وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی به همشهری آنلاین گفت: بیانیه امارات در شورای همکاری یک حرف تکراری است و بارها از سوی همه مسئولان کشور در سالیان گذشته پاسخ داده شده است. آنچه که برای ما در این موضوع مهم است این است که این اتفاق این بار در جلسه مشترک روسیه با شورای همکاری افتاده است.

وحید جلال‌زاده

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به بیانیه مشترک وزرای امور خارجه روسیه و ۶کشور شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به همشهری آنلاین گفت: جمهوری اسلامی درخصوص تمامیت ارضی خودش با هیچ کسی و طرفی تعارف ندارد. ۸سال دفاع مقدس موید این مطلب است که بهترین جوانان مملکت جان خودشان را فدا می‌کنند تا کسی حتی درباره یک وجب از سرزمین ما ادعایی نداشته باشد.

وحید جلال‌زاده تصریح کرد: ادعاهای نخ‌نما شده، غیرحقوقی و غیر مستند اماراتی‌ها که غالبا در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای همکاری خلیج فارس تکرار می‌شود، چیز جدیدی برای ما نیست، اما آنچه که جدید است مواضع غیراصولی و غیر دوستانه برخی از کشورهاست. متاسفانه چین هم سال گذشته این اشتباه را مرتکب شد و باعث کندی روابط و بی‌اعتمادی افکار عمومی به چینی‌ها شد.

جلال‌زاده در توصیه‌ای به روسیه گفت: الآن دنیا ما را در فشار گذاشته است که حمایت خودتان را از روسیه بردارید. جمهوری اسلامی الآن دارد در بسیاری از زمینه‌ها به روسیه کمک می‌کند تا از عهده مشکلات خودش برآید، از دادن قطعات خودرو گرفته تا وسایل پزشکی و دارویی. ما به هیچ عنوان انتظار نداریم که دوستان ما در روسیه که به جهت دستگاه دیپلماسی از جمله قوی‌ترین دستگاه‌های دیپلماسی جهان است زیر بار چنین حرف غیرحقوقی و نامربوطی روند. ما به هیچ‌عنوان دوست نداشتیم این صدا را این بار از مسکو بشنویم. این اتفاق در جلسه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و روسیه افتاده است.

او افزود: ما قطعا از آقای امیرعبداللهیان هم خواهیم خواست که پاسخ این اقدام را بدهند و اقدامات‌شان خودشان را نسبت به این موضع غیراصولی بیانیه مسکو اعلام کنند.

نماینده ارومیه در مجلس تاکید کرد: ما قطعا روابط خودمان را با دورنمای راهبردی با کشورها تنظیم می‌کنیم، اما از آن سمت رفتارهای همسایگان و طرف‌های خودمان را هم سنجش می‌کنیم و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسکو هم مشروط به اتخاذ مواضع دوستانه از سوی مسکو است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه موضع ایران درقبال درخواست بیانیه مبنی بر مذاکرات دوجانبه یا طرح پیشنهاد طرح دعوا در دیوان بین‌المللی دادگستری چیست، گفت: این حرف‌ها، حرف‌های تکراری است.

بیانیه امارات در شورای همکاری یک حرف تکراری است و بارها از سوی همه مسئولان کشور در سالیان گذشته پاسخ داده شده است. ما روی حق خودمان اصلا با کسی مذاکره نمی‌کنیم. آنچه که برای ما در این موضوع مهم است این است که این اتفاق این بار در جلسه مشترک روسیه با شورای همکاری افتاده است. روی سخن ما با روسیه است والا حرف طرف اماراتی و شورای همکاری اصلا برای ما غیرمسموع است. ما به هیچ‌عنوان روی حق خودمان و خاک خودمان مذاکره نمی‌کنیم و کاری با این ادعا نداریم. آنچه برای ما در این قصه قابل توجه بود این بود که این اتفاق نباید در مسکو می‌افتاد و قطعا باید روسیه با گنجاندن این بند در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در جلسه مشترک خودش مخالفت می‌کرد.    

خطای استراتژیک روسیه؛ با یک عذرخواهی جبران کند | بحث تاریخی باشد ما می توانیم ادعای کل جزایر را داشته باشیم

کد خبر 773318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 37
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • عباس GB ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    96 1
    روسیه همینه. این بار پنجاهمش هست که داره ایران رو میپیچونه. ... ... ... ...
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      54 2
      مرگ برروسیه منفعت طلب
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      28 18
      نگران نباشید،. هرکسی می خواهد، عربها را تیغ بزند،. می‌گوید،. جزایر مال توست،. والا به خدا 🤨🤣😅
  • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    69 2
    روسیه از همان قدیم مثل بوقلمون بود
  • آقا پسر IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    27 22
    سلبریتی ها و دلال ها که در کیش خونه دارند نگران باشند . برا من یک نفر فرقی نداره جزایر سه‌گانه برا ما باشه یا نه ؟! چون تا آخر عمر پول دستم نمیاد برم جنوب صفا و تفریح کنم
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      22 5
      مطمئنم شما وطنت رو دوست داری اما خب گلایه داری و برای همین داری این حرف رو میزنی. درست میشه داداش گلم. توکلت به خدا باشه
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      19 10
      مطمئنی فقط پول نداری؟ خیلی چیزهای دیگه هم نداری ، منم الان پول ندارم ویلا بخرم باید بگم از هر طرف ایران رو بردارید یه تهران بمونه تا سر کوچمون؟ چشم تنگ دنیا دار را یا قناعت پرکند یا خاک گور.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 30
    #russia
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    26 2
    کلاه مان را قاضی کنیم ... ...
  • marandi IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    70 6
    .....سیاست غلط نگاه به شرق و با طناب پوسیده پکن/ مسکو در چاه ویل رفتن ....عاقبتش همین و بدتر از این است ....این سیاست خارجی عزت مندانه نیست ...
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    42 5
    ما نه عاشق چشم و ابروی چین و روسیه هستیم نه غرب. اینها هم یار استراتژیک هستند و بس. هرکس هم جفتک انداخت سرجایش بنشانید. پاینده ایران قدرتمند
  • شهروز IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    54 6
    سیاست مداری ومملکداری کار هرکسی نیست خیلی ها ظریف راخائن خطاب کردند ولی بارها نوشتم ظریف یک سیاستمدار نبود اویک دانشمند پخته درمسائل وروابط خارجی بود. ظریف باید سکان وزارت امورخارجه رابه دست بگیره وهمه هم حمایت کنند.
  • میهن دوست IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    55 2
    اشکال اصلی از روسیه نیست، مشکل مسئولین مملکت هست که تاریخ نخوانده اند که این شوروی سابق چه خیانتهایی در یک قرن گذشته در حق مردم و کشور ایران انجام داده اند، الان هم در بحث برجام و شریک جرم کردن ایران در جنگ اکراین و این آخری هم بحث جزایر ایرانی که خیانت کردند. مسئولین از ترس مار به اژدها پناه برده اند.
  • فرهاد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    36 3
    ماهم میخواهیم بحرین به دامن سرزمین مادری خود برگردد!
  • نادر پارسی US ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    53 1
    روسیه هیچوقت قابل اعتماد نبوده ونخواهد بود. در طی تاریخ همیشه همه دوستان خودش را برای منافع کوتاه مدت خود فروخته است. روسیه و چین برای منافع خود در حالی که در رویاروی شدید با غرب قرار گرفته اند و برای منافع خود در خلیج پارس خود را به ایران نزدیک کرده اند. به صلاح ایران است که به آنها و هیچ کشوری اعتماد نکند. آنها مگسانند گرد شیرینی.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    47 0
    فقط یبار وزارت خارجه ایران بگوید کریمه اشغال شده یا چینی ها با تایوانی ها مذاکره کنند.عکس العمل آنها شاید خارج از تصور باشد
  • رضوی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    13 9
    امارات وکسانیکه مانند امارات طمع بسیار دارند باید بدانند که ایران اسلامی در جنگ تحمیلی نشان داد قدرت نظامی برتر است:نه حقوق خودش را نادیده میگیرد :ونه به حقوق دیگران چشم دارد: جزایر ایران ایرانی بوده هست وخاهد بود اگر قرارباشد هر بی کسی راجع به ایران اسلامی چرت بگه که نمیشه مسئولین مربوطه بدون تماسح وتعارف عمل کنند:سربلندی ایران اسلامی از همه چیز ما سلامتی مال اموال وخانواده برایمان مهمتر است:اگر لازم باشد یکبار دیگر که هیچ صدها باردیگر جانمان را فدای نظام اسلامی و کشور عزیزمان ایران خواهیم کرد:این شیخ نشینهای عرب منطقه بعضی مواقع گرما یا سرما زده میشن حالشان خوب نیست:یکبار برای همیشه باید عبرت آموز درسی به امارات داده بشود کسانیکه درکاخهای های شیشه ای ومرفهه زندگی میکنند نباید سخن گزاف وطمع زیادی داشته باشند: با چندتا سنگ پرت کردن بچه هابرکاخهای شیشه ای یک عرب مرفهه دراین منطقه نخاهد ماندتا برسد
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      22 0
      عزیز سایبری دست از این انحراف افکار نخ نما شده بردارین . الان مسئله پوتین هست که از جنگ اکراین تاکنون لشکر سایبری براش دربرابر انتقاد مردم ایران ،سینه می دریدن
  • هزاران DE ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    37 0
    انهایی که از نظم نوین جهانی به رهبری چین و روسیه ذوق میکردند تحویل بگیرند هنوز نظمی شکل نگرفته شروع کردند به تعرض به تمامیت ارضی کشورها. کدوم آدم عاقلی روسیه ای که داره خاک اوکراین رو ضمیمه ی خاک خودش میکنه رو طرف قابل دفاع در نظر میگیره و کمکش میکنه ؟؟ چرا فکر کردید آمریکایی ها از مریخ اومدن و روس ها از ما هستن؟ هر کشوری که زور داشته باشه ظلم میکنه و من بهتون قول میدم روسها زور گوتر از آمریکایی ها هستند . در پاسخ به این اقدام ایران باید مدعی ۵۰ درصد دریای خزر بشه و از ورود کشتی های روسی به ۵۰ درصد خزر ممانعت به عمل بیاره .
  • لیلا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    26 2
    ایران باید برگردد به سیاست نه شرقی نه غربی
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    49 1
    زلنسکی رو دعوت کنیم بیاد تهران بعد مشترکا در مورد کریمه بیانیه بدیم ببینیم روسها چه میکنند؟
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    40 3
    الان بهترین فرصته که به روسیه پشت کنیم بهونه خوبی هم داریم تا با آمریکا سازش کنیم