گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تخصیص اعتبارات تبصره 13 در جلسه اخیر استانی هیات دولت در رابطه با تهران خبر داد.

به گزارش همشهری، مهدی چمران دیروز در حاشیه دویست و هفتاد و چهارمین جلسه علنی بدون حضور مستمع شورای شهر گفت: هیات دولت در جلسه اخیر استانی خود در رابطه با استان تهران، از محل اعتبارات تبصره 13 بودجه کل کشور، 150 میلیون دلار برای احداث قطار هوایی «منوریل» در تهران اختصاص داد.وی افزود: بر اساس مصوبه جلسه استانی، همچنین دولت با اختصاص اعتبار تبصره 13 قانون برنامه و بودجه کشور موافقت کرد.

چمران در عین ‌حال گفت: البته ساخت منوریل در تهران نیازمند مصوبه شورای شهر تهران است و در صورت تصویب شورای شهر این پروژه اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت عدم تصویب طرح احداث منوریل در شورا تکلیف اعتبار تخصیصی  چیست گفت: در صورت عدم تصویب طرح در شورای شهر، باید درباره هزینه‌کرد آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای شهر همچنین افزود: در این جلسه 120 میلیون دلار برای توسعه خطوط 1،‌ 2، 5 مترو و 200 میلیون دلار نیز برای پیش‌پرداخت احداث خط 3 مترو تهران اختصاص یافت.

وی با اشاره به تخصیص منابع ریالی تبصره 13نیز گفت: 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی برای امور اجرایی و توسعه خطوط مترو تهران و پیشرفت عمرانی آن اختصاص یافت.
به گفته وی از محل اعتبارات این تبصره 10 میلیارد تومان نیز برای یارانه بلیت مترو اختصاص یافته است.

رئیس شورای شهر همچنین گفت: برای احداث خطوط قطار شهری «تهران به ورامین و پاکدشت»، ‌خطوط «تهران به اسلامشهر و شهریار» و «تهران به فرودگاه امام خمینی و قم» نیز هریک 30 میلیون دلار اختصاص یافته  است.

چمران اختصاص 5/37 میلیارد تومان برای تکمیل شبکه فاضلاب تهران و پیش‌‌بینی 50 هکتار زمین از سوی منابع طبیعی برای احداث گورستان در اطراف تهران و نیز احداث محل‌های جدید بازیافت زباله در شرق و غرب تهران را از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این زمینه دانست. 

وی خاطرنشان کرد که بر اساس تصمیم هیات دولت برای خرید 2 هزار دستگاه اتوبوس و 500 دستگاه میدل‌باس، 230 میلیارد تومان و 200 میلیارد تومان نیز برای خرید مینی‌بوس، «ون» و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی اختصاص می‌یابد.

چمران گفت: 61 میلیارد تومان نیز برای احداث 65 جایگاه CNG در تهران اختصاص یافت و علاوه بر این،  مقرر شد تا مطالعات انتقال خطوط راه‌آهن در منطقه 17 به زیر زمین، آغاز و پس از نهایی‌ شدن اعتبارات لازم اختصاص داده شود.

رئیس شورای شهر همچنین گفت: در جلسه هیات دولت همچنین مقرر شد در 20 قطعه زمین اهدایی از سوی مقام معظم رهبری برای احداث ورزشگاه در تهران، ساخت ورزشگاه‌های فرامنطقه‌ای توسط سازمان تربیت‌بدنی و محلی و منطقه‌ای توسط شهرداری تهران صورت گیرد.

وی درباره لغو ممنوعیت احداث کارخانجات داخل شعاع 120 کیلومتری تهران نیز گفت: این موضوع هنوز به صورت مصوبه در هیات دولت مطرح نشده و قرار است کمیسیونی ویژه این بحث را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به یک پرونده ساخت و ساز در منطقه یک شهرداری تهران گفت: شخص حقیقی در منطقه یک در سال 79 مجوز احداث ساختمانی 23 طبقه در بالاتر از تراز 1800 متر را دریافت کرده بود که در آن زمان اقدام به ساخت ساختمان نکرده و در سال 82 برای تمدید پروانه ساخت به شهرداری مراجعه و شهرداری با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر از 1800 متر مجوز را لغو کرد.

وی تصریح کرد:  شکایت مالک در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و دیوان رأی به نفع شهرداری داد؛  ولی این شخص در یکی از دادگاه‌های عمومی اقامه دعوی کرد که دادگاه بر اساس حقوق مکتسبه ایجاد شده برای فرد به نفع وی حکم داد.

چمران گفت: رأی دادگاه عمومی در دادگاه تجدیدنظر نیز تکرار شده ولی شهرداری به دلیل واقع‌ شدن ملک بالاتر از ارتفاع 1800 اجازه ساخت و ساز نداد و در نهایت دادگاه حکم عزل و توقیف شهردار منطقه یک را صادر کرده است.

وی افزود: شهردار تهران پس از صدور حکم عزل و توقیف شهردار منطقه یک، مسئولیت اقدام شهرداری منطقه یک را به‌ عهده گرفت که دادگاه برای او نیز حکم کیفری صادر کرد.

وی در عین ‌حال گفت: در حال ‌حاضر با دستور هاشمی شاهرودی رئیس قوه ‌قضائیه، حکم پیگیری قانونی شهرداری تهران لغو شده و بر این اساس مالک مذکور اجازه ساخت نخواهد داشت.

کد خبر 7450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز