یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

یکی از برنامه‌های ویژه اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تقدیر و تجلیل از 4 هنرمند برجسته تئاتر کشور است.

این 4 هنرمند به‌دلیل سابقه و تاثیر در عرصه هنر تئاتر انتخاب شده‌اند.  نکته مهم در این تجلیل، پویایی و مؤثر بودن این هنرمندان است که هنوز در این عرصه فعال هستند.

منصور براهیمی؛ مترجم متون

منصور براهیمی مدرس، نویسنده و مترجم تئاتر در سال 1335 در خاش متولدشد.  وی فارغ التحصیل ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی از دانشگاه هنرهای دراماتیک است.  در کارنامه هنری این هنرمند ترجمه آثار هنرمندان بزرگی دیده می‌شود و از این بابت به غنی شدن آثار ترجمه کمک شایانی کرده است.

نگارش نمایشنامه «دیوارها را پاک نکنیم»، دستیار کارگردان و تهیه‌کننده مطالب بروشور نمایش «واستلاو اسلاویر مروژک»، مترجم نمایشنامه «مک برد» نوشته باربارا گارسن، دستیار کارگردان و تهیه‌کنند مطالب بروشور نمایش «روشنایی تیره»، نگارش نمایشنامه «خر دجال»، دستیار کارگردان و تهیه‌کننده مطالب بروشور نمایش «دیوانگان و متخصصین» نوشته وله شوئینکا، دستیار کارگردان در نمایش«مصاحبه» نوشته پیتر سوثیت، دستیار کارگردان در نمایش«خیرخواهی برای سرخپوست» نوشته مارک مدوف، دستیار کارگردان در نمایش «کیمیاگر» نوشته بن جانسون، دستیار کارگردان در نمایش تلویزیونی «طلوع ماه» نوشته لیدی گرگروی و مترجم نمایشنامه «سه نمایشنامه آمریکای لاتین» از جمله کارهای  براهیمی است. از جمله آثار تألیفی و ترجمه او می‌توان به گردآوری کتاب‌های شکسپیر، رومانس و ملودرام، چشم اندازهای بازیگری ، تفسیری بر تراژدی‌های یونان باستان و تئاتر هند نام برد.

رضا صابری؛ مؤثر در تئاترشهرستان

رضا صابری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در سال 1327 در مشهد متولد شد.  در سال 1382 نشان درجه یک هنری معادل دکترا از سوی شورای ارزشیابی نشان‌های کشور به معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت.  «از دریچه‌ها»، «عصمت»، «ایاس»، «سایه‌های بلند»، از جمله نمایشنامه‌هایی است که صابری ابتدای شروع کارهنری‌اش نوشته و  در شهر مقدس  مشهد اجرا شد.  کارگردانی و نگارش نمایش‌های «خانات»، «مظلوم پنجم»، «شنا در آتش»، «دانگ هفتم»و. . .  بازی در فیلم‌های سینمایی و چاپ چندین نمایشنامه از جمله فعالیت‌های این هنرمند است. 

دریافت عنوان نویسنده برتر از اولین، دومین و سومین جشنواره همکاری و سمینار تئاتر شهرستان، تقدیر شده از سوی میرحسین موسوی نخست وزیر وقت برای نمایش«گلارکتّه»، دریافت عنوان بهترین نویسنده، طراح و کارگردان برای نمایش«خانات»، دریافت لوح زرین دست خط حضرت امام (ره) از جشنواره ادبیات دفاع مقدس برای نمایش«مظلوم پنجم»،  تقدیر شده توسط رئیس‌جمهور وقت برای نمایش«شگرد آخر»، دریافت عنوان بهترین نویسنده، طراح و کارگردان برای نمایش«شنا در آتش» در دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر، تقدیر شده از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای نمایش«کربلا بی‌شمر»، دریافت عنوان کارگردان برتر از پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران زمین  از افتخاراتی است که صابری در کارنامه هنری‌اش ثبت کرده است.

پرویز پورحسینی؛ توانا در ارائه نقش

پرویز پورحسینی،  بازیگر و کارگردان، متولد سال 1320 تهران است.  او هم در نقش‌های مثبت و هم در نقش‌های منفی به خوبی توانایی‌هایش را چه در تئاتر، سینما و تلویزیون به نمایش گذاشته است.  وی فارغ التحصیل نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.  بازی در نمایش‌های «شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده»،«مرغ دریایی»، «گناهکاران بی‌گناه»، «لئوکاریا» و چند نمایش‌ دیگر از جمله فعالیت‌های اولیه پورحسینی است.  بازی در نمایش‌های «چراغ گاز»، «یادگار سال‌های شن»، «ماهان کوشیار» و «کارنامه بندار بیرخش» و کارگردانی و بازی در نمایش‌های «من هربرتم» و «شب یهودا» هم در کارنامه پربار او دیده می‌شود.

او را در مجموعه‌های تلویزیونی «امیر کبیر»، «شب دهم»، «ملاصدرا»، «اولین شب آرامش»، «یک مشت پر عقاب» و «بیگناهان» دیده‌ایم.  کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم‌های «طلسم» و «او ینار»، دریافت دیپلم افتخار برای بازی در فیلم سینمایی و تلویزیونی«مریم مقدس»، دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی«قطار ارواح» از جشنواره سیما، دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم«مریم مقدس» از جشنواره حقیقت یزد و دریافت بهترین بازیگر مرد برای نمایش تلویزیونی«سوی دمشق» از جشنواره سیما از جمله نشان‌های افتخار این هنرمند است.

هما روستا؛ فعال در همه عرصه‌ها

 هما روستا بازیگر و کارگردان تئاتر که درعرصه بازیگری تلویزیون و سینما فعال است در سال 1325 در تهران متولد شد. او مدرک فوق لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست دارد. وی با فیلم «دیوار شیشه‌ای» بازی در سینما را  تجربه کرد.  بازی در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی » برایش نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به ارمغان آورد.  در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. 

در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» دریافت کرد. در ۱۳۷۱ در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.  در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تئاتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب کرد. در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» نوشته ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.  دیگر نمایش او «آنتیگونه در نیویورک» نام دارد که در سال ۱۳۸۶ آن‌را روی صحنه برد.  بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال «ترانه مادری» در سال ۱۳۸۷ رقم خورد.

کد خبر 73255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز