همشهری آنلاین: گزارش‌ خبرگزاری‌های کره جنوبی حکایت از آن دارد که کره شمالی در حال آماده شدن برای پرتاب آزمایشی موشک تائپودونگ 2، دور بردترین موشک این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام از سوی کره شمالی می‌تواند به دلیل متوقف شدن گفت‌وگو‌های خلع سلاح و روابط سد با کره جنوبی به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره منجر شود.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع اعلام کرد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی اخیرا قطاری را ردیابی کرده‌اند که حامل یک شیء بلند سیلندری شکل بوده است. این آژانس‌ها ادعا کرده‌اند که احتمال دارد این شیء یک موشک تائپودونگ 2 باشد.

این منبع در ادامه گفت و گو با یونهاپ افزود: آماده سازی مراحل پرتاب این موشک احتمال دارد یک یا دو ماه به طول انجامد، این موشک از یک سایت جدید در سواحل غربی کره شمالی پرتاب خواهد شد. وزارت دفاع کره جنوبی و آژانس ملی اطلاعات این کشور در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

روزنامه سانکی شیمبون ژاپن نیز نوشته است: ماهواره‌های جاسوسی کانتینر بلندی را ردیابی کرده‌اند که قادر است موشکی را به سایت تونچانگ در 45 کیلومتری جنوب مرز کره شمالی با چین حمل کند.

این روزنامه افزوده است که رفت وآمد‌های زیادی به سایت مذکور مشاهده شده و احتمال دارد سایت محل پرتاب موشک یک تا دو ماه دیگر آماده شود. این روزنامه در ادامه نوشته است که این موشک می‌تواند مدل تغییر یافته‌ای از تائپودونگ 2 باشد.

این موشک 6 هزار و 700 کیلومتری برد دارد و برمبنای محسبات تئوریک می‌تواند آلاسکا را مورد هدف قرار دهد.

تحلیل گران معتقدند که کره شمالی قصد دارد با این اقدام دولت جدید آمریکا را وادار به بازگشت به میز مذاکرات کند.

کد خبر 74567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز