دولت همچنان چشم‌انتظار تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس است.

این لایحه که دهم دی‌ماه به مجلس ارائه شد، هم‌اکنون در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در حال بررسی است.  با جمشید انصاری، عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس درباره آخرین وضعیت این لایحه، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در چه مرحله‌ای است؟

از زمان ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، تاکنون چند نفر از وزرا و اعضای هیأت دولت با حضور در کمیسیون به سؤالات نمایندگان درباره پیامدهای احتمالی اجرای طرح، پاسخ داده و آمارها و گزارش‌هایی نیز ارائه کرده‌اند.

در این جلسات عمدتا نگرانی‌های نمایندگان مجلس، درباره آثار تورمی‌لایحه مطرح شده است. چهارشنبه گذشته نیز چند نفر از صاحب‌نظران اقتصادی در کمیسیون ویژه حضور یافتند و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای اصلاح لایحه ابراز داشتند و در این هفته هم قرار است چند نفر دیگر از وزرا و اعضای دولت در کمیسیون حضور یابند.

در کل، کمیسیون ویژه همچنان در حال تکمیل اطلاعات و براوردها درباره کلیت طرح و پیامدهای آن است.

  • چه زمانی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود؟

چون این لایحه، یک‌فوریتی است، طبق آیین‌نامه مجلس باید طی یک ماه از کمیسیون رسیدگی‌کننده به صحن علنی ارائه شود. از آنجا که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها 21دی به کمیسیون ویژه ارجاع شد، فکر می‌کنم قبل از مهلت قانونی یعنی 21بهمن، این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شود.

  • آیا کمیسیون ویژه پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کرده است؟

خیر، کمیسیون ویژه پیشنهادی برای مسکوت ماندن لایحه به دولت نداده و همچنان به طور فشرده در حال بررسی این لایحه است و اصلا چنین بحثی مطرح نشده است.

  • درباره ماده 13 لایحه (لغو افزایش حقوق و دستمزد) تصمیمی‌گرفته‌اید؟

کمیسیون ویژه هنوز در حال بررسی کلیات لایحه است و تاکنون مباحث مختلفی درباره جزئیات لایحه - مانند   ماده 13 - مطرح شده اما هنوز تصمیم قاطعی در این خصوص اتخاذ نکرده‌ایم. اساسا تا کلیات لایحه به تصویب نرسد، وارد بررسی جزئیات آن نخواهیم شد.

  • دیدگاه‌تان درباره رای آوردن کلیات لایحه چیست؟

کسی با بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها مخالف نیست و قاعدتا کلیات لایحه در کمیسیون ویژه مجلس رای خواهد آورد، اما در مورد جزئیات آن مطمئنا شاهد تغییراتی خواهیم بود.

  • با توجه به جلسات کارشناسی مختلفی که تاکنون با نمایندگان دولت و صاحب‌نظران اقتصاد داشته‌اید، آیا درباره بار تورمی‌لایحه به نتیجه رسیده‌اید؟

درباره بار تورمی‌لایحه هنوز در حال جمع‌بندی دیدگاه‌های دولت و اقتصاددانان هستیم و هنوز نتیجه قطعی نگرفته‌ایم. دیدگاه‌های ارائه شده به کمیسیون درباره اثر تورمی‌هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها، متعدد و متفاوت بوده و کمیسیون پس از جمع‌بندی این دیدگاه‌ها و بررسی‌های کارشناسی، نظر خود را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 73707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز