گروه شهری - سینا قنبرپور: سفرهای نوروزی مردم ایران در حالی از پایان این هفته آغاز می‌شود که از یک سو مدیران و مسئولان گردشگری کشور، خود در حال گذران سفرهای خارجی با عنوان ماموریت هستند

و از سوی دیگر امسال هیچ طرح شاخصی برای گردشگری و تسهیل سفر از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به مردم ارائه نشده است.

به گزارش همشهری برخلاف سال گذشته که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرح‌های مختلفی از جمله طرح سفرکارت ملی را برای نوروز تبلیغ می‌کرد و بر طبیعت‌گردی پای می‌فشرد امسال عملا هیچ برنامه ویژه‌ای به مردم ارائه نشده و پیش‌بینی می‌شود سفرهای نوروزی امسال در بی‌برنامگی تمام به پایان برسد.

این درحالی است که اسفندیار رحیم‌مشایی، عالی‌ترین مدیر این عرصه مدت‌هاست که به‌دلیل اظهارات تابستان گذشته‌اش در عرصه مدیریت گردشگری کمرنگ ظاهر شده و اینک در آستانه نوروز و پرتراکم‌ترین زمان سال برای مسافرت در سفر کانادا به سر می‌برد.

دیگر مدیران این عرصه نیز غالبا در سفرهای خارجی بوده‌اند و مشخص نیست در آستانه نوروز تعدد سفر به کشورهای خارجی کدام مشکل گردشگری داخلی ما را مرتفع می‌کند.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که اسفندیار رحیم‌مشایی وقتی سال گذشته افزایش چشمگیر بودجه گردشگری را برای سازمان تحت مدیریتش به ارمغان آورده بود وعده حرکتی توفنده در گردشگری را داد ولی عملا سال 1387 سال انفعال این سازمان به‌دلیل موضع‌گیری‌های این دولتمرد بود.

با این حال در آخرین شنبه سال که قائم‌مقام مشایی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و گرداننده اصلی این سازمان در نشستی دوستانه با خبرنگاران حاضر شده بود در پی طرح موضوع سفرهای متعدد مدیران این سازمان به خارج از کشور و نبود آنان در این زمان مهم از سوی خبرنگار همشهری، این مقام مسئول از کنار این مسئله به آرامی گذشت و واکنشی به آن نشان نداد.

پدیده‌های ناخوشایند و انفعال گردشگری

در سالی که گذشت، طبیعت‌گردی کشورمان به شدت تحت تاثیر خشکسالی و اتفاقات ناخوشایند دیگر قرار گرفته بود. خشک شدن رودخانه زاینده رود اینک اصفهانی‌ها را به‌شدت نگران کرده و مشخص نیست بر سر مردم اصفهان با این وضع چه خواهد آمد و مسلما برای میهمانان نیز وضع ناخوشایندی است که سی‌و‌سه پل و خواجو را بدون جریان آب ببینند.

از سوی دیگر، پدیده کشند قرمز در دریای عمان و خلیج‌فارس همه کس را تحت تاثیر خود قرار داده به‌جز مدیران و مسئولان به ویژه متولیان محیط‌زیست و گردشگری.

از قشم و کیش 2 مقصد زیبای خلیج‌فارس خبر می رسد که به دلیل شیوع پدیده کشند قرمز، بوی نامطبوعی در ساحل به مشام می‌رسد و از سوی دیگر، تصفیه کردن آب مشکل شده است تا آنجا که سازمان منطقه آزاد کیش برای نوروز ، محدودیت‌هایی را اعمال کرد و عمده دلیل آن را همین پدیده کشند قرمز و محدودیت در تصفیه آب عنوان کرد.

با این حال، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هیچ تصمیمی در مورد این مقاصد پرطرفدار نگرفته است؛ نه به علاقه‌مندان سفر به اصفهان هشدار لازم برای مسافرت داده شده و نه در مورد متقاضیان سفر به سواحل جنوبی کشور. این انفعال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در موارد کلان دیگر نظیر گران شدن بلیت هواپیما و اقامت در هتل‌ها هم اتفاق افتاده است.

هیچ برنامه خاصی تدارک دیده نشده

بررسی 176 خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی میراث‌آریا، ارگان اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با جست‌وجوی واژه «نوروز» حکایت از آن دارد که بر خلاف آنکه در چند سال اخیر بخش گردشگری دارای سازمانی در قالب معاونت ریاست‌جمهوری شده است اما همچنان برنامه‌های سنتی و مرسوم گذشته را در مورد سفر به اجرا درآورده است.

بررسی این خبرها نشان می‌دهد عمده برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متوجه چاپ کارت‌پستال، بروشور تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی کیوسک اطلاع‌رسانی، برپایی بازارچه‌های سنتی و صنایع‌دستی، برپایی سفره هفت‌سین و نظیر این موارد بوده است.

شاید بتوان مهم‌ترین برنامه مطرح شده در این عرصه را ساماندهی خانه‌های استیجاری و خصوصی برای اقامت مسافران در اصفهان دانست که این نیز طرحی گمشده در میان شلوغی ناشی از برنامه‌های متعدد قدیمی گردشگری نوروزی است.

آنچه ستاد تسهیلات سفر نویدش را داد

براساس گزارشی که میراث‌آریا از ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور در مورد امکانات سفر در نوروز منتشر کرده ظرفیت اسکان هتل‌های سطح کشور 107 هزار و 784 نفر، مهمان‌پذیرها 95 هزار و 888 نفر، منازل استیجاری 249 هزار و 680 نفر، هتل آپارتمان‌ها 40 هزار و 659 نفر، کمپ‌ها 405 هزار و 590 نفر و مدارس 507 هزار و 114 نفر اعلام شده است.

همچنین ظرفیت اسکان سایر واحدهای اقامتی در نظر گرفته شده برای نوروز اعم از میهمانسراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سایر مراکز 165 هزار و 75 نفر گزارش شد.در این گزارش مجموع ظرفیت اسکان کشور یک میلیون و 571 هزار و 790 نفر در یک روز و 28 میلیون و 292 هزار و220 نفر در 18 روز تعطیلات نوروز عنوان شده است.

جمع کیوسک‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و راهنمای مسافران در سراسر کشور در نوروز 88، 2هزار و 244 پایگاه گزارش شده است. همچنین تعداد 220 موزه کشور در ایام نوروز فعال هستند. تعداد نمایشگاه صنایع‌دستی کشور 228 مورد، تعداد سفره هفت‌سین در سطح کشور 513 مورد گزارش شده است.

تعداد 498 بازارچه سنتی و محل عرضه ارزاق عمومی، هزار و 746 جایگاه توزیع سوخت فعال و شبانه‌روزی، 345 ایستگاه صلواتی و پذیرایی رایگان و 2هزار و 64 محل اقامه نماز در سطح کشور در نظر گرفته شده است. همچنین تعداد سرویس‌های بهداشتی فعال در این ایام 2 هزار و 839 مجموعه و تعداد حمام عمومی فعال در ایام نوروز 888 باب در سطح کشور گزارش شده است.

کد خبر 77277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز