سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

کریم اعظمی: تساوی مقابل پیکان برای استقلالی‌ها آنقدر تلخ بود که بعضی‌ از بازیکنان، کادر فنی و مسئولان این باشگاه با نادیده گرفتن مسائل فنی به انتقاد شدید از نحوه قضاوت یدالله جهانبازی در این مسابقه پرداختند و همین موضوع چالش جدیدی را بین باشگاه استقلال و کمیته داوران آغاز کرده‌ است.

بعد از پایان بازی بود که واعظ آشتیانی مدیرعامل استقلال با عصبانیت از تساوی تیمش و همچنین خطای پنالتی که روی سیاوش اکبرپور گرفته نشد، گفت: «هرچه به هفته‌های پایانی لیگ نزدیک می‌شویم اشتباهات داوری بیشتر می‌شود و من برای عنایت، رئیس کمیته داوران متاسفم که مدام می‌گوید اشتباه داوری جزئی از داوری است و شرایط هر روز بدتر می‌شود.» همه چیز اما به اتفاقات بعد از بازی خلاصه نشد چرا‌که عنایت هم در مصاحبه با خبرگزاری‌ها با موضع تندی جواب استقلالی‌ها را داد و همین موضوع باعث شد تا مدیرعامل استقلال در آخرین مصاحبه‌اش با اشاره به اظهارنظرهای رئیس کمیته داوران به یک روزنامه ورزشی بگوید: «آقای عنایت صحبت‌هایی را مطرح کردند و من هم تکلیف او را مشخص خواهم کرد.»

امیر قلعه‌نویی هم که روزهای پرفشاری را تجربه می‌کند، در جدیدترین مصاحبه‌اش مثل سال‌های گذشته که با استقلال در نبرد قهرمانی قرار داشت باز هم از وجود دست‌های پشت‌پرده حرف‌ زده و با صراحت اعلام کرده که سوت‌های مشکوک در نهایت قهرمان لیگ را تعیین می‌کند. سرمربی استقلال حتی ادعا کرده که عده‌ای دوست ندارند این تیم با مربیگری او قهرمان شود. صحبت‌های قلعه‌نویی به طور حتم چالش بین باشگاه استقلال و فدراسیون را بیشتر خواهد کرد.

روز گذشته در پی اتفاقات حاشیه‌ای بازی پیکان و استقلال و اظهارات قلعه‌نویی، این مربی با توجه به عدم رعایت مفاد ماده 44 آیین‌نامه به کمیته انضباطی احضار شد و باید یکشنبه آینده در این کمیته توضیحاتی را ارائه دهد. این درحالی است که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال پس از ادعای استقلالی‌ها و حاشیه‌هایی که در این چند روز به وجود آمد در مقام پاسخگویی برآمده است.  نکته جالب توجه این است که سایت باشگاه استقلال دو روز پیش و پس از اشتباهات جهانبازی در بازی این تیم مقابل پیکان، طی بیانیه‌ای اقدام به مطرح کردن اشتباهات بزرگ داوری علیه این تیم  کرد. در این بیانیه به اشتباهات داوری که علیه استقلال انجام شده به صورت کامل پرداخته شده است ولی اشتباهاتی که استقلال از آنها سود برده به هیچ عنوان مطرح نشده است.

پاسخ کفاشیان

علی کفاشیان در مورد مسائلی که بعد از بازی استقلال و پیکان به وجود آمد می‌گوید: «هیچ ضرورتی ندارد مدیران باشگاه‌ها، مربیان و ورزشکارانی که از نتیجه بازی‌های خودشان رضایت ندارند، درباره عملکرد داور اظهارنظر کنند. بازی‌های آخر لیگ است و داوران باید دقت کافی داشته باشند. داور کار خودش را انجام می‌دهد، اینکه تیم‌ها از نتیجه بازی راضی نیستند، دلیل نمی‌شود که کاسه و کوزه‌ها را سر داوران بشکنند.

 به نظر من ضرورتی ندارد مدیران باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان درباره عملکرد داوران اظهارنظر کنند. این کار کمیته نظارت بر فوتبال است.»  وی ادامه داد: «داورانی که خوب قضاوت کنند، تشویق می‌شوند و برعکس کسانی که قضاوت خوبی نداشته باشند، محروم می‌شوند. قضاوت آنها از نظر AFC و فیفا قانونی و پذیرفته شده است، داور هر قضاوتی انجام دهد مورد قبول و پذیرفتنی است. اعتراض به داوری جایگاه قانونی دارد تا به آن رسیدگی شود و هر کسی نباید به خودش اجازه دهد به سیستم داوری و داور اعتراض کند. کمیته داوران و کمیته نظارت این مسائل را بهتر می‌فهمند، قطعا فدراسیون با داورانی که خوب نیستند، برخورد می‌کند.»

عنایت: قلعه‌نویی تهمت زده است

رئیس کمیته داوران که در هفته‌های اخیر به دلیل اشتباهات داوران مورد انتقاد قرار گرفته است در مورد ادعای قلعه‌نویی می‌گوید: «فدراسیون فوتبال و کمیته داوران شرافت خود را از سر راه پیدا نکرده است که بخواهد در تعیین تیم قهرمان نقش داشته باشد یا به فلان داور توصیه کند که در یک مسابقه خاص سوت جهت‌دار بزند. متاسفانه قلعه‌نویی هر وقت تیمش نتیجه نمی‌گیرد و احساس خطر می‌کند از وجود دست‌های پشت‌پرده حرف می‌زند. قبلا هزاربار دیده‌ایم که او چنین مصاحبه‌هایی را انجام داده است.»

عنایت تاکید می‌کند: «قلعه‌نویی گفته که سوت‌های داوران مشکوک است و همین اتفاق در نهایت قهرمان لیگ را مشخص می‌کند. به نظر من این حرف‌ها تهمت و افترا به فدراسیون و کمیته داوران است و سرمربی استقلال باید با دلیل و مدرک در کمیته انضباطی ثابت کند که حرف‌هایش صحت دارد،  در حالی که به طور حتم چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود و اینها فقط تهمت و افتر است.» وی با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل استقلال که گفته تکلیف عنایت را مشخص می‌کنم می‌گوید: «واقعا نمی‌دانم آقای واعظ می‌خواهد چه کار کند و یا چه حرکتی انجام دهد که تکلیف من مشخص شود.

من از هیچ اتفاقی ترس ندارم. در ضمن ایشان رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری است و سئوال من این است که اگر در این رشته داورها اشتباه کنند آیا آقای واعظ چنین ادبیاتی را در مورد داورانش به کار خواهد برد؟» عنایت در پایان حرف‌هایش می‌گوید: «اشتباهات داوری همیشه در فوتبال وجود دارد ولی مطمئن باشید داوران ما در سلامت کامل سوت می‌زنند و این موضوع مثل همیشه در هفته‌های پایانی لیگ‌برتر هم رعایت خواهد شد.»

 آذری: ترکی، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد

سعید آذری، مدیرعامل ذوب‌آهن در آستانه بازی حساس با استقلال می‌گوید:‌ «درحال حاضر شرایط ایده‌آلی داریم و امیدوارم با انجام یک بازی تماشاگرپسند و جوانمردانه 3 امتیاز را بگیریم.»

آذری با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «به دور از حاشیه و جنجال فقط به کسب 3 امتیاز فکر می‌کنیم و خوشحالم که محسن ترکی به عنوان یک داور باتجربه و عدالت‌محور این بازی را قضاوت می‌کند. او به هیچ عنوان تحت تاثیر حاشیه‌های اخیر قرار نمی‌گیرد و بهترین قضاوت را انجام خواهد داد.» وی در مورد اعتراض شدید استقلالی‌ها به قضاوت جهانبازی و مصاحبه اخیر قلعه‌نویی که گفته نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود، تاکید می‌کند: «من در مورد این مسائل حرفی ندارم. همه تیم‌ها از اشتباهات داوری سود می‌برند یا ضربه می‌خورند ولی باید در این مورد رفتاری منطقی داشته باشیم.»

کد خبر 76363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز