بقعه ضلع جنوب غربی روستای کلین، از قدیمی‌ترین روستاهای بخش فشافویه شهرستان ری، جایی است که در روزگاری دور ماوا و سرپناه مسافران بود و پرونده زندگی پربار یک دانشمند نامدار ایرانی را در دل خود دارد. در ادامه درباره گذشته و سرنوشت جالب این روستای تاریخی خواهید خواند.

بقعه شیخ کلینی

همشهری آنلاین: «شیخ‌کلینی»، محدث و عالم ایرانی و مؤلف «اصول کافی»، از ساکنان قدیمی این روستای دوهزارساله بوده است. بقعه‌ «شیخ‌کلینی» مهم‌ترین بنای روستاست و در نامگذاری روستا هم نقش داشته و از جنبه تاریخی و مذهبی نیز شاخص است.  

قصه‌های تهران را اینجا ببینید

در کتاب «معجم‌البلدان» نام «کلین» به‌عنوان نخستین منزل مسافران ری که به سمت «خوار» می‌روند، معرفی شده و از اوایل دوران انقلاب اسلامی اموات روستا در اطراف بقعه شیخ‌کلینی دفن می‌شوند و این محل دومین آرامستان بزرگ بخش فشافویه شهرری به شمار می‌آید.

 مهمانان زنده و مرده یک بقعه در روستای دوهزارساله | دانشمند مشهور ایرانی اینجا متولد شد


درختان بلندبالا و سرسبز آرامستان زنده و شادابند و بیش از آنکه در اطراف بقعه حال و هوای سنگین آرامستان جریان داشته باشد، به بازدیدکنندگان آرامشی دلچسب منتقل می‌شود. نمای بیرونی بنای مکعبی بقعه از دیوارهای آجری تشکیل شده و محراب‌های هم‌اندازه و گنبدی خشتی آن را زینت داده است.  

آرامگاه «شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی» معروف به «کُلِـینی» در بغداد است و مقبره‌ای که در کُلین وجود دارد متعلق به «یعقوب‌ ابن اسحاق کلینی» پدر «شیخ محمد» است که مقرنس‌کاری‌های ساده‌ای که روی سردر ورودی و گوشه و کنار فضای داخلی این بقعه نقش بسته بر زیبایی فاخر آن افزوده است.

 مهمانان زنده و مرده یک بقعه در روستای دوهزارساله | دانشمند مشهور ایرانی اینجا متولد شد

بقعه شیخ‌کلینی تنها بنای ارزشمند روستای کلین نیست و بناهای تاریخی مانند یخچال طبیعی، تپــه نچیــر و بقعــه امامزاده یحیی(ع) هم دیگر بناهای مهمی هستند که در ضلع جنوب غربی روستای کلین واقع شده‌اند.

کد خبر 741788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha