اینترنت در حالی تبدیل به نیاز روزمره مردم شده که طیف وسیعی، از کاربران گرفته تا متخصصان و فعالان حوزه اینترنت تمایل به آگاهی از وضعیت اینترنت با جزئی‌ترین شاخص‌ها دارند.

زندگی دیجیتال ایرانی ها

اگرچه در کشور، بعضی از شرکت‌ها، این شاخص‌ها را اندازه‌گیری و منتشر می‌کنند، با این حال یکی از سایت‌های معتبر بین‌المللی به نام surfshark که وضعیت اینترنت کشورها را بررسی می‌کند، به تازگی گزارشی  منتشر کرده است. اهمیت این گزارش، مقایسه‌ای بودن آن است؛ به‌طوری که شاخص‌های وضعیت اینترنت، جزء به جزء طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مقایسه شده است؛ به‌عنوان مثال، «مقرون به صرفه بودن اینترنت» در ایران طی سال۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۰۲۱ با ۱۶ پله سقوط به رتبه ۴۷ رسیده است. همچنین کیفیت اینترنت طی این بازه زمانی ۴پله صعود کرده است. این در حالی است که رتبه ایران در میان ۱۱۷ کشور در شاخص کلی این گزارش با عنوان «کیفیت زندگی دیجیتال» اکنون در دنیا ۸۴ و در آسیا ۲۴ برآورد شده است.

مقرون به صرفه بودن
برخلاف برخی اظهارنظرها، آنگونه که به‌نظر می‌رسد، اینترنت ایران ارزان نیست.  اما این گروه با محاسبه اینترنت ایران با دلار ادعا می‌کنند که اینترنت ایران ارزان است، ولی گزارش surfshark چه می‌گوید؟ براساس این گزارش، مدت زمانی که یک ایرانی باید کار کند تا ارزان‌ترین بسته اینترنت موبایل را خریداری کند، ۲۲ دقیقه و همین فاکتور برای خرید اینترنت ثابت ۱۲۲دقیقه است. بر این اساس، شاخص «مقرون‌به‌صرفه بودن اینترنت» ایران به‌طور کلی، در سال ۲۰۲۲ با ۱۶ پله سقوط در مقایسه با ۲۰۲۱ در رتبه ۴۷ قرار گرفته است. اینترنت موبایل در این شاخص طی سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۰۲۱ به رتبه ۱۰۱ رسیده که نشانگر ۲۷ پله سقوط در مقایسه با ۲۰۲۱ است. در اینترنت ثابت هم ایران در ۲۰۲۱ در جایگاه ۲۷قرار داشته که در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۳۷ سقوط کرده است.

کیفیت اینترنت
گزارش surfshark اما در مورد شاخص «کیفیت اینترنت» صعود ۴پله‌ای ایران را نشان می‌دهد. زیرشاخص‌های «کیفیت اینترنت» شامل سرعت، پایداری و بهبود سرعت اینترنت ثابت و موبایل است. ایران در شاخص کیفیت اینترنت طی سال ۲۰۲۱ در رتبه ۹۴ و در سال۲۰۲۲ در رتبه۹۰ قرار گرفته است.

زیرساخت الکترونیک
شاخص زیرساخت الکترونیک در گزارش surfshark امیدوارکننده‌تر از سایر شاخص‌هاست. به‌طوری که در سال ۲۰۲۱ رتبه کلی ایران در این شاخص ۶۸ بوده که با ۱۹ پله صعود در سال۲۰۲۲ جایگاه ایران به ۴۹ رسیده است. زیرمجموعه‌های این شاخص هم شامل «افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند» و «آمادگی شبکه» است.

امنیت الکترونیک
شاخص امنیت الکترونیک در ایران، براساس گزارش surfshark طی سال۲۰۲۲ رتبه ۱۱۳ را نشان می‌دهد که در مقایسه با ۲۰۲۱ به میزان ۲۰ پله، سقوط داشته است. زیرمجموعه‌های این شاخص شامل «امنیت سایبری» و «قوانین حفاظت داده» است.

دولت الکترونیک
گزارش surfshark نشان می‌دهد که ایران در شاخص دولت الکترونیک ۲ پله صعود داشته است؛ به‌طوری‌که رتبه ایران در سال ۲۰۲۱ از ۸۱ به ۷۹ در ۲۰۲۲ رسیده است. «شاخص خدمات آنلاین» و «آمادگی در هوش مصنوعی» به‌عنوان زیرمجموعه‌های این شاخص معرفی شده‌اند.


گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 767864
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha