مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان درباره آسیب به بازار نقش جهان، کلیسای وانک و مسجد شیخ لطف الله در بارندگی اخیر توضیح داد.

نقش جهان

به گزارش همشهری آنلاین، شهرام امیری با بیان این مطلب افزود: با توجه به بارش های مستمر چند روز اخیر پایش های مختلفی از بناهای تاریخی اصفهان صورت گرفت و تا این لحظه گزارشی از وارد شدن آسیب جدی گزارش نشده است .

وی اظهار داشت: با توجه به سیلابی شدن جریان آب در رودخانه زاینده رود نیز از پل های تاریخی شهر اصفهان پایش بعمل آمد و تا کنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

تصاویر | آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر | کلیسای وانک ریزش کرد | آسیب سقف بازار نقش جهان

امیری درباره ریزش بخشی از نمای بیرونی دیوار جنوبی کلیسای وانک اصفهان نیز گفت: نمای این دیوار از جنس کاهگل است و بر اثر بارش‌های متوالی ۲ روز اصفهان بخشی از آن ریزش کرد که خسارت عُمده ای نیست.

وی با بیان اینکه کلیسای وانک، ثبت ملی شده و مدیریت آن به عهده شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان است، تاکید کرد: هرگونه انجام عملیات مرمت در این بنا باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان آماده هرگونه همکاری با مدیریت کلیسای وانک جهت ترمیم این آسیب است و بودجه اضطراری برای این منظور و خسارات ناشی از مخاطرات جوی در نظر گرفته شده است.

تصاویر | آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر | کلیسای وانک ریزش کرد | آسیب سقف بازار نقش جهان

امیری با اشاره به اینکه پایش های لازم از مجموعه هایی مانند چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان، کاخ هشت بهشت و مسجد جامع عتیق و همچنین گنبدهای مسجدهای تاریخی در بارش های این هفته صورت گرفت، خاطرنشان کرد: هیچگونه مشکل خاصی در آنها گزارش نشد و فقط در یک مورد، یک ناودان در پشت مسجد شیخ لطف الله دچار مشکل شده بود که سریع بازسازی شد.

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره بازار تاریخی اصفهان گفت: آسیب جدی و عمده به این مجموعه وارد نشده و بیشتر در حد نم زدگی و چکه کردن آب از سقف بازار بوده است.

وی توضیح داد: با توجه به بارش حدود ۷۰ میلیمتر باران در ۲ روز متوالی در شهر اصفهان، برخی ناودان‌ها در پشت‌بام های بازار بویژه در ضلع شرقی میدان امام و بازار قدیمی ریسمان، نجارها و آهنگرها مسدود و به آب‌گرفتگی و ریزش آب از سقف بازار منجر شده بود که با حضور گروه‌های امانی و مرمتگران، اقدامات لازم برای برطرف کردن آن، ایجاد آب‌راهه های جدید و عایق بندی موقت پشت‌بام ها انجام شد.

امیری با اشاره به ایجاد مسیر جدید برای حدود ۵۰ ناودان بازار به طول حدود ۳۰۰ متر انجام شد، خاطرنشان کرد: در یکی از سقف‌ها فقط در حد یک آجر ریزش کرد و در یکی از بازارها یکی از مغازه‌ها که چند روز گذشته دچار آتش سوزی شده بود، همان بخش آسیب دیده به دلیل عدم حفاظت خوب، مقداری ریزش کرد.

تصاویر | آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر | کلیسای وانک ریزش کرد | آسیب سقف بازار نقش جهان

وی با اشاره به اینکه بازار بزرگ قیصریه و اطراف میدان امام حدود ۱۱ کیلومتر طول دارد، تاکید کرد: پایش و محافظت کامل از این مجموعه نیازمند همکاری بازاریان است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های "وزوان" ،"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

کد خبر 742620
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha