همشهری آنلاین: مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دوشنبه (30 دی) درخصوص باند براندازی نرم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، در نشستی خبری در تشریح ابعاد اقدامات گروهی که درصدد براندازی نرم در ایران بودند، با بیان این‌که این موضوع از جهت آن‌که تیم اطلاعاتی و ضدجاسوسی ایران حساسیت‌های خود را افزایش داده است و مردم نیز باید مراقب باشند، برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با هشدار به موسسات علمی و پژوهشی مبنی بر این که فریب ترفندهای اطلاعاتی آمریکا را نخورند، گفت: نباید اجازه دهیم سرویس‌های اطلاعاتی از فضای بازی که در کشور ما وجود دارد، سوءاستفاده کنند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، در ادامه به تعریف براندازی نرم پرداخت و با یادآوری این‌که در گذشته کشورها علیه هم از روش‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کردند، گفت: اما امروز و به ویژه در دهه‌ اخیر تئوری براندازی نرم عملیاتی شده و برخی کشورهای بزرگ برای تاثیرگذاری خود وارد این حوزه شده‌اند تا از عناوین غیرمجرمانه و مسائلی که از نظر حقوقی فاقد قانون مدون‌اند، هم‌چنین از مفاهیم ارزشی و مطالعاتی با تلاش در جهت تاثیرگذاری در لایه‌های مختلف با تغییر نگرش، استفاده کنند.

وی با بیان این‌که این شیوه‌ براندازی در مورد کشور ما نیز طراحی شده و تا حدودی به اجرا درآمده، یادآور شد: ما در چند مورد برخورد کردیم و موفق شدیم تا این براندازی را در نطفه خفه کنیم.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، با تاکید بر این‌که آمریکا به دنبال پیاده‌کردن این استراتژی است، گفت: آنها سعی می‌کنند طرح‌هایی را با توجه به اقتضائات کشور عملیاتی و در لایه‌های اجتماعی نفوذ پیدا کنند تا از آن‌ها به نفع خود استفاده کنند.

این مقام مسوول در ادامه عملکرد آمریکا در سال‌های اخیر و هزینه‌هایی را که این کشور از ناحیه‌ حمله به عراق و افغانستان متحمل شده، یادآوری کرد و با اشاره به واکنش‌های بین‌المللی به این رفتارهای آمریکا که با عدم همراهی برخی کشورها با آن خود را نشان داده است، گفت: این امر آمریکا را مجبور کرده از روش‌های جایگزین استفاده کند که یکی از این روش‌ها استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و جریان‌سازی در داخل کشور ماست.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، هم‌چنین با تاکید بر این‌که این طراحی را اساسا نهادهای اطلاعاتی آمریکا برعهده دارند، اظهارکرد: آن‌ها از ابزار گوناگون مانند وزارت امور خارجه (آمریکا) استفاده می‌کنند و عناوینی مانند دیپلماسی عمومی، مبادلات فرهنگی و علمی، کارهای مشترک مطالعاتی و روابط مردم با مردم و انتقال تجهیزات پزشکی – درمانی و مدیریت بحران از جمله عناوینی است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در مقطع فعلی از آن سوء‌استفاده می‌کنند تا از طریق آن خواسته‌های خود را دنبال کنند.

وی در ادامه به استقرار عوامل اطلاعاتی آمریکا در نقاطی از منطقه از جمله در امارات، باکو، ترکیه و برخی دیگر از کشورها در جهت پی‌گیری پروژه‌ی براندازی نرم در ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها از طریق فعال کردن موسسات خیریه و غیردولتی از امکانات خاص پژوهشی - تخصصی و هم‌چنین توانایی‌های وزارت امور خارجه‌ آمریکا در منطقه استفاده می‌کنند و تلاش دارند اقداماتی شبیه ریگادوبی را طراحی کنند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، در ادامه به تبیین پروژه ریگادوبی پرداخت و با یادآوری این‌که این پروژه، پروژه‌ براندازی آمریکا علیه اتحاد جماهیر شوروی بود، گفت: عقبه‌ این پروژه به سال 1359 بازمی‌گردد اما آمریکا امروز یک طراحی اطلاعاتی در دوبی را دنبال می‌کند و تلاش دارد توسط آن در لایه‌های مختلف اجتماعی و متخصصان و نخبگان نفوذ کند و با آنها ارتباط بگیرد تا از این طریق اهداف اصلی طرح خود را دنبال ‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این پرونده تعدادی از هموطنان ما به دام این توطئه‌ اطلاعاتی افتادند که دستگاه قضایی با چهار نفر از آنها برخورد کرده اما تعداد آنها به ده‌ها نفر می‌رسد که با برخی برخورد شده و با برخی به دلیل این‌که سوء نیت‌شان اثبات نشده و با تعدادی نیز به خاطر این‌که از نخبگان و متخصصان هستند، از طریق توجیه و اخذ تعهد برخورد شده است؛ چنان که این امکان را پیدا کردند تا با استفاده از رافت اسلامی بر سر کار و زندگی خود برگردند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، چهار نفر دستگیر شده که حکم آنها از سوی مراجع قضایی صادر شده است را از عناصری که آگاهانه و عامدانه با عناصر اطلاعاتی آمریکا همکاری و خواست‌های دشمن را اجرا می‌کردند معرفی کرد و گفت: این افراد غیر از تخلف امنیتی و اطلاعاتی دارای مشکلاتی اخلاقی، مالی و سوءاستفاده از تجهیزات پزشکی که به صورت خیرخواهانه در اختیار می‌گرفتند هستند که قوه قضاییه مشغول بررسی جرایم آنها در بخش یادشده است.

وی در ادامه ایجاد بحران‌های اجتماعی، تظاهرات‌های خیابانی و دامن زدن به اختلافات قومی را از اهداف این گروه برشمرد و گفت: آنها در آذربایجان یک تعداد از هموطنان ما را به دام انداختند و اتباع آذری را با خود همراه کردند، هم‌چنین با دامن زدن به مسئله‌ تعصبات قومی قصد تهییج آنها را داشتند، هم‌چنین قصد داشتند در قالب NGO ها حرکت‌های مختلف مانند نافرمانی مدنی و مبارزات بدون خشونت را دنبال کنند که در مقطع خود با آن برخورد و آن اهرم هم از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گرفته شد.

 مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، در ادامه سخنانش با بیان این‌که آمریکایی‌ها انجام کارهای پنهان با استفاده از عملیات‌های پنهان را در ایران دنبال و از اشکال گوناگون استفاده می‌کنند، گفت: در کیس یادشده طراح لباس، نخبه‌ علمی، پزشک، استاد دانشگاه، روحانی و ورزشکار نیز قرار داشتند.

وی با بیان این‌که سرشبکه‌های اصلی این پروژه‌ آمریکا داخل ایران مستقر شده بودند و از اتباع خود کشور ما بودند، افزود: آنها با رفت و آمد با افرادی که مد نظرشان بود با آنان ارتباط برقرار و آن‌ها را به مدت یک هفته تا یک ماه به آمریکا دعوت می‌کردند و وقتی این افراد قبول می‌کردند به طور غیرمتعارف و در سریع‌ترین زمان ممکن روادید آمریکا برای آن‌ها صادر می‌شد و نهایتا این افراد به آمریکا اعزام می‌شدند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، با بیان این‌که این گروه‌ها در آمریکا در برخی نشست‌های علمی و پژوهشی شرکت می‌کردند و علاوه بر آن متناسب با طبقه اجتماعی خود سفرها و گردش‌های علمی به ایالت‌های مختلف آمریکا داشتند، اظهار کرد: در این سفرها سعی می‌شد تاثیرگذاری فکری روی آن‌ها انجام شود، به گونه‌ای که آمریکا را به عنوان تنها منجی ایران معرفی و سعی می‌کردند نگرش آن‌ها را نسبت به آمریکا عوض کنند تا بعد از بازگشت، برای تغییر رفتار به دولت فشار بیاورند. آن‌ها تلاش می‌کردند از این طریق بین مردم و دولت شکاف ایجاد و پایگاه‌های مردمی را تضعیف کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که در سفرهای یک ماهه‌ای که این افراد به آمریکا داشتند از آن‌ها خواسته می‌شد تحلیل‌ها و نظریات خود را در مورد اوضاع ایران مطرح کنند، گفت: آن‌ها از این طریق به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند؛ چرا که اطلاعات آنها می‌توانست برای آمریکا مفید و راهگشا باشد.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، انتقال اطلاعات میکروبی، پدافند غیرعامل و وضعیت مراکز زیربنایی را از مواردی برشمرد که آمریکا برای دریافت آن‌ها از طریق افرادی که آن‌ها را طعمه قرار داده بودند، اشتیاق نشان داده و در برخی موارد نیز توانسته تا حدی به چنین اطلاعاتی دست یابد.

وی با بیان این‌که سازمان اطلاعاتی آمریکا تحت پوشش دیپلماسی عمومی و ارتباط عمومی شبکه‌سازی می‌کرد و تجربیات انقلاب رنگین را که در کشور (ایران) قابل اجرا نبوده و نیست، می‌خواست از طریق ارتباط عمومی با افراد موثر و نخبگان دنبال کند، افزود: نقطه تنفرآمیز این پروژه آمریکا استفاده از مراکز اطلاعاتی، سازمان‌ها و مراکز غیردولتی بود؛ چنان‌که از آن مبلغ 75 میلیون دلاری که آمریکا برای براندازی در ایران تصویب کرد 32 میلیون دلار آن در این پروژه هزینه شد؛ البته ما می‌دانیم بقیه این مبلغ نیز در کجا در حال هزینه شدن است. 

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: تجربه موسسه‌ سوروس در این پرونده کاملا دیده می‌شود. مراکز خیریه‌ آمریکایی دیگر مثل آیرکس، وودرو ویلسون نیز از دیگر مراکزی هستند که در این پروژه با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند.

وی ادامه داد: افرادی مثل جیلیان برنز، گلی عامری و رامین عسگر و تعداد دیگری از عناصر وابسته به آمریکا در این پروژه نقش مستقیم داشتند و از این گروه‌ها حمایت می‌کردند و سفرها را انجام می‌دادند و بعد از سفر از شهروندان ایرانی که به این سفرها رفته بودند به عنوان سرشبکه استفاده می‌کردند و از آنها می‌خواستند تلاش کنند تا افراد دیگری را به شبکه وصل کنند تا در سفرهای دیگر از آنها نیز استفاده شود.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، با بیان این‌که این اقدام اخیر آمریکایی‌ها که به صورت مخروطی و هرم وارونه انجام می‌شد، از همان روز اول از سوی وزارت اطلاعات ایران مورد توجه قرار گرفت و ما بر آن سوار شدیم، گفت: در این راستا توانستیم افرادی را وارد و حتی توانستیم انحراف اطلاعاتی ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که «البته در مقطعی خواستیم عملیات انجام گیرد» یادآور شد: شاید می‌خواستیم اتمام حجتی صورت گرفته باشد و به همه‌ افراد نخبه و دانشمند کشور اعلام کنیم فریب چنین پروژه‌هایی را نخورند و مراقبت‌های اطلاعاتی را افزایش دهند و در عین حال که حق دارند در مبادلات علمی بین‌المللی حاضر شوند و نقش خود را به عنوان یک ایرانی وطن‌پرست انجام دهند باید مراقب ترفندهای اطلاعاتی نیز باشند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، هم‌چنین با بیان این‌که آمریکایی‌ها در این کیس لطمات زیادی دیدند، گفت: این امر از اظهارنظرهای عجیبی که در واکنش به این پرونده داشتند و از شکست خود در این پروژه حرف زدند مشخص است که در این زمینه می‌توان به اظهارات گلی عامری اشاره کرد.

وی هم‌چنین خطاب به مسئولان دولت جدید آمریکا توصیه کرد راه شکست‌خورده سرویس اطلاعاتی آمریکا در دوره‌ی مقامات قبلی این کشور را دیگر تکرار نکنند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، افزود: فکر می‌کنم مراکز سیاسی و مطالعاتی آمریکا نیز به صلاح‌شان نیست اجازه دهند CIA و مراکز اطلاعاتی این کشور از آنها به عنوان پوشش اقدامات خود استفاده کنند.

 مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، هم‌چنین با هشدار نسبت به سوءاستفاده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از مراکز خیریه بین‌المللی در جهت پیشبرد اهداف خود در براندازی نرم در ایران این امر را زمینه‌ساز ایجاد بدبینی فزاینده نسبت به این مراکز دانست که به راحتی نیز قابل پاک شدن نیست.

وی بار دیگر با دعوت از مسئولان دولت جدید آمریکا به دقت بیشتر در این زمینه، آن‌ها را به پرهیز از طرح‌های اطلاعاتی نظیر آن‌چه دولتمردان پیشین این کشور در عراق علیه ایران به‌کار می‌گرفتند، دعوت کرد.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، پروژه‌ براندازی نرم آمریکا در ایران را پروژه‌ای که از طریق بنیاد سوروس، آی‌رکس، وودرو ویلسون و آی‌پک دنبال می‌شد، معرفی کرد و افزود: این پروژه کاربردی ندارد و موجب سرگردانی نیروهای اطلاعاتی آمریکا در دوبی، باکو و استامبول برای اجرای این طرح و هزینه‌ای است که موجب سردرگمی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات پنهانی که در این شبکه آمریکایی‌ها مد نظر داشتند این بود که اعتراضات اجتماعی و صنفی را افزایش دهند و تظاهرات‌های خیابانی را ساماندهی کنند، هم‌چنین توجه خاص به شبکه‌های ماهواره‌ای جزء برنامه‌های آینده‌ این گروه بود که با ضربه‌ای که به مجموعه‌ آن‌ها وارد شد شاهد تکرار آن نخواهیم بود؛ اما مردم نیز باید توجه لازم را داشته باشند تا فریب نخورند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، هم‌چنین از برگزاری نشست خبری دیگری در آینده نزدیک برای تدوین تحرکاتی که نیروهای اطلاعاتی انگلیس و اسرائیل در ایران دنبال می‌کردند، خبر داد.

وی بار دیگر با تاکید بر لزوم هوشیاری شهروندان ایرانی به نخبگان و موثران جامعه نسبت به رعایت دقت لازم در این گونه سفرها و مراودات هشدار داد و گفت: آن‌ها باید دقت لازم را داشته باشند و بدانند آغاز این‌گونه اقدامات اگر چه در گام اول علمی است، اما می‌تواند شامل اقدامات ضدامنیتی شود و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از آن در جهت منافع خود استفاده کنند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، در ادامه از شهروندان ایرانی دعوت کرد تا در صورت مشاهده‌ چنین مواردی گزارش لازم را در اختیار مقامات اطلاعاتی قرار دهند و یا با تلفن 113 تماس بگیرند .

وی هم‌چنین حوزه فعالیت این گروه را کل کشور و حتی در برخی شهرهای کوچک دانست.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، هم‌چنین در مورد اسامی دستگیرشدگان و هویت آن‌ها، گفت: دو نفر اصلی که دو پزشک هستند آرش و کامیار علایی دو برادر هستند و اسامی سایرین روی سایت‌ها وجود دارد.

وی هم‌چنین درباره اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر وجود شبکه‌های آموزشی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در کشورهای همسایه، گفت: چنین شبکه‌هایی وجود دارند اما این‌که منظور وزیر چه بوده، قاعدتا خود ایشان باید پاسخگو باشند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، در ادامه تاکید کرد که براندازی نرم در ایران تا کنون نه محقق شده و نه محقق می‌شود؛ چون ابزار آن وجود ندارد؛ اما حتما اطلاع‌رسانی درباره اقداماتی که دشمن در این زمینه انجام می‌دهد مفید خواهد بود.

وی در پایان هدف این پروژه را مقابله با کل نظام و نه دولت دانست و گفت: فرآیند کارهای اطلاعاتی در کشور نشان می‌دهد عملیات‌های پنهان و جاسوسی هیچ‌گاه متوجه دولت و جناح خاص سیاسی نبوده و مشخصا همواره زیرساخت‌ها و همه‌ی ارکان نظام را نشانه گرفته‌؛ به طوری که در این مورد نیز حتی آنها تعدادی از قضات را تحت پوشش قرار داده‌اند.

کد خبر 73375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز