جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

علی کهن‌نسب: باشگاه پرسپولیس، به عنوان نماینده ایران در گروه دوم لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد.

گروهی که برخی آن را در میان گروه‌های چهارگانه لیگ قهرمانان آسیا ساده‌ترین گروه معرفی می‌کنند؛ اما با نگاهی دقیق‌تر به پیشینه تیم‌های همگروه پرسپولیس، باید اذعان داشت که قرمزپوشان پایتخت راه چندان ساده‌ای هم برای صعود ندارند. با توجه به قدمت و قدرت فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان پرطرفدارترین تیم قاره آسیا معرفی شده است و از سویی دیگر، با توجه به قهرمانی‌های این تیم در رقابت‌های مختلف باشگاهی ایران، می‌توان امیدوار بود که پرسپولیس به کارنامه خود افتخار قهرمانی این بازی‌ها را اضافه کند. در اینجا با رقیب‌های تیم پرسپولیس آشنا می شویم.

الغرافه؛ کوچک ولی ثروتمند

 باشگاه الغرافه قطر، یکی دیگر از تیم‌های حاضر در گروه دوم را باید از ثروتمندترین باشگاه‌های حاضر در لیگ قطر دانست که طی سه دهه شکل‌گیری خود، توانسته با پرداخت‌های کلان، بازیکنان بزرگی را به این کشور کوچک حوزه خلیج‌فارس بکشاند.باشگاه الغرافه در سال 1979 با نام« الاتحاد» کار خود را آغاز کرد، ولی از سال 2004 به طور رسمی نام این تیم به الغرافه تغییر کرد. الغرافه پیش از این نیز با یک تیم ایرانی به نام صباباتری همگروه شد که در دو دیدار رفت و برگشت، با درخشش علی دایی در ترکیب صباباتری، با شکست مواجه شد. این باشگاه هر چند با پنج قهرمانی در لیگ قطر، شش قهرمانی در امیرکاپ و یک عنوان قهرمانی در جام پرنس قطر و باشگاه‌های عرب آسیا، کارنامه داخلی خوبی دارد، اما طی هفت بار حضور در رقابت‌های مختلف باشگاهی آسیا، مقامی کسب نکرده است.

سران باشگاه، به خصوص در دهه 90، با به خدمت گرفتن بازیکنان بزرگ تلاش زیادی در مطرح کردن این تیم داشته‌اند که از جمله می‌توان به جذب بازیکنانی چون «پائولو ونچاب»، «الکساندرو داسیلوا»، «روجریو مندز»، «سانی اندرسون»، «تونی یبوآ» و حتی «مارسل دسایی» فرانسوی اشاره کرد.

در حال حاضر نیز این باشگاه از «نشاط اکرم» بهترین مهاجم تیم ملی عراق و «هاکان یاکین» سوئیسی، «کلمرسون»، «فرناندو» و... سود می‌برد.

تاریخ پر فراز و نشیب الشباب

الشباب، در فوتبال عربستان به‌عنوان یکی از بهترین‌ تیم‌های این کشور شناخته می‌شود که بازیکنان بزرگی را به فوتبال این کشور معرفی کرده است.

باشگاه الشباب، سال 1947 در شهر ریاض شکل گرفت و تاریخ پرفراز و نشیبی را تاکنون سپری کرده ، حتی بارها تا مرحله انحلال و تعطیلی نیز پیش رفته است.

الشباب در سال 1952 اولین جام خود را در یک تورنمنت فوتبال در شهر ریاض کسب کرد و سه سال بعد، قهرمان جام پادشاه سعودی شد، ولی تنها دو سال پس از این قهرمانی، به دلیل مشکلاتی که در اداره باشگاه پیش آمد، «عبدالرحمن بن سعید» از مدیران باشگاه و تعدادی از بازیکنان به باشگاه الهلال رفتند. فعالیت باشگاه به دلیل مشکلات مالی شش ماه متوقف ماند. بحران مالی در سال 1952  باعث شد باز هم تعداد زیادی از بازیکنان این تیم به باشگاه‌های الهلال و الاهلی جده بپیوندند ولی الشباب به فعالیت خود ادامه داد و با تیم جوانان در مسابقه‌های مختلف شرکت کرد. 

در جام جهانی 1998 فرانسه، «سعید العویران»، «فواد امین» و «فهد المهلل» بازیکنان این باشگاه در ترکیب تیم ملی عربستان به میدان رفتند، ضمن آنکه در جام جهانی 2002 از این باشگاه تنها «محمد خوجه» در ترکیب تیم عربستان حضور داشت.الشباب در سال 2001 قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شد و پیش از این نیز در سال 2007 با سپاهان، دیگر نماینده ایران، همگروه بود که برتری از آن تیم ایرانی بود.الشباب با به خدمت گرفتن بازیکن‌های خارجی و تقویت تیم، با قدرت بیشتری وارد عرصه رقابت‌های آسیایی می‌شود.آنان چندی قبل «طلال البلوشی» ستاره تیم ملی قطر را به طور قرضی از باشگاه السد قطر به خدمت گرفتند. «ریکالدو بویو» برزیلی در کنار «فهد فلاته»، مهاجم ملی‌پوش این تیم، «کاماچو برزیلی»، «محمد خوجه» و « ناصر الشمرانی» ستاره‌های این تیم عربستانی هستند.

فوتبال عربی یا هندی

یکی از دو تیم «شارجه» امارات یا «دمپو» هند، حریف پرسپولیس در گروه دوم لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. الشارجه که هوادارانش به آن لقب پادشاه و «زنبورهای سفید» داده‌اند، از تیم‌های پرافتخار این کشور است. تیمی که در سال 1966 در شهر شارجه شکل گرفت و در دهه 80 و 90 ، دوره پرافتخاری را با کسب چهار عنوان قهرمانی در لیگ امارات سپری کرد. در سال 1990که تیم ملی امارات به جام جهانی  ایتالیا راه یافت، 9 بازیکن از این باشگاه در تیم ملی این کشور حضور داشتند. الشارجه تاکنون پنج بار قهرمان لیگ امارات، هشت بار قهرمان امیرکاپ و یک بار، قهرمان سوپرکاپ این کشور شده است و سابقه شش دوره حضور در رقابت‌های باشگاهی آسیا را نیز دارد.الشارجه  مثل خیلی از باشگاه‌های اماراتی، از بازیکنان ایرانی سود برده است. «مسعود شجاعی» و «جواد نکونام» از این باشگاه به باشگاه «اوساسونا» اسپانیا راه یافتند و «رسول خطیبی» دیگر ملی‌پوش ایرانی نیز در این باشگاه توپ زده است.

باشگاه «دمپو» نیز سابقه طولانی در لیگ فوتبال کشور هندوستان دارد. تیمی که در سال 1960 در ایالت «گوا» با نام «دسپورتیو» کار خود را آغاز کرد و  سال 1966 با خرید سهام این باشگاه، توسط «میشل سوزا» و «دمپو» نام باشگاه به «دمپوسوزا» تغییر یافت؛ البته بعدها با خرید تمامی سهام باشگاه توسط «دمپو»، نام این تیم دمپو باقی ماند و این باشگاه به موفق‌ترین باشگاه ایالت گوا تبدیل شد. دمپو، از سال 2005 تاکنون طی سه سال متوالی قهرمان لیگ هند شده است و در تاریخ فوتبال این کشور، سومین باشگاهی است که در رقابت‌های باشگاهی آسیا حضور پیدا می‌کند.

«آرماندو کولاکو» مربی این تیم، با توجه به عنوان‌هایی که با دمپو کسب کرد، موفق‌ترین مربی در تاریخ لیگ باشگاهی کشور هند به شمار می‌رود و «زنتی مارتینز» مهاجم نیجریه‌ای این تیم با 56 گل زده، یکی از بهترین گلزنان حاضر در لیگ هندوستان است.

کد خبر 74511

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز