غلامعلی حداد عادل می‌گوید: اگر تاجیکستان می‌گوید شاهنامه برای ماست درست می‌گوید، اگر افغانستان می‌گوید شاهنامه برای ماست درست می‌گوید و اگر ما می‌گوییم شاهنامه برای ماست، حق می‌گوییم زیرا شاهنامه به قلمرو زبان فارسی تعلق دارد.

حداد عادل

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و اعلام برنامه‌های فرهنگستان برای این روز امروز (هجدهم اردیبهشت‌ماه) برگزار شد. او در این نشست توضیحاتی درباره منشورات فرهنگستان داد و درباره حضور فرهنگستان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اطلاعاتی ارائه کرد.

حداد عادل در پاسخ به پرسش درباره این‌که تصویب معادل برای واژه‌هایی که وارد زبان فارسی می‌شوند معمولا با تاخیر انجام می‌شود، درحالی که واژه‌های قدیمی در ذهن مردم ته‌نشین شده و جایگزینی واژه مصوب سخت است، با تایید این موضوع گفت: علاج این مشکل آسان نیست چون واژه که وارد زبان می‌شود،  یک درِ معین ندارد و نمی‌توانیم به راحتی واژه‌ها را شناسایی کنیم. ما به این مشکل توجه داریم اما تا حدی می‌توانیم به آن غلبه کنیم. کار فرهنگستان این است که واژه صحیحی را پیدا کند اما ترویج آن به عهده رسانه‌هاست.

او در پاسخ به پرسش دیگردرباره رویکرد کشور تاجیکستان به شاهنامه فردوسی و اقدامات مشترکی که می‌توانیم با توجه به حضور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه امسال در نمایشگاه کتاب تهران داشته باشیم نیز گفت: اگر تاجیکستان می‌گوید شاهنامه برای ماست، درست می‌گوید و حق دارد. اگر افغانستان هم بگوید برای ماست آن‌ها هم درست می‌گویند، و اگر ما بگوییم شاهنامه برای ماست، ما هم حق می‌گوییم. همه می‌توانند شاهنامه را از آن خود بدانند زیرا تا در قلمرو وسیع ایران فرهنگی داریم زندگی می‌کنیم شاهنامه برای همه است همان‌طور که حافظ و سعدی برای همه است. این زبان فارسی است که حق می‌دهد همه آثار بزرگ فارسی را از  آن خود بدانیم. خوشحالیم که تاجیکستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب است.

حداد عادل افزود: روابط ایران و تاجیکستان فراز و فرودهایی داشته که از مسائل دیگر تاثیر پذیرفته است و می‌توانیم در این زمینه تفاهم‌نامه داشته باشیم.

کد خبر 759010
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 413
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    ما هم نظام گجوی را داریم که به مراتب بالاتر از شاهنامه است وشاهنامه بلاتر از کتاب های عربی
    • ناشماس IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      نظامی گنجوی در باره شاهنامه گفته فردوسی با سرود شاهنامه زبان فارسی رو به اعلی علیین رسانده
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      شاهنامه غنی ترین وفدوسی بزرگترین حماسه سرای جهان است
    • ص IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      61 24
      آفرین بر شما بزرگوار
  • حمید مرادی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    یکی از این آقا بپرسه ترو به شاهنامه چکار ..
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      اتفاقا یکی باید به این آقا بگه تو رو به سیاست چکار ؟
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی روحت شاد
  • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    چه فرقی می‌کند کینه نامه به کجا تعلق دارد ،شاعر آن به همه ملت‌ها توهین.وزنان را ... خطاب کرده
    • حسین IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      شاهنامه را مقایسه کنید با دیوان حافظ . شاهنامه دست آویزی برای تخلیه نفرت بر علیه اقوام دیگر( تورانیان، اعراب و غیره است.) خود فردوسی شاعر متعصبی بود و اختلافش با سلطان محمود غزنوی بیشتر بهمین خاطر بود و زمانیکه مورد غضب و پیگرد سلطان محمود قرار گرفت به خلیفه بغداد پناه برد.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      کمتر چرت بگو.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      فردوسی،ملی‌گرا بود،نه متعصب!
    • محمد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      فردوسی شیعه متعصب بود واختلافش با سلطان محمود بخاطر تشیع بود برای همین سلطان محمود اورا قرمطیر خطاب کرد.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    79 73
    ایرانیان تسلط کامل بر زبان عربی دارند
    • عیّار IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      شاهنامه میراث بزرگ پارسی و زنده کننده آن هست که در دنیا مانندی ندارد .درود بر روح بزرگ فردوسی بزرگ
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    81 32
    کتاب های نظامی گنجوی را بخوان بعد حرف بزن
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    50 37
    کتب های استاد بزرگوار حکیم نظامی گنجوی پنج گنج خسرو شیرین اسکندر نامه مخزن الا سرار شرف نامه
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      95 9
      کتب خودش جمع کتابه. یه کلمه رو دوبار جمع نمیبندن.
    • وحید IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      15 16
      گنجه ای
  • مملی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    آقای حداد عادل ی کلمه برای ترافیک بساز👍🙋‍♂️
    • جواد IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      73 7
      استرس، رلکس، فیک، اینفلوئنسر، لیگ، دیابت، رفلکس، ویلچر، تورنمنت، آپشن، رانت(کلمه آشنا)، پارتی، دسر، و......الی ماشاالله. لا اقل گوشزد و اعتراضی بکن
  • حسین IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    ببینین حالا هی بگوئید مسولان کار انجام نمی دن وفقط فقط رانت ماشین شاسی معدن نفت خواری دکل خواری بلدند این اقا همین امروز از داخل معدن درامدن وبعد دوش گرفتن وخستگی درکردن وبه این نتیجه رسیدن که شاهنامه مال همه کشورها هست حتی چین روس؛؛ وچند کشور دیگه ببینی همین سه کلمه نظر برای ملت ایران چقدر اب خورده؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      47 7
      ساخته شده - راه بندان
  • علی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    یه شاعر آقا ایرانی ضد عرب داریم.دوستش هم داریم
    • حسین IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      35 65
      تو خودت با معیارهای غربی در چه رده ای هستی؟ اگر میگوئی آریایی هستی هندی ها هم‌ آریائی هستند ولی با همان معیارهای غربی در چه رده ای قرار دارند؟
  • محمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    چه عجب برای یک دفعه بدون تعصب حقو پذیرفتین اگه در قانون تابعیتتون که مبتنی بر خون ونژادپرستنی است تجدید نظر کنید شاید دل ملتها رو بیشتر جذب کنید چون نمیشه هم ادعای ام القرای جهان اسلام وپیرو مکتب اهل بیت ع باشین ومتعصب ونژادپرست هم باشید.
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      تابعیت چه ربطی به نژاد پرستی داره عزیز؟ اینجا ایرانه و قرار نیست هر کسی با هر مدتی بیاد و تابعیت بگیر .در همه دنیا تابعیت تابه قوانین خاصی هست و به اتباع کشورهای دیگه هم اگه بخوان تابعیت بدن تحت طرایط خاصی هست. در ایران هم تابعیت هز پدر یا مادر یا هر دو منتقل میشه .ضمنا حتی اگه یک فردی از پدر و مادر عیرایرانی در ایران متولد بشه خودش ایرانی نیست ولی در صورت ماندگاری و سکونت در ایران نیل بعدش یعنی فرزندانش در صورت تولد در ایران تابعیت ایران می‌گیرند.سایر افراد هم مثل اکثر کشورهای دیگه تابع شرایط خانه یعنی باید درخواست بدی اگه فرد مفیدی تشخیص داده شدی کع کشور بات نیاز داشته باشه شاید بهت تابعیت دادن. اگه قراردباشه هر کسی غیرایرانی بیاد ایران و بدون هیچ محدودیتی تابعیت بگیره که باید مردم از گرسنگی و بیکاری بمیرن. تازه دیگه ملیت واحد ایرانی اون موقع بی معنا میشه
    • الف IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      98 20
      اگر افغانی هستی شما اول حقابه سیستان رو بدین بعد درباره خون دل کردن حرف بزنید. بعد زور که نیست! مگه چقدر کارگر افغانی میخوایم؟
  • علی TR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    30 91
    افغانستان رو ایشون حق دارن
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      مولانا که حتی کشوری مثل ترکیه خودشو به آبو اتش میزنه که ادعای مالکیتشو داشته باشه، متولد افغانستان کنونی(بلخ) هست! این یعنی سرزمین ایران به نحو احسن دینشو به ادبیات دنیا ادا کرده و باعث افتخاره. افغانستان و تاجیکستان هم جزو قلمرو سرزمین ایرانن و هممون به زبان فارسی افتخار میکنیم.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    فردوسی بزرگ و شاهنامه بر قله ی زبان فارسی ست و چون خورشیدی درخشان در آسمان ادب فارسی می درخشد و ایران و ایرانیان را تا ابد جاودان کرد ! درود بر روان پاک فردوسی
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      62 17
      افتخار هستین برادران ایرانی
  • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    شاهنامه فقط برای ایران و ایرانیه، هر وقت افغانستان و تاجیکستان از لحاظ سرزمینی دوباره به آغوش وطن برگشتن شاهنامه برا اونا هم میشه، همین حرفا رو میزنید که ترکیه و آذربایجان دارن هویت های ایرانی رو بنام خودشون ثبت میکنن
    • حسن IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      44 47
      با این افکار به خواب خوش برو. شب بخیر
  • ت IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    یاشاسین توران
    • علی سینا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      45 88
      داداش دوره فردوسی کشوری به نام ایران نبوده اسم حکومت روی کشور میزاشتن
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    شاهنامه مال کسی هست که سروده و روی کاغذ آورده و به کسی هم ربطی نداره دعوای الکی نکنید جایی خبری نبست
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    69 7
    مشکل مردم فقط شاهنامه هست؟
  • ت IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    19 22
    چه قلمرویی
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    57 85
    بلی ایرانی که فردوسی ازش یادمیکنه الان در خاک افغانستان هستش
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      28 24
      کجای افغانستانه؟
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      29 31
      بلخ
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      69 8
      درسته، اون موقع همه ی اینها جزو قلمرو ایران بوده. فردوسی خودشو ایرانی میدونسته و تو شاهنامه بیش از هزار دفعه اسم ایرانو اورده. باید بین مرزبندی سیاسی امروز و حدود فرهنگی سرزمین ایران که از گذشته به ارث رسیده، تفاوت قائل شد. همه ی اینا چیزی از ایرانی بودن فردوسی، مولانا، نظامی و .... کم نمیکنه.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    95 19
    ایشان فقط به دنبال این هستن که هرچه نماد ملی ایران محسوب میشه رو نابود یا منصوب به کشورهای دیگر کنن و نمادهای عربی رو جایگزینش کنن. ولی آیا مردم می پذیرن؟
  • آرتان IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    88 29
    ایران افغانستان تاجیکستان جز خاک ایرانشهر بزرگ بودند و توسط دشمن از یکدیگر جدا گردیند با سپاس
  • م. سلیمانی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    76 21
    سعدی می‌فرماید: چه خوش گفت فردوسی پاکزاد که رحمت بر آن تربت پاک باد. و فردوسی می فرماید: هر آنکس که دارد هش و رای و دین پس از مرگ بر من کند آفرین. درود بر فردوسی بزرگ و ایران ورجاوندمان.❤️
  • پرویز IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    49 20
    انچه مهم است این است که شاهنامه برای شیعیان نیست و تقدیم و پیش کش سلطان سنی غزنه شده نه شاه شیعه ال بویه
  • سیروس IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    28 24
    عمو اول مطالعه کنید بعد اظهار نظر
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    78 30
    دوستان افغانی زمانی که فردوسی بزرگ میزیسته افغانستان وجود نداشته اگر از او سوال می‌شد اهل کجا هستید جناب فردوسی حتما خود را اهل خراسان بزرگ و ایرانی معرفی می‌کردند است
  • علی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    66 10
    اگر اقایان یکم شجاعت داشته باشند نسبت به ایران امروز و قدیم احتیاج به فلسفه گویی نبود لااقل شجاعت گفتن حق ایران زمین را داشته باشید
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    69 63
    افغانستان و تاجیکستان مال ایران بود به این دلیل میگن نه چیز دیگری
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    اگر اقای حداد عادل هم ادعا کردن مدارس غیره انتفایی ودانشگاه ازاد مال ایشان میباشد حق دارد وتمام دستاوردش برای اقای حدادعادل محفوظ میباشد
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    42 6
    ### فکر نون باش ی د که خربزه آبه $$$
  • محمد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    59 5
    یه فرهنگ قدیمی برا مردم مونده خرابش نکن.
  • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    76 9
    اندازه کافی آتو دادیم به این کشورها که به راحتی تاریخ و مشاهیر ما رو مصادره کنن دیگه بسه جای این حرفها به داد ابو علی سینا برسید تا ترکیه دو لپی نخوردتش
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    آقای حداد عادل شما هیچ اهمیتی نه به میراث فرهنگی نه ادبیات ایران ونه به مفاخر ایران می‌دهید ... جمهوری باکو نظامی گنجوی رو مصادره کرده ترکیه مولوی وحالا هم ابن سینا رو ولی شما همینطور فقط نظاره گر هستید
  • ایرانی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    72 10
    ای کاش قانون سن بازنشستگی برای افراد خصوصا سیاسیون مدعی فرهنگ تدوین وزودتراجرا می‌ گرديد....
  • کشاورز. IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    61 20
    متاسفانه تمام مفاخر ایران زمین از جمله نظامی گنجوی و مولانا توسط اذربایجان و ترکیه به سرقت رفته و مسئولین فرهنگی ایران در خواب غفلتند.
  • دل IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    55 21
    شاهنامه فقط مختص ایرانیان است نه فارسی زبانان دیگر کشورها اونزمان که ادعای استقلال کردن واز مام وطن جدا شدن باید فکر همچین چیزهایی روهم میکردن
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    80 27
    در تائید و تکمیل فرمایشات ایشان باید گفت آری تاجیکستان و افغانستان جزو ایران باستان بوده است
  • ا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    26 50
    باز یک آذربایجانی از ایران دفاع کرد. نظامی گنجوی نبود افغانیها همه را از فارسها میگرفتن...یاشا آذربایجان
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    30 29
    درسته حرف درست درست است....
  • ایران IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    27 21
    شما که با هویت فردوسی چپی
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    56 30
    کسی ریشه از این خاک داشت باشد باید هرروز شاهنامه را بخواند تو دنیا دو تا سند داریم یکی برای یونان یکی برای ماست