شرکت ژاپنی «پاور ایکس» در حال پیشبرد طرح عجیب خود برای ساخت یک «نیروگاه سیار» به شکل یک «تانکر باتری» برقی به طول ۱۴۰ متر است که ۲۴۱ مگاوات ساعت انرژی تجدید پذیر را از طریق دریا در مسافت های کوتاه حمل می‌کند.

تانکر باتری ایکس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، ظاهر این ایده به اندازه کافی ساده است: انرژی تجدید پذیر اغلب در فاصله زیادی نسبت به جایی  که به آن نیاز دارد، تولید می‌شود. بنابراین ساخت یک کشتی برقی پر از باتری بسازیم برای انتقال انرژی برق می‌تواند راه عاقلانه‌ای باشد.

رونمایی از طراح جاه‌طلبانه ژاپنی‌ها | کشتی‌های پر از باتری برق ۷۰ هزار خانه را تامین می‌کنند
نمونه اولیه کشتی «تانکر باتری ایکس» ۹۶ باتری به اندازه کاتینر به ظرفیت ۲۴۱ مگاوات ساعت برق حمل می‌کند


اما چرا  برای رسیدن به این هدف کابل را از زیر آب نمی‌کشیم؟ این سوال خوبی است. کمپانی«پاور ایکس» در این باره توضیح داده است که ژاپن توسط دریاهای عمیق احاطه شده و مستعد زلزله است. این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است : راه حل مبتنی بر حمل باتری در کشتی، مشکلاتی مانند خرابی کابل‌ها در زیر دریا در طولانی مدت و تعمیرات و همچنین هزینه‌های بالای مرتبط با آن نظیر استفاده از اتصالات و نصب پست‌های فشار فوق العاده بالا را حل می‌کند.

می گویند برای مردی که چکش دارد همه چیز شبیه میخ است. دقیقا همین ضرب المثل برای «پاور ایکس» نیز صدق می‌کند. به همین دلیل این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که چرا پاور ایکس فکر می‌کند ساخت یک کشتی پر از باتری ایده خوبی است؟ شاید به دلیل اینکه پاور ایکس چند کارخانه باتری سازی دارد. در نمونه اولیه کشتی موسوم به «تانکر باتری ایکس» نود و شش ماژول باتری لیتیوم-آهن فسفات در اندازه کانتینر و همچنین کنترلرها و واحدهای شارژ قرار خواهند گرفت.

رونمایی از طراح جاه‌طلبانه ژاپنی‌ها | کشتی‌های پر از باتری برق ۷۰ هزار خانه را تامین می‌کنند
نمونه اولیه کشتی «تانکر باتری ایکس» قرار است در سال ۲۰۲۵ ساخته شود

نمونه اولیه این کشتی که در حال حاضر«تانکر باتری ایکس» نام دارد، به نظر مسیر خیلی طولانی را نخواهد پیمود. عبور  کشتی در آب‌های راکد  یک کابوس برای سیستم های دارای پیشرانه برقی با باتری است، بنابراین حداکثر برد این کشتی برای اینکه سفر را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کند، فقط ۳۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

«پاور ایکس»می‌گوید که یک «پاور آرک» در همان اندازه کشتی اصلی ، ممکن است سالانه حدود ۴۱۹۰ گیگاوات ساعت برق را از منابع تجدی دپذیر در هوکایدو منتقل کند تا نیاز «آئوموری» را در فاصله ۱۰۰ کیلومتری برآورده کند و از زیرساخت‌های انتقال فعلی استفاده کند. اما این زیر ساخت‌ها به زودی کنار گذاشته می‌شوند زیرا ظرفیت تولید مبتنی بر سوخت فسیلی به تدریج تعطیل می‌شود. بنابراین انتقال برق با کشتی مملو از باتری، در آینده گزینه مقرون به صرفه‌ای خواهد بود.

رونمایی از طراح جاه‌طلبانه ژاپنی‌ها | کشتی‌های پر از باتری برق ۷۰ هزار خانه را تامین می‌کنند
تصاویری از دو نمونه از کشتی «باتری ایکس»



اگر چهار کشتی به صورت شبانه روزی در این مسیر به رفت و آمد بپردازند، هزینه حمل و نقل نیرو حدود ۰.۱۷ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود. اشاره به این که میانگین قیمت خرده فروشی برق خانگی در ژاپن حدود ۰.۲۵ دلار آمریکا است، این باعث می شود که ۰.۰۷ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت بین شرکت‌‍‌های عمده و خرد انرژی تجدیدپذیر، توزیع و تقسیم شود.

بیشتر بخوانید:

کشتی‌ها مجهز به مکانیسم‌های کنترل انتشار گاز و مهار آتش خواهند شد و این تجهیزات کاملا حیاتی خواهند بود. وقتی باتری‌های لیتیومی رها شوند، واقعا رها خواهند شد که این اتفاق می‌تواند خطر بالقوه‌ بروز یک فاجعه را به همراه داشته باشد. «پاور آرک» در اندازه اصلی بسیار بزرگتر از این نمونه اولیه خواهد بود به احتمال زیاد هشت برابر نمونه اولیه،  لیتیوم بارگذاری شده را حمل خواهد کرد، به این معنی که با حمل انرژی عظیم دو گیگاوات ساعت محبوس شده راهی دریاهای آزاد خواهد شد. این میزان انرژی برای کارکرد حدود ۷۰.۰۰۰ خانه در آمریکا برای یک روز کامل کافی است. بنابراین آتش سوزی باتری در این مقیاس می تواند یک فاجعه کاملا حماسی باشد.

کد خبر 764385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha