتیک، عاطفی، دارای نوسان خلق و پرتنش باشند). حدود ۱۴ درصد از آنها گفتند  به طور خاص تلاش می‌کنند که هر چه درباره سلبریتی مورد علاقه‌شان وجود دارد، بخوانند و با افرادی معاشرت می‌کنند که علائق مشترک با آنها داشته باشند. بقیه افراد یعنی ۷۵ درصد جمعیت هیچ علاقه خاصی به زندگی سلبریتی‌ها نداشتند. 

به طور معمول، شمار زیادی از افراد ممکن است با سلبریتی محبوبشان همانندسازی کنند و او را الگو قرار دهند، اما اینگونه نیست که آنها به طور وسواس‌آمیزی بخواهند هر چه درباره فرد مشهور مود علاقه‌شان نوشته شده است، بخوانند یا در همه اوقات به او فکر کنند.

فرد دچار «نشانگان پرستش سلبریتی» نیاز به کمک حرفه‌ای متخصصان بهداشت روانی دارد. رواندرمانی ممکن است به چنین فردی کمک کند که احساساتش را بشناسد و سازوکارهایی سالم برای کنار آمدن با آنها پیدا کند.

معنای دیگر بیماری سلبریتی

 اصطلاح «بیماری سلبریتی» گاهی هم برای اشاره به بیماری خاصی که در میان سلبریتی‌ها شایع‌تر است به کار برده می‌شود، مثلا گاهی بیماری «بی‌اشتهایی عصبی» (آنورکسی نرووزا) را بیماری سلبریتی‌ها می‌نامند چرا که این اختلال در میان آنها نسبتا شایع‌تر است.

اصطلاح «بیماری سلبریتی» در فرهنگ پاپ کره‌ای همچنین برای توصیف رفتار پرخاشگرانه، بی‌ادبانه و خودشیفته چهره‌های مشهور به کار می‌رود، سلبریتی‌هایی که فکر می‌کنند جهان به دور آنها می‌چرخد و باعث آزار کارکنان اطرافشان مانند مدیر برنامه، آرایشگر و راننده و غیره می‌شوند. این معنای جدیدتر «بیماری سلبریتی» ظاهرا از کره جنوبی منشا گرفته است که در فرهنگش تاکید فراوان بر فروتنی و احترام به سالمندان وجود دارد. در صنعت پاپ کره‌ای ستاره‌ها اغلب تحت فشار شدیدی قرار دارند تا به موفقیت برسند و این فشار روانی ممکن است به ایجاد چنین احساس خودمحق‌بینی منجر شود.

کد خبر 774329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha