چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تلاش حزب مسلم لیگ - شاخه نواز- برای ایجاد ناامنی و شورش عمومی در پاکستان شکست خورد

دیروز درحالی‌که آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان برای شرکت در اجلاس اکو در تهران به‌سر می‌برد شایعه کودتا علیه دولت پاکستان در محافل خبری پیچید. این شایعه بلافاصله توسط زرداری تکذیب شد.

به گزارش بی‌بی سی، دیروز در حالی‌که جمعی از شخصیت‌های سیاسی و گروه‌های مخالف دولت پاکستان و در راس آنان نواز شریف قصد داشتند به بهانه حمایت از قضات برکنار شده دیوان عالی پاکستان تظاهراتی را برگزار کنند، دولت این کشور با استقرار ماموران پلیس در نقاط مختلف استان‌های سند و پنجاب، اعلام داشت هر گونه تظاهراتی در این دو استان اصلی پاکستان ممنوع است. دولت پاکستان برگزاری اجتماعات سیاسی را در بخش‌هایی از این کشور ممنوع و ده‌ها نفر از مخالفان را بازداشت کرد.

مخالفان دولت مدعی‌اند که ماموران دولتی دست‌کم 200 نفر از فعالان سیاسی و حقوقدانان را بازداشت کرده‌اند و حکم جلب یا بازداشت خانگی تعدادی از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ نیز صادر شده است.

مخالفان دولت پاکستان اعلام کرده بودند که در نظر دارند در اعتراض به‌خودداری آصف‌علی زرداری از بازگرداندن افتخار محمد چودری به سمت ریاست دیوان عالی از امروز به سوی اسلام‌آباد (پایتخت) راهپیمایی کنند و روز 16 مارس (دوشنبه 26 اسفند) در این شهر تظاهرات گسترده‌ای را برپا کنند.

در مارس 2007، افتخار محمد چودری، رئیس دیوان عالی پاکستان، به دستور پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری وقت پاکستان از سمت خود برکنار شد و این تصمیم اعتراض حقوقدانان پاکستانی را در پی داشت.  در ماه ژوئیه همان سال، دیوان عالی حکم برکناری افتخار چودری را غیرقانونی اعلام و وی را به سمت سابق خود بازگرداند اما در ماه نوامبر، چودری بار دیگر همراه با 7 نفر دیگر از قضات دیوان عالی به دستور پرویز مشرف از سمت‌های خود برکنار شدند.

دعوت نواز شریف به تظاهرات

نواز شریف مهم‌ترین رهبر مخالفان دولت پاکستان از طرفداران خود خواست با وجود ممنوعیت مقامات این کشور به تظاهرات بزرگی که قرار است 26 اسفند برگزار شود، بپیوندند.
نواز شریف در تجمع بزرگ طرفداران خود گفت: امروز زمانی است که تاریخ پاکستان رقم می‌خورد. ما می‌توانیم سرنوشت این کشور را تغییر دهیم. پاکستان در سر چهارراهی قرار دارد و وظیفه شماست که آن‌را نجات دهید. وی افزود: ما 16 مارس برای تغییر سرنوشت پاکستان تجمع خواهیم کرد.

نخست‌وزیر پیشین پاکستان و همچنین برادرش شهباز رهبری جبهه‌‌ای از مخالفان را در اعتراض به تصمیم 25 فوریه (7 اسفند) دیوان عالی که آنها را از فعالیت سیاسی منع می‌کند، برعهده دارند.

نواز شریف اعلام کرد: ما می‌خواهیم این نظام منسوخ را تغییر دهیم زیرا این نظام موجودیت ما را به خطر می‌اندازد و آنها می‌خواهند من را به اتهام فتنه تحت پیگرد قضایی قرار دهند.
وی گفت: من این را از دولت می‌پرسم آیا می‌توان سیلی انسانی را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام‌آباد، نواز شریف افزود: خداوند تصمیم درباره تغییر سرنوشت پاکستان را در اختیار شما قرار داده است. این مسئله در 7 روز و حتی 3 روز امکان‌پذیر است.

احتمال کودتا

بحران سیاسی پاکستان بار دیگر در حالی شدت می‌گیرد که بحران مالی بین‌المللی بر دشواری‌های اقتصادی این کشور افزوده و همزمان، دولت در مقابله مؤثر با فعالیت جریان افراط، طالبان و شبکه القاعده در نواحی مرزی با افغانستان موفق نبوده است.

شدت گرفتن بحران سیاسی، ادامه ناامنی و وخامت اوضاع اقتصادی می‌تواند زمینه مساعد را برای دخالت نظامیان فراهم سازد. به گزارش بی‌بی‌سی، از زمان استقلال پاکستان در سال 1947، ارتش بارها دست به کودتا زده و قدرت را در دست گرفته‌است.

کد خبر 77074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز