به‌کار‌گیری فناوری‌های جدید مخابراتی در کشور موجب شده تا وسعت، سرعت و کیفیت خدمات مخابراتی در کشور افزایش یابد.

در این زمینه با توجه به اینکه دولت موظف به واگذاری این خدمات به بخش خصوصی است برای ارائه این خدمات مزایده‌ برگزار می‌شود و شرکت‌هایی که در این مزایده برنده می‌شوند با نظارت دولت خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

چندی پیش مزایده خدمات مخابرات و فناوری اطلاعات بدون سیم موسوم به وایمکس برگزارشد و 4 شرکت داخلی در این مزایده برای ارائه خدمات در استان‌های مختلف برنده شدند.  برای آگاهی از برخی جزئیات این خدمات با محمود خسروی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • راه‌اندازی خدمات مخابراتی بدون سیم در ایران چه تحولی در خدمات مخابراتی در کشور به‌وجود خواهد آورد؟

این خدمات با استفاده از فناوری پیشرفته، زیربنای دسترسی آسان، وسیع، سریع و با کیفیت بالا به متقاضیان را فراهم می‌کند. صدور پروانه فعالیت وایمکس به متقاضیان که براساس مزایده داخلی عملی شد، فناوری مخابراتی و فناوری اطلاعات بدون سیم، شرایطی ایجاد می‌کند که دسترسی به خدمات را برای همه و در هرنقطه سهل می‌کند.

این فناوری امکان تحول در کیفیت خدمات را با افزایش توان ارائه خدمات باند وسیع با تجهیزات پیشرفته وایمکس عملی می‌کند؛ یعنی سرعت اینترنت در این شبکه بسیار بالا خواهد بود. شرکت‌های برنده این خدمات را حداکثر تا 9ماه دیگر با هزینه‌هایی که اعلام خواهند کرد به مراکز استان‌ها و همه مناطق متقاضی ارائه خواهند کرد.

  • خدمات از طریق این فناوری مخابراتی چقدر درآمد برای دولت ایجاد کرده است؟

حدود 86 میلیارد تومان از مزایده پیش‌بینی درآمد کرده بودیم ولی در عمل درآمد کسب شده برای دولت از حق امتیازی که به 4 شرکت برنده -که برای فعالیت در استان‌های مختلف مجوز فعالیت گرفته‌اند- واگذارشد، معادل 106 میلیارد تومان بود.

  • طرح انحلال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجلس به کجا کشیده شده است؟

مصوبه مجلس با یک فوریت بود و این طرح روند قانونی خود را طی می‌کند و در نوبت رسیدگی است. در این مدت جلسه‌های مختلف کارشناسی برگزارشد و کارشناسان گزارش‌های مختلفی به کمیسیون‌های مربوطه ارائه کردند. ما هم در جلسه‌های یادشده با نمایندگان مجلس شرکت داشتیم و توضیحات لازم را ارائه کردیم و امیدواریم که در این مورد تصمیم صحیحی گرفته شود.

سازمان تنظیم مقررات از ابتدای فعالیت تاکنون عملکردش مشخص است. این سازمان براساس ساختار جدید وزارت ارتباطات شکل گرفته است. هدف از ایجاد این سازمان توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش رقابت در خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

ابلاغ سیاست‌های اصل 44 موجب شد تا این سازمان کارکرد بهتری داشته باشد و فعالیت‌هایی که تاکنون داشته براساس شواهد موجود به توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی منجر شده است و امیدواریم اگر موانعی هست برطرف شود.

کد خبر 76810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز