سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میخائیل خودورکفسکی که زمانی در مقام رئیس شرکت نفتی یوکاس پولدارتین فرد روسیه محسوب می‌شد

 و اکنون در زندان به سر می‌برد با مطرح شدن اتهامات جدید اختلاس و پولشویی، روز سه شنبه 3 مارس مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

به گزارش یورو نیوز، خودورکفسکی 45 ساله هم اکنون درحال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سیبری به اتهام فرار از پرداخت مالیات و کلاه برداری است. اتهاماتی که او رد می‌کند.

ماکسیم دبار سخنگوی تیم دفاعی خودورکفسکی گفت: ما تلاش خواهیم کرد مسائل دادگاه را در جو کاملا آزاد و به طور عمومی مطرح کنیم. روزنامه نگران و افکار عمومی باید بیشتر به پرونده خودورکفسکی توجه نشان دهند.ما تعهد می دهیم که در جریان رسیدگی به این پرودنده در دادگاه شواهدی مبنی بر بیگناهی خودورکفسکی ارائه دهیم.

خودورکفسکی که در سال 2003  دستگیر شد مدعی است که قربانی مقامات فاسدی شده که از جاه طلبی‌های سیاسی وی واهمه دارند و درصد تکه تکه کردن شرکت نفتی وی موسوم به یوکا س هستند. شرکت نفتی یوکوس از کشور قطر بیشتر نفت تولید می کرد.

الیسون گیل از دفتر سازمان حقوق حقوق بشر در مسکو نظر خود را در این باره این چنین مطرح کرد: محاکمه خودورکفسکی حاوی دو پیام از سوی کرملین است. اولین پیام این است که دولت در تعیین سرنوشت منابع طبیعی و بویژه نفتی نقشی عمده ایفا خواهد کرد و دومین پیام نیز به تجار و افرادی است که در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند پیامی هشدار آمیز به این معنا که دولت جاه طلبی‌های سیاسی این دسته از افراد را مهار می‌کند.

برخی از روس‌ها بر این باورند که جرم اصلی خودورکفسکی به چالش گرفتن قدرت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری سابق روسیه  است. برخی دیگر نیز سقوط خودورکفسکی را پیروزی بر الیگارش‌هایی تعبیر می‌کنند که ثروت خود را در زمان کوتاهی به دست آورده‌اند.

کد خبر 76398

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز