چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر با پرواز 30 کبوتر سفید و قرائت پیام رئیس‌جمهوری در محوطه باز تئاتر شهر آغاز شد.

این مراسم که تفاوت‌های چشمگیری با افتتاحیه سال گذشته داشت، با اهتزاز پرچم کشورمان توسط علی نصیریان، همزمان با اجرای سرود ملی ایران، رسما آغاز شد، اما پیش از آن، 30 کبوتر سفید به نشانه 30 سال انقلاب اسلامی، در آسمان چهارراه ولی عصر رها شدند و پس از آن، همان‌طور که مسئولان تئاتر وعده داده بودند، رضا رویگری، سرود خاطره‌انگیز «ایران ایران» را بازخوانی کرد. البته پیش از این برنامه جذاب نیز طبق روال همیشه، پیام‌ها خوانده شد؛ پیام رئیس‌جمهوری  و دبیر جشنواره.

محمود احمدی‌نژاد که پیامش را معاون هنری وزارت ارشاد قرائت کرد، در بخشی از پیام خود آورده است:  «تلاش خستگی‌ناپذیر هنرمندان سختکوش هنرهای نمایشی و تئاتر کشورمان همپا با آرمان‌ها و اهداف والای ملت بزرگ ایران شایسته تقدیر است.

چشم‌های مشتاق و حقیقت‌جو در سراسر جهان همچنان منتظر استقبال از آثار فاخر شماست. برپایی این جشنواره را ارج می‌نهم و از همه هنرمندان و عرضه‌کنندگان آثار و برگزارکنندگان آن تشکر می‌کنم.» به جز احمدی‌نژاد، مطابق روال همه جشنواره‌ها، دبیر جشنواره امسال هم پیش از آغاز رسمی کار، پیامی را به خبرگزاری‌ها سپرد که البته خود در مراسم دیروز همه را برای حاضران خواند.

حسین مسافر آستانه در بخشی از این پیام گفت: «زمستان 87 سی‌امین بهار آزادیست، سی‌امین زایش بزرگ‌ترین حماسه مردمی و به معنای واقعی کلمه سی‌امین سال تولد یک ملت. اما زمستان، بیست‌وهفت سال است برای جماعت تئاتری این مرز‌وبوم یک بهار دیگر هم در خود دارد.

جشنواره تئاتر فجر نوروز تئاتر ایران است. سفره پربرکتی است که جماعت فرهنگ‌وهنر از هر نقطه ایران پهناور به دور آن جمع می‌شوند تا زنده و پویا‌بودن هنرشان را جشن بگیرند.»
به جز این برنامه‌ها، کارناوال عروسکی مراسم افتتاحیه جشنواره 27 هم جالب بود، کارناوالی مرکب از انواع و اقسام عروسک، از بوش و رایس و شاه و صدام تا تام و جری و داش سیاه که ازمیدان  انقلاب راه افتادند و به چهارراه ولی عصر رسیدند.

برنامه‌های اصلی و فرعی

امسال 67 نمایش در طول 9 روز برگزاری جشنواره در تالارهای وحدت، مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، مولوی و خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه می‌رود. از این تعداد دیروز 14 نمایش به روی صحنه رفتند، ضمن آنکه نمایش‌های خیابانی نیز هر روز اجرا خواهد داشت و بازار جشنواره را داغ‌تر خواهد کرد.

همزمان با آغاز جشنواره 27 صبح روز گذشته، نمایشگاه عکس و پوسترهای نمایش‌های امسال در راهروهای طبقه اول و دوم خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه 79 قطعه عکس رنگی و سیاه و سفید مربوط به نمایش‌های سال 80 به این سو از 36 عکاس که  از  بین 109عکس از 49 عکاس انتخاب شده‌اند، حضور یافته‌اند. سیف‌الله صمدیان، رضا معطریان و فرهاد آئیش کار داوری این آثار را انجام داده‌اند و قرار است برگزیدگان اول تا سوم این بخش در مراسم اختتامیه معرفی شوند.

در بخش پوسترهای تئاتر نیز 100 پوستر از پوسترهای تئاتر جهان در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده است.

علاوه بر این، مسئولان جشنواره قصد دارند کتابی از مجموعه عکس‌های حاضر در نمایشگاه یادشده را منتشر کنند. جالب اینکه این کتاب بعد از 18 سال که از چاپ نخستین کتاب عکس‌های تئاتر گذشته است به بازار خواهد آمد.

به جز این کتاب، همزمان با جشنواره امسال، کتابی نیز شامل اطلاعات آماری اهالی تئاتر شهرستان‌ها منتشر خواهد شد که به نوشته مهر، حاوی اطلاعات کاملی از فعالیت‌های تئاتر شهرستان‌هاست و شامل مواردی چون تعداد فعالان تئاتر 15 استان به تفکیک جنسیت هنرمندان، تعداد تحصیل‌کردگان استان‌ها و تعداد پیشکسوتان که بیش از 20 سال فعالیت تئاتری دارند، می‌شود.

علاوه بر این ، تعداد نمایش‌های اجرا‌شده از سال 1384 تا امسال، آمار تالارهای تحت پوشش فعالیت تئاتری در 15 استان و...

رادیو تهران همراه با جشنواره 27

امسال رادیو تهران برنامه جالبی را با نام «تئاتر87» ویژه جشنواره تئاتر فجر تدارک دیده است که هر شب به‌طور زنده از مجموعه تئاتر شهر پخش خواهد شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره، این ویژه‌برنامه به سردبیری طیبه محمدعلی از ساعت 20:45 تا 21:30 به پوشش خبری رویدادها و اجراهای جشنواره می‌پردازد و جالب اینکه بهرام سروری‌نژاد که خود بازیگر تئاتر است، مجری آن خواهد بود.

کد خبر 73612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز