دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بالاخره پس از مدت‌ها رایزنی و اختلاف، ایویگدور لیبرمن رهبر حزب افراطی «اسرائیل خانه ما»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی می‌شود و 4 پست کابینه هم در اختیار تندروها قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، این تصمیم در پی ائتلاف حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو به‌عنوان مسئول تشکیل دولت رژیم صهیونیستی، با حزب «اسرائیل خانه ما» صورت گرفت.

لیبرمن یکی از حامیان سرسخت شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری و از مخالفان تبادل زمین در قبال صلح با فلسطینیان است.

حزب لیبرمن، طبق توافق این ائتلاف، علاوه بر وزارت خارجه 4 پست دیگر وزارت در کابینه رژیم صهیونیستی شامل وزارت امنیت داخلی، گردشگری، زیربنایی و امور مهاجران جدید را در اختیار خواهد گرفت.این در حالی است که پیش از آغاز انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، منتقدان درباره ظهور پدیده لیبرمن که یک مهاجر روس تبار است، هشدار داده بودند.

در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در  ۲۳بهمن ماه «حزب اسرائیل خانه ما» با کسب  ۱۵کرسی توانست فراتر از حزب کارگر به رهبری ایهود باراک که  ۱۳کرسی به دست آورد، به رده سوم احزاب برود.

نتانیاهو که خود در دهه ۱۹۹۰میلادی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود، هنوز برای به دست آوردن اکثریت  ۱۲۰کرسی پارلمان این رژیم، در جهت تشکیل کابینه ائتلافی به‌دنبال حمایت سایر احزاب موجود در فلسطین اشغالی است.

رهبر حزب لیکود تا سوم آوریل ( ۱۴فروردین ) فرصت دارد تا دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد.

رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» ساعاتی پس از ائتلاف با لیکود اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در کنفرانس بین‌المللی مسائل خاورمیانه که قرار است در نیمه نخست سال 2009 در مسکو برگزار شود، شرکت خواهد کرد.وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری«اینترفاکس»، گفت: بدون تردید اسرائیل در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. البته ما امیدواریم که از قبل درخصوص دستور کار این نشست توافقات لازم صورت گرفته و تلاش شود تا مواضع طرفین به یکدیگر نزدیک شود.

این مقام سیاسی صهیونیست که درخصوص تشکیل کابینه وزرای ائتلافی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آتی و رهبر حزب لیکود به توافق رسیده است، تاکید کرد که روسیه عامل بسیار مهمی در روند حل و فصل مناقشه خاورمیانه است و نقشی خاص در مسائل منطقه دارد.

هشدار فتح و اتحادیه اروپا

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر ائتلاف رهبر حزب لیکود، رژیم صهیونیستی با رهبر حزب راستگرای افراطی «اسرائیل خانه ما»، فتح و اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام هشدار دادند.به گزارش آسوشیتد پرس، در همین رابطه خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رفتار اروپا با کابینه‌ای که راه حل 2 دولت را نپذیرد متفاوت خواهد بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که توسط سازمان فتح اداره می‌شود، در مورد پایان یافتن گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل هشدار داد. بنا بر اعلام‌ این تشکیلات، چنانچه بنیامین نتانیاهو، کابینه‌ای راستگرا تشکیل دهد، گفت‌وگوهای صلح به خطر می‌افتد.

ریاض مالکی، وزیر خارجه‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، در جریان دیدار با مقامات اتحادیه ‌اروپا در بروکسل، از روند تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و گفت: براساس آنچه ما می‌شنویم، کابینه‌ای راستگرا و ضد‌صلح در اسرائیل تشکیل خواهد شد.

کد خبر 77380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز