همشهری آنلاین: یک عضو سابق دولت خمر‌های سرخ که به نسل کشی در کامبوج متهم هستند، به عنوان اولین فرد این گروه در دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در پنوم پن مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

به گزارش بی بی سی، کاینگ گوئک ایو موسوم به داچ که بیشتر به معلمی اشتغال داشته است در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ بر کامبوج رئیس یکی از مخوف ترین زندان‌های این کشور به نام مرکز بازجویی تول سلنگ بوده، بر اساس اسناد و شواهد موجود، قتل و شکنجه دست کم 15 هزار زندانی تحت نظارت وی انجام گرفته است. آن هایی که از کشتار و شکنجه در این زندان جان سالم به در می‌بردند، به مراکز کشتار فرستاده می‌شدند تا حکم اعدام در مورد آنان به اجرا درآید.

بسیاری از زندانیان از وفاداران به خمر‌های سرخ بودند که به دلیل بیم و واهمه سران خمر‌های سرخ از خیانت هم حزبی‌های خود در ماه‌های آخر حاکمیت این رژیم گرفتار زندان شده بودند.

داچ 66 ساله از  1999، دوسال پس از انکه از سوی یک عکاس انگلیسی مورد شناسایی قرار گرفت، در زندان به سر می‌برد. گفته می‌شود داچ طی دوران بازداشت خود با قضات مسئول بررسی جنایات خمر‌های سرخ همکاری کرده است و انتظار می‌رود در جلسات محاکمه خود اطلاعات مهمی را از تصمیمات سران خمر‌های سرخ فاش کند.

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که اطلاعاتی که داچ در اختیار دارد می‌تواند در دادگاه سایر مقامات رژیم سابق خمر‌های سرخ مورد استناد قرار گیرد.

نوون چی، ینگ ساری و خیو سامفان سایر سران ارشد خمر‌های سرخ هستند که در آینده قرار است به اتهامات آن‌ها در دادگاه رسیدگی شود.

خمرهای سرخ

در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ در کامبوج، در فاصله سال‌های 1975 تا 1979 ، یک میلیون نفر به دلایلی نظیر سوءتغذیه، کار طاقت فرسا و یا اعدام جان خود را از دست داده‌اند.

خمر‌های سرخ با دیدگاه‌های افراط گرایانه کمونیستی توسط پل پوت تاسیس شده بود. در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ مذهب در کامبوج ممنوع اعلام شد، مدارس بسته شدند و واحد پولی این کشور نیز با هدف ایجاد یک جامعه کشاورزی اوتوپیایی حذف شده بود.

در زمان خمر‌های سرخ مخالفان حکومت تحت هیچ شرایطی از سوی دولت کامبوج تحمل نمی‌شدند.

کد خبر 75477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز