سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه ادب وهنر: در روزهای پایانی هفته، بازار موسیقی در تهران با برگزاری چندین کنسرت رونق می‌گیرد. در این روزها کنسرت‌های داخلی و خارجی با آثاری در حوزه موسیقی سنتی، محلی و کلاسیک غربی در تالارهای مختلف شهر برای علاقه‌مندان به موسیقی اجرا می‌شود.

 کنسرت شور گروه کامکارها، اجرای گیتار نوازندگان اسپانیایی و رسیتال پیانو، کنسرت دوئت گیتار و فلوت از جمله این برنامه‌هاست.

کنسرت شور، گیتار و پیانو

این کنسرت‌ها در تالار بزرگ کشور و تالار وحدت برگزار می‌شود.گروه کامکارها با دعوت از نوازندگان مهمان و همچنین خواننده‌ای از سلیمانیه عراق(عدنان کریم) در دو بخش موسیقی سنتی و موسیقی کردی و در سه شب متوالی از 17 تا 19 آبان ماه از ساعت 20 به اجرای 12 قطعه موسیقی - فارسی و کردی - می‌پردازد.

این کنسرت از سوی خانه موسیقی و با مدیریت این نهاد برگزار می‌شود؛ کنسرت گیتار فلامنکو با عنوان گیتار فلامنکو،گذشته و حال باحضور نوازندگانی از کشوراسپانیا در تالار وحدت برگزار می‌شود.

این برنامه راس ساعت 21 شب‌های 17و 18آبان ماه در این تالار و باهمکاری سفارت اسپانیا برگزار می‌شود. در این کنسرت اسکار گرسمن آلخاندرو باکس و پابلونونس به اجرای قطعاتی از موسیقی گیتارفلامنکو می‌پردازند.

رسیتال پیانوی آرمان فهیمی ‌در روز جمعه 19 آبان نیز از دیگر برنامه‌های تالار وحدت است. فهیمی‌ در این کنسرت قطعاتی از بتهوون، راخمانینف، شوپن و لیست اجرا می‌کند. این برنامه با همکاری بنیاد رودکی اجرا خواهد شد.

اتریشی‌ها در کاخ نیاوران

همچنین کنسرت دوئت گیتار و فلوت توسط دو نوازنده اتریشی 18 و 19 آبان ماه در کاخ نیاوران برگزار می‌شود.‏

این کنسرت که توسط انجمن موسیقی‌دانان نیاوران و با همکاری انجمن فرهنگی اتریش برگزار می‌شود، ‏«الکساندر اسوته» نوازنده برجسته گیتار به همراه «اویگن برتل» نوازنده فلوت در ‏این برنامه قطعاتی از ولفگانگ آمادئوس موتزارت، فرانتس شوبرت، مائورو جیولیانی و آستور پیاتزولا را اجرا خواهند کرد.

همچنین این دو نوازنده در این برنامه اثر مشهور جیولیانی اپوس 127 و همچنین قطعات به یادماندنی «مرگ ‏فرشته» و تانگوهای معروف 1900، 1930 و 1960 از آثار آستور پیاتزولا آهنگساز شهیر آرژانتینی را اجرا می‌کنند.‏ 

در فرهنگسرای نیاوران نیز کنسرت گروه موسیقی «یاوران» به سرپرستی نوشین عقیقی 19 آبان ماه در سالن اصلی به اجرای برنامه می‌پردازد. در این کنسرت یک روزه ازسازهایی چون تنبور، نی، دف و رباب استفاده شده و مجموع قطعات در دستگاه چهارگاه، شور و آواز بیات ترک اجرا می‌شود.

کنسرت آنسامبل پیتر سلیمانی‌پور

در فرهنگسرای هنر نیز کنسرت موسیقی «آنسامبل پیتر سلیمانی‌پور» روزهای پنجشنبه و جمعه 18 و 19 آبان برگزار می‌شود.این گروه با نوازندگی سازهای بادی، چوبی، گیتار، ویولن، گیتارباس و سازهای کوبه‌ای به اجرای آثاری از «سلیمانی‌پور» می‌پردازد. «ترنم»، «بوی کودکی»، «صفای باطن»، «رمز»، «رو در رو» و... از جمله این آثار است.

انتشار ردیف ویلون صبا

از سویی دیگر در حوزه نشر موسیقی به تازگی کتاب‌های دوره نخست و سوم ردیف ویلون «ابوالحسن صبا» که از جمله منابع ارزشمند ردیفی و آموزشی موسیقی ایرانی محسوب می‌شود، توسط «رحمت‌الله بدیعی» یکی از شاگردان مکتب وی در قالب آلبوم صوتی اجرا و پارتیسیون‌های آن نیز در قالب کتاب چاپ شده است. 

دوره اول ردیف ویلون ابوالحسن صبا شامل پنج آواز دشتی، ابوعطا، افشاری، بیات ترک و اصفهان و نیز پنج دستگاه شور، همایون، سه‌گاه، چهارگاه و ماهور است. بدیعی ضمن ویرایش نت‌های گوشه‌ها به اجرای تک تک آنان با ویلون پرداخته است.

دوره سوم این اثر شامل قطعات ضربی اعم از چهارمضراب و رنگ‌های ابوالحسن صبا موجود در دوره سوم ردیف صبا است که بدیعی ضمن بازنگری مجدد در نت آنها 5 قطعه منتشر ناشده از صبا را با توجه به تحقیقات خویش منتشر و به اجرای آنان پرداخته که قریب به 27 قطعه می‌شود. رحمت‌الله بدیعی در نظر دارد یک ردیف دوره عالی از دستخط‌های «صبا» را برای ویلون منتشر کند.

کد خبر 7678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز