تمام زندگی خود را وقف ترویج فرهنگ و دانش کشور کرد. مرحوم «حسین‌علی البرز» بنیان‌گذار وقف علمی کشور بود؛ همان مردی که گفته بود: «برای دخترانم ارث باارزش‌تری باقی گذاشته‌ام و آن دانش و انسانیت است.» یادگار ماندگار او «بنیاد البرز» هنوز هم دلگرمی دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز است.

البرز

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: حسین‌علی البرز در سال ۱۲۸۵ در محله جمهوری تهران به دنیا آمد و دوران مدرسه را در دبستان قزاقخانه روس‌ها و سپس کالج البرز گذراند. بنیان‌گذار وقف علمی کشور، همان روزها به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان مترجم در وزارت مالیه مشغول به کار شد و در ۲۴ اسفند ۱۳۴۲ بنیاد فرهنگی البـــرز را با هدف ترویج فرهنگ و دانش کشور تاسیس کرد؛ بنیادی که به گفته خود او نه برای ده یا صد سال، بلکه تا کشور و دین و اخلاق در این مرز و بوم باقی است، وقف خدمت به جوانان این مملکت شده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

قهرمان محله | یادگار ماندگار البرز | بنیان‌گذار وقف علمی کشور را بشناسید

اقدام ماندگار مرحوم البرز، تأسیس این بنیاد از طریق وقف تمام اموال خود بود.  او حتی خانه شخصی خود را نیز فروخت و مبلغ آن را به مجموع دارایی‌های بنیاد افزود. اکنون در یادگار ماندگار او یعنی بنیاد البرز که زیر پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کند، هر سال طی مراسمی ویژه جوایزی به دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز در مقاطع مختلف تحصیلی اهدا می‌شود. این جوایز به صورت کشوری و از میان واجدین شرایط دریافت جایزه حُسن تحصیل از بین افراد ممتاز دوره‌های تحصیلی در سراسر کشور انتخاب می‌شوند.  اقدامات خیرخواهانه مرحوم  البرز را می‌توان به دو مرحله‌ی قبل و بعد از تأسیس بنیاد فرهنگی البرز تقسیم کرد. او در سال‌های ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۴۱ هم اقداماتی چون اهدای یک دستگاه بیمارستان سیار مجهز به اتاق عمل و چشم پزشکی با مشارکت فرزندان به جمعیت هلال احمر فعلی؛ ساخت سالن انتظار بیماران در بیمارستان امام خمینی فعلی؛ اهدای چندین دستگاه مولد تولید برق به بیمارستان‌ها برای جلوگیری از توقف در عمل جراحی و... انجام داد. مرحوم البرز، در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۴۲ تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز با سرمایه‌ای معادل سرمایه ایجاد یک بانک خصوصی در کشور وقف کرد. او پس از تأسیس بنیاد هم در بین  سال‌های ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۵۵ اقدامات دیگری چون کمک به سیل زدگان پاکستان؛ کمک به گرسنگان آفریقا؛ پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان ایرانی در کشور عراق و... انجام داد. مرحوم حسینعلی البرز که در سال ۱۳۵۷  برای جراحی و درمان بیماری معده به کانادا سفره کرده بود، در  سال ۱۳۷۷ درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.

قهرمان محله | یادگار ماندگار البرز | بنیان‌گذار وقف علمی کشور را بشناسید

کد خبر 759277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha