توانمندسازی یک مادر باعث افزایش اعتمادبه‌نفس او می‌شود و نقش اثرگذاری در مدیریت خانواده دارد و به همین بهانه طرح توانمندسازی «مادران دانا» در قالب کارآفرینی بر اساس توانمندی بانوان از سوی موسسه خیریه دارالاکرام اجرا می‌شود.

بهاره خسروی

به گزارش همشهری آنلاین، «اعتمادبه‌نفس یک جامعه منوط به اعتمادبه‌نفس زنانش است و جامعه‌ای می‌تواند احساس قدرت کند که زنانش احساس قدرتمندی کنند.» دکتر«رضا دشتی‌منش»، استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه کارآفرینی و همچنین مجری طرح مادران دانا در موسسه خیریه دارالاکرام این را می‌گوید و در ادامه به جزئیات بیشتری اشاره می‌کند:«‌خانه کرامت که با شعار «از آموزش کودکان تا شهروندان خوب» از سال ١٣٨٠ تاکنون موفق به شناسایی و حمایت از تحصیل بیش از ٧ هزار کودک و نوجوان بااستعداد فاقد سرپرست موثر در ١٠٠ شهرِ ایران شده است. این مجموعه دانش‌آموز را در مسیر آموزش تنها نمی‌گذارد و با تهیه‌ گزارش‌های مددکاری به‌صورت مستمر، می‌کوشد تا با اطلاع از شرح حال دانش‌آموز، هیچ مانعی پیش‌روی تحصیل و یادگیری‌اش نباشد. »

به گفته دکتر دشتی‌منش، به طبع توانمندسازی اقتصادی ٧ هزار مادر به‌صورت پایدار در کنار بسته‌های حمایتی که به این دانش‌آموزان ارائه می‌شود، نقش اثرگذاری در رشد بالندگی این دانش‌آموزان در عرصه‌های علمی دارد. این همیار موسسات خیریه دارالاکرام در باره روش اجرای طرح توضیح می‌دهد:«‌در رابطه با دانش‌آموزان بااستعداد فاقد سرپرست موثر ما با ٤ گروه از مادران ناتوان، مادران توانمند بدون مهارت، مادران دارای مهارت اما بدون کسب‌وکار، مادران دارای کسب‌وکار اما با درآمد پایین مواجه هستیم. پس از شناسایی این ٤ گروه از مادران، آزمون‌های خودشناسی میان آنها برگزار و ویژگی‌های آنها شناسایی شد تا مشخص شود برای چه کسب‌وکار و پیشه‌ای مناسب هستند. »
همچنین برپایی جلسات مشاوره‌ «دانایی توانایی است»  از دیگر برنامه‌ها طرح مادران دانا برای شناسایی ظرفیت‌ها بود که با هدف فراهم کردن شرایط دستیابی به بازار کار مناسب اجراشد. مجری طرح مادران دانا به تشکیل کمیته کارآفرینی درتمامی شعب ٢۵‌گانه دارالاکرام در سراسر کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌کمیته‌های کارآفرینی مسئولیت دارند تا یک مادر را از فاز آزمون‌های خودشناسی تا مهارت‌آموزی، راه‌اندازی کسب‌وکار، تامین مالی و پیدا کردن‌ بانی خاص، اشتغال و کارآفرینی و تامین مالی، مارکتینگ،پ رایسینگ و برندینگ همراهی کند. گام بعدی در توسعه اکوسیستم هدف برقراری تعامل بین شعب و نهادهای حامی کسب‌وکار یعنی مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفن‌آوری، بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، متخصصان دانشگاهی و موسسات بازاریابی است.»
 

کد خبر 741629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha