به گزارش هشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، این خودروی نیمه پرنده – نیمه زمینی برای نخستین باردر نمایشگاه «سی ای اس ۲۰۲۳» به نمایش درآمده است.
اسکات تارلر که تا کنون گزارشهای جذابی را از نمایشگاه «سی ای اس ۲۰۲۳» نوشته، در گزارشی جدید به یک دستگاه پرنده عجیب عمود پرواز با قابلیتهای دو گانه با عنوان ASKA(آسکا) اشاره کرده است. او گزارش خود را اینچنین آغاز کرده است :من در ابتدا قرار بود خودرویی هیبریدی و چند قابلیتی را در مسیری معروف در لاس وگاس برانم. اما متاسفانه، این خودرو در حین حمل و نقل از شمال کالیفرنیا آسیب دید و دیگر نمیشد، پیش از نمایش در نمایشگاه «سی ای اس» پشت فرمان آن نشست.
با این حال، من باز هم توانستم در نمایشگاه در داخل کابین این خودرو بنشینم و آن را وسیله نقلیه متحول شدهای دیدم. و با راهنمایی شفاهی خلبانی به نام دیوید، با نسخه مجازی این «خودروی پرنده» آیندهنگر از زمین برخاستم و قبل از فرود با افتخار در فرودگاه سانفرانسیسکو، از زیر پل گلدن گیت گذشتم، این پرواز به لطف شبیهساز پروازی که این شرکت در اختیار داشت، انجام شد.
یکی از جنبههای جالب A5 چرخ های نوآورانه آن است، این چرخها را نباید نادیده گرفت. «آسکا» کمپانی سازنده این وسیله نقلیه نوین، موتورهای برقی ویژهای را برای داخل هر یک از چرخها توسعه داده است، نتیجه این است که این چرخها میتوانند در کمتر از ۵ ثانیه سرعت A5 را از صفر به حدود ۱۰۵ کیلومتر در ساعت برسانند این سرعت معادل نیاز به ۷۶ متر باند پروازی است. برد پروازی این پرنده نقلیه با موتور بنزینی ۴۰۲ کیلومتر است و نهایتا سرعت آن در زمان پرواز تا ۲۴۱ کیلومتر در ساعت افزایش مییابد.
به طور خلاصه، این خودروی ۴ نفره قادر به برخاستن و فرود عمودی (VTOL) یا برخاستن و فرود کوتاه (STOL) است. یکی دیگر از قابلیتهای این خودرو محاسبه هوشمندانه وزن مسافران و هر محمولهای است که بر آن سوار میشود. همچنین بر اساس محاسبه هوشمند این خودروی پرنده قادر است میزان باند نیاز مورد نیاز برای پرواز و فرود خود را تعیین کند.
این خودروی پرنده هم قابلیت قعالیت به عنوان وسله نقلیه زمانی و هم قابلیت پرواز دارد، وسیله نقلیه زمانی از حالت رانندگی به حالت پرواز تبدیل میشود که کانارد (یک برجستگی بال مانند کوچک که از جلو به بال اصلی هواپیما متصل می شود تا ثبات یا کنترل بیشتری ایجاد کند.)به جلو جمع می شود، بالها به سمت عقب جمع میشوند و فلپها گسترش مییابند (فلپ، یک دستگاه بالابر متشکل از یک پنل یا پنلهای لولایی است که روی لبه انتهایی بال نصب شده. هنگامی که فلپها گسترش مییابند، سطح بال افزایش مییابد.). سپس پروانهها برای بلند شدن به سمت پایین زاویه میگیرند و پس از آن برای پرواز رو به جلو به جهت عمودی متمایل میشوند.
بیشتر بخوانید:
نظر شما