یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اغلب موارد دیابت نوع ۲ در کشورهای گوناگون جهان را می‌توان به انتخاب‌های بد غذایی نسبت داد.

diabetes

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران از دانشگاه تافتس در بوستون آمریکا عادات بد رژیم غذایی را به ۱۴ میلیون مورد دیابت نوع ۲ نسبت دادند- یعنی حدود ۷۰ درصد از موارد جدید تشخیص‌ داده‌ شده این بیماری در سطح جهان در سال ۲۰۱۸.

بیشترین تاثیر رژیم غذایی بر دیابت ناشی از مصرف ناکافی غلات کامل یا سبوس دار، مصرف بیش از حد برنج یا گندم بیش از حد تصفیه‌شده، و مصرف بیش از حد گوشت فراوری‌شده.

دکتر داریوش مظفریان، استاد تغذیه و معاون آموزشی دانشکده علوم و سیاست تغذیه دانشکده تافتس و سرپرست این بررسی می‌گوید: «بررسی ما نشان می‌دهد که کیفیت پایین کربوهیدرات‌ها علت اصلی موارد دیابت نوع ۲ قابل انتساب به رژیم غذایی در سطح جهان است.»

به گفته دکتر مظفریان این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که حوزه‌هایی کلیدی وجود دارند که با تمرکز بر آنها می‌توان وضعیت تغذیه را بهبود بخشید و بار مخرب بیماری دیابت را کاهش داد.

بدن بیماران دچار دیابت نوع ۲ نسبت به انسولین، هورمون ضروری برای تبدیل غذایی که می‌خورید به سوخت برای سلول‌های بدن، مقاوم است.

این دانشمندان با استفاده از یک مدل پژوهشی درباره ٰرژیم غذایی مصرفی در ۱۸۴ کشور که در دانشکده تافتس ایجاد شده بود، داده‌های مربوط به سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ را بررسی کردند.

همه کشورهای مورد بررسی در این بازه زمانی دستخوش افزایش موارد دیابت نوع ۲ شده بودند.

یافته‌ها همچنین نشان داد که رژیم غذایی عامل روندی شده است که در آن نسبت بزرگتری از موارد بروز دیابت نوع ۲ در مردان  نسبت به زنان، در جوان‌ترها نسبت به سالمندترها و در محیط‌های شهری نسبت به محیط‌های روستایی رخ می‌دهند.

عوامل دیگر مربوط به رژیم غذایی مانند نوشیدن بیش از حد آب‌میوه‌های شیرین‌شده و نخوردن مقدار کافی از سبزی‌های غیر نشاسته‌ای، مغزها و تخمه‌های خوراکی اثر کمتری بر ایجاد موارد جدید بیماری داشتند.

این پژوهشگران دریافتند که بیشترین شمار موارد دیابت نوع ۲ مرتبط با رژیم غذایی در آسیای مرکزی و در اروپای مرکزی و شرقی به خصوص در لهستان و روسیه بروز می‌کنند که رژیم غذایی‌شان حاوی مقدار بالایی گوشت قرمز و گوشت فراوری‌شده و سیب‌زمینی است.

آنها همچنین شمار بالایی از موارد دیابت مرتبط با رژیم غذایی را در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب به خصوص در کلمبیا و مکزیک یافتند. موارد دیابت در این مناطق به مصرف بالای نوشیدنی‌های شیرین و گوشت فراوری‌شده و نیز مصرف کم غلات کامل مربوط می‌شود.

رژیم غذایی اثر کمتری بر دیابت نوع ۲ در آسیای جنوبی و آفریقای زیرصحرا داشت. اما پژوهشگران بیشترین افزایش در موارد دیابت را در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ در آفریقای زیرصحرا یافتند.

هند، نیجریه و اتیوپی کمترین موارد دیابت نوع ۲ مربوط به غذا خوردن ناسالم را در میان ۲۰ کشور با بیشترین جمعیت مورد بررسی داشتند.

این پژوهشگران می‌گویند دیابت نوع ۲ که بدون کنترل رها شده است و پبش‌بینی می‌شود میزان بروز موارد آن افزایش یابد، تاثیر آن بر جمعیت، سلامت، بهره‌وری اقتصادی، ظرفیت نظام مراقبت بهداشتی ادامه یابد و باعث نابرابری‌های بهداشتی در سراسر جهان شود.

یافته‌های این بررسی در ۱۷ آوریل به صورت آنلاین در ژورنال Nature Medicine منتشر شد است.

کد خبر 754900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha