یکی ازنمادهای آغاز مدرنیته در تهران این کهنه پایتخت ایرانی،بیمارستان عیوض زاده درمحله شیخ هادی است.بیمارستانی که در دهه ۴۰ توسط «جانی عیوض زاده» ساخته شد،پزشکی که عاشق مهندسی بود،اما از سر اجبار خانواده رشته پزشکی را دنبال کرد.قصه خواندنی این بیمارستان را «علیرضا زمانی»تهران‌ روایت می کند.

بهاره خسروی / محله

همشهری آنلاین- زهرا سرویان : سنگ بنای بیمارستان دکتر عیوض‌زاده سال ١٣٢٤ شمسی گذاشته شد. این بیمارستان ابتدا به نام دکتر «باهر» از پزشکان ماهر تهرانی بود، اما بعدها با اضافه شدن دکتر«جانی عیوض زاده » به کادر درمان،  فعالیت‌ها و خدمات پزشکی بیمارستان حسابی تغییر کرد وبه یکی از مجهزترین و مدرن‌ترین بیمارستان‌های روز تهران تبدیل شد. نام این بیمارستان هم به عیوض‌زاده  تغییر کرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

راه اندازی یک بیمارستان مدرن

زادگاه دکتر «جانی عیوض زاده» تبریز بود. پسری که در یک خانواده مسیحی آشوری متولد شد،اما روزگار کودکی و نوجوانی او در شهر اورمیه سپری شد. او که عاشق ادامه تحصیل در رشته مهندسی بود به اصرار پدر پس از پایان دوران دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی راهی پایتخت شد. 

جانی پسر باهوش و سخت‌کوش خیلی زود تبدیل به یک دانشجوی برجسته و موفق شد و بعد از پایان تحصیلات اش در بیمارستان باهر به‌عنوان پزشک عمومی شروع به‌کار کرد. همزمان تحصیلاتش را تا تخصص در رشته‌های جراحی عمومی و زنان و زایمان تکمیل کرد. او بعد از پایان تحصیلات سال ١٣٤٠ سهام بیمارستان دکتر باهر را خرید و یکی از بیمارستان‌های تخصصی زنان و زایمان  خصوصی را در تهران راه اندازی کرد.
او در سال ۱۳۴۹ به قصد ساخت مدرن‌ترین و مجهزترین بیمارستان زمان خود، در محل فعلی بیمارستان، کار تخریب نوسازی را برای ساخت یک بیمارستان جدید شروع کرد. ساخت بیمارستان ٧ سال زمان برد و در سال ١٣۵٦ به بهره‌برداری رسید.

بنا به تعریف نزدیکان و دوستان دکتر عیوض‌زاده، او بسیار سختکوش بود و به اصول اخلاقی و اعتقادی پایبند. او عقیده داشت پزشکی مسئولیت سنگینی است که از سوی خدا و جامعه به هدیه شده است و باید در این مسیر همیشه پر تلاش باشد و به همین دلیل هیچوقت به بازنشستگی اعتقادی نداشت چرا که کوتاهی در حق بیماران را نوعی خیانت به خدا و مردم می‌دانست و به همین دلیل تا زمانی که توان داشت حتی یک روز قبل از سفر برای مداوا به آمریکا در بیمارستان مشغول کار بود. 

خسارت‌های  دوران جنگ تحمیلی

یکی از اتفاقات تلخی که در این ٤٦ سال عمر بیمارستان رقم خورد خسارت‌های جبران‌ناپذیر در دوران موشک‌باران تهران بود. بنابر گزارش ستاد بازسازی مناطق موشک‌خورده تهران، در موشکباران بیمارستان عیوض‌زاده، ۲۷۹ واحد حدود ۵۰ درصد، ۱۷ واحد از ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۹ واحد ۷۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌ و تخریب شده‌ بود.
در این حادثه تلخ، نوزاد تازه‌متولدشده (یک ساعت از زمان تولدش می‌گذشت) و بانویی هفتادساله، به شهادت رسیدند که از آنها  به‌عنوان کوچکترین و سالخورده‌ترین شهدای حمله‌های موشکی تهران یاد می‌شود.

کد خبر 759951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد علوی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    5 0
    نور به قبر دکتر عیوض زاده ببارد. دو سال قبل از فوت دکتر انگار خواست خدا بود که پسرم را به صورت سزارین بدنیا بیاورد و بعد به رحمت خدا برود. خدا می‌داند که دکتر برای بدنیا آوردن پسرم چقدر زحمت کشید انشاالله جایگاه رفیعی در آخرت داشته باشد و به پاس زحماتی که برای مراجعینش متقبل شده از نعمات آن جهان برخوردار شود