چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: «ارزیابی زیست‌محیطی به مجوزی برای تخریب طبیعت تبدیل شده است»؛

این یکی از گفته‌های انتقادی مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در ششمین همایش ملی ارزیابی اثرات محیط زیستی ایران است که در جمع استادان و دوستداران محیط‌زیست بر زبان آورد.

محمدباقر صدوق البته به این نکته بسنده نکرد و انگشت خود را به سوی مسئولان نیز نشانه رفت و گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات محیط‌زیست کشور ناشی از ناآشنایی مسئولان کشور با مقوله محیط زیست و جایگاه آن است. این ضعف آنگاه مخرب‌تر می‌شود که آموزشی نیز در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز محیط زیست ایران را به چالش کشانده و معضلات لاینحلی را فراروی آن قرار داده است طرح‌هایی است که همه آنها مجوز ارزیابی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر به‌خاطر نبودن سازوکار مدون و قوانین محکم نظارتی حین اجرای این طرح‌ها، مجریان ساده‌ترین راه را برای اجرای طرح انتخاب می‌کنند که این شیوه نگاه در اغلب موارد به تخریب طبیعت منجر می‌شود.

صدوق با تاکید بر اینکه تخریب‌های زیست‌محیطی این بار طبیعت پایتخت را نشانه گرفته‌اند به طرح کانالی اشاره کرد که قرار است زیر رودخانه کرج احداث شود تا آب را به تهران بیاورد  و پیمانکار متنفذ آن تاکنون نیمی از این طرح را اجرا کرده است؛ طرحی که آثار تخریبی آن بسیار بیشتر از سود آن است. این در حالی است که منابع آلاینده در بالادست این رودخانه واقع شده است.

وی به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: ما فراموش کرده‌ایم که هنر نیاکان ما آن بود که آب را از زیر صدها متر زمین به روی زمین بیاورند؛ شاهد این ادعا هم 3500 رشته قناتی است که اکنون اغلب آنها قربانی توسعه ناپایدار شده‌اند اما اینک ما برخلاف پیشینیان خودمان می‌خواهیم آب را به زیر زمین ببریم.

ضمن اینکه این طرح درصورت اجرا صرف‌نظر از پیامدهای نامطلوبی که روی رودخانه حفاظت‌شده کرج برجای می‌گذارد بسیاری از مشاغل را نابود خواهد کرد؛ آن وقت در پاسخ این انتقاد طرفداران این طرح می‌گویند ما حقابه مردم را رعایت می‌کنیم.

صدوق در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اثرات توسعه ناپایدار اکنون تمام حوزه‌های آبریز تهران را تهدید می‌کند؛ از یک سو کانال آب کرج در غرب و از سوی دیگر همین اتفاقات به گونه دیگر در حوزه‌های آبریز طالقان، جاجرود، لار و ماملو در حال وقوع است.

وجود 4هزار ‌واحد غیرمجاز آلاینده در حوزه ماملو نمونه‌ای از این نوع عملکرد است. آیا واقعا این به معنای اشتغال پایدار است؟ خوب است بدانید همه این واحدها در حریم 120‌کیلومتری تهران واقع شده است.

به گزارش همشهری، مدیرکل محیط زیست استان تهران در این نشست نیز بار دیگر با تاکید بر پرشدن ظرف تهران برای اشتغال جدید، ایجاد هرگونه شغل جدید را در پایتخت خیانت به شهروندان دانست و تاکید کرد: اصل قضیه در این میان محور ارزیابی است که به دست کسانی سپرده شده که فاقد وجاهت لازم هستند و بدتر از آن اینکه نظارتی هم برآن صورت نمی‌گیرد؛ افزون بر این، ارزیابی هنوز قانون جامع و مدونی ندارد.

کد خبر 75592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز