۵۴ کیلومتر شنا دور جزیره کیش شاید تا مدتی پیش برای «پیام محمدغریب» یک آرزوی دور و دست‌نیافتنی بود، اما تلاش‌های زیاد این جوان ۱۸ ساله و تمرینات ویژه‌ای که انجام داد، بالاخره نتیجه داد و پیام موفق شد با تمرین‌های زیاد دور جزیره کیش را یک نفس شنا کرده ورکورد این کار را به نام خودش ثبت کند.

رکورد شنا

به گزارش همشهری آنلاین، در گذشته شخصی به نام ابراهیم علیخانی این کار را انجام داده و توانسته بود دور جزیره کیش را در سه روز یعنی سه نوبت شنا کند؛ اما پیام تصمیم گرفته بود که رکورد او را بشکند.

پیام از وقتی ماجرای شنای ابراهیم علیخانی را شنید، دلش می‌خواست مثل او دور جزیره را  با شنای کرال طی کند اما دوست داشت رکوردش به یادماندنی و خاص باشد.

 به همین خاطر با کمی فکر و تحقیق و انجام یکسری محاسبات به این نتیجه رسید که دور جزیره را در یک روز شنا کند. همه به پیام می‌گفتند که این کار سخت و تا حدی غیر ممکن است. چراکه با توجه به دمای هوا امکان داشت برای او اتفاق ناگواری در آب رخ بدهد اما مرد جوان بیدی نبود که با این بادها بلرزد. او روی حرفش ایستاد و با وجود سختی‌هایی که بر سر راهش  برای ثبت رکورد وجود داشت توانست در ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه دور جزیره را شنا کند.

رکوردزنی در ۱۹ بهمن

«من قبل از شروع شنا و رکوردزنی با همه اتمام حجت کرده بودم که مانع رکوردشکنی من نشوند. در این سفر پدرم قصد داشت همراهم بیاید. من از قبل به او گفته بودم که نباید در طول مسیر حرفی بزند یا به من بگوید از آب خارج شوم.» 

پیام محمدغریب به خوبی می‌دانست که در این رکوردزنی فشار زیادی را باید تحمل کند به همین خاطر ممکن بود حرف‌ها یا تصمیم‌گیری‌های دیگران محاسبات او را به هم بریزد: «در طول مسیری که شنا می‌کردم پدرم با وجود نگرانی‌هایش کلمه‌ای به زبان نیاورد».

پیام از ساعت ۸ صبح نوزدهم بهمن ماه کار خودش را شروع کرد. در این مسیر موسسه فرهنگی ورزشی کیش هم او را همراهی می‌کرد. یک قایق یک نفره و یک قایق دیگر که سرنشینانش ناخدا، پدر پیام و یک پزشک‌یار بود او را در این مسیر همراهی می‌کردند: «باید ۵۴ کیلومتر را بدون استراحت و یک‌نفس شنا می‌کردم. تصمیم داشتم حتی برای یک بار هم از آب خارج نشوم.

 از طرفی با وجود خستگی‌های زیادی که برایم پیش می‌آمد کسی حرفی به زبان نمی‌آورد. به هر حال مسیر به اندازه کافی طولانی بود و من باید به خواسته‌ام می‌رسیدم. می‌دانستم اگر کسی حرفی بزند و از من بخواهد از آب خارج شوم فشاری که تحمل می‌کردم دو برابر خواهد شد».

پیام ۵ سال است که به شکل حرفه‌ای تمرین شنا می‌کند. آن هم زیر نظر مربیان قهار و حرفه‌ای. او در مسابقات قهرمانی کشور استخر، نجات غریق و آب‌های آزاد شرکت کرده و به گفته خودش بهترین مقامی که تا به امروز کسب کرده، چهارمی کشور بوده است: «در یکی از برنامه‌ها چند نفر از مسوولان از من خواستند شنا کنم تا استعدادم را در این رشته محک بزنند. من هم شنا کردم اما چون به آرامی شنا کردم آنها گفتند که تو قادر به شنا کردن نیستی و بدن ضعیفی داری».

اما حالا همه آنهایی که به پیام بی‌اعتماد بودند امروز او را به عنوان شناگری پر دل و جرأت و با مهارت می‌شناسند.

 ۵۴ کیلومتر در ۱۳ ساعت و نیم

پیام محمدغریب عضو تیم شنای کیش است. او و هم‌تیمی‌هایش خیلی تلاش کردند تا به مسابقات قهرمانی کشور برسند اما با یک پیش‌آمد مسیر فعالیت‌های آنها تغییر پیدا کرد: «مشکلی پیش آمد که نتوانستیم در این مسابقات شرکت کنیم و همه تلاش‌های ما به هدر رفت.

همان زمان تصمیم گرفتم یک رکورد بزنم. به هر حال هر ورزشکاری در هر سنی و با توجه به رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کند یک رکورد از خودش به جا می‌گذارد. من هم باید این کار را می‌کردم. به همین دلیل مدت‌ها برای شنا دور جزیره کیش تحقیق و محاسبه کردم».

آقای ماجراجو دو ماه قبل از رکوردزنی‌اش به تهران سفر کرد و در طول این دو ماه به صورت فشرده‌ای در استخر آزادی شروع به تمرین کرد. او با یک محاسبه ساده متوجه شد که در این مدت در حدود ۴۰۰ کیلومتر شنا کرده است و به همین دلیل تصمیم گرفت دور جزیره را هم شنا کند: «برای خیلی‌ها عجیب بود اما من مسافت ۵۴ کیلومتر را در یک مرحله و در ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه شنا کردم. از ۸ صبح تا نه و نیم شب». 

در این مسیر چیزی که پیام را خیلی اذیت می‌کرد سرمای آب بود. او تنها با یک مایو به داخل آب پرید و با قدرت شروع به شنا کرد: «در سه ساعت آخر دیگر بدنم بی حس شده بود و عضلاتم با هر حرکتی می‌گرفت». هوا تاریک شده بود و سرنشینان قایق و پدر پیام دل نگران به او و تقلایش برای تمام کردن این مسیر خیره شده بودند. البته پدر هیچ چیزی نمی‌گفت چراکه به پسرش ایمان داشت. از طرفی نمی‌خواست برای او مشکلی پیش بیاید.

 همه پیام را تشویق می‌کردند و شاید همین تشویق‌ها انگیزه‌ای بود تا او به انتهای مسیر برسد: «وقتی به آخرهای مسیر رسیده بودم دیگر بدنم می‌لرزید و صورتم کبود شده بود. من لباس کامل شنا به تن نکرده بودم چراکه عادت به این کار نداشتم و شاید اگر آن را می‌پوشیدم گرمای بدنم تا حدودی حفظ می‌شد. وقتی رکورد خود را به جا گذاشتم و از مسیر عبور کردم همه بدنم می‌لرزید و قادر به حرکت کردن نبودم. در این سه ساعت آخر شانس با من یار بود که کم نیاوردم».

آقای شناگر در این ماجراجویی چیزی در حدود ۴۵ هزار بار گردنش را برای هواگیری چرخاند. او حتی در آب تغذیه می‌کرد و برای خوردن غذا یا نوشیدن آب بیرون نمی‌آمد: «در آب سرنشینان قایق با خرما، سیب‌زمینی، میوه، نوشابه انرژی‌زا، آبمیوه و... از من پذیرایی می‌کردند و من در حالت شناور آنها را می‌خوردم و دوباره به مسیر ادامه می‌دادم». 

پیام دوست داشت مسیر مسابقه هر چه زودتر تمام شود به همین خاطر سرعت شنای او ۵ کیلومتر در ساعت بود. البته این تنها رکوردشکنی او نیست و پیام محمدغریب تصمیم دارد در سن ۲۴ سالگی طول خلیج‌فارس را شنا کند و رکورد دیگری از خودش به جا بگذارد.

کد خبر 751390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha