یک خانواده شش نفره در یک خانه ۹۰ متری اجاره‌ای در کنار هم زندگی می‌کنند، مادر خانواده می‌گوید زندگی با چهار فرزند سخت است اما به شیرینی‌هایش می‌ارزد و اگر باز هم به عقب برگردد، همین مسیر را طی می‌کند، پدر خانواده با نگاه به لبخندی که بر لب فرزندانش است، می‌گوید لبخندشان رزق ماست.

آقای برومند و خانم پرورش - خانواده

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها را در تقویم، فاطمیه نامیده‌اند و در اندیشه مردم ما، از با اهمیت‌ترین روزهاست، روزهایی که به نام مادر شیعیان ثبت شده و مفاهیم بسیاری را برای انسان تداعی می‌کند، از جمله غم، غربت، مظلومیت، تنهایی، قدرنشناسی، بی‌وفایی به عهد و ولایتمداری، دفاع از حق و حقیقت، زن و عفت، مرد و غیرت که از هر دو سوی ماجرا، به اوج خود رسید، ظلمت در اوج و نورانیت هم در اوج.

اما فاطمه زهرا(س) را اسوه هم نامیده‌اند، نه تنها اسوه و سیده زنان عالم، بلکه اسوه همه بشریت، اسوه‌ای که جامع است و در هر بُعدی از حیات، سروری دارد، از جمله سبک زندگی که حقیقتا زندگی ام‌ابیها (س) نمایش اوج کمال انسانی است برای همیشه تاریخ که انسانیت انسان را به تخلق به اخلاق کریمه و زینت داشتن به صفات کمالیه می‌داند و نه مال و ثروت و تجمل و تفاخر و....

ازدواج و تشکیل خانواده، امری متعالی و برای کمال انسانی است، نه راه رسیدن به دنیای مادی و دست و پا زدن در تجمل و تفاخر و اسراف که در این صورت آرامش و رشد را به همراه نخواهد داشت و این دو، یعنی آرامش و رشد انسان اگرچه باسختی همراه است اما این سختی بسیار شیرین و لذت‌بخش است.

یکی از همین روزها بود که تلفنم را برداشتم و با خانم پرورش تماس گرفتم، شنیده بودم مادر چهار فرزند است و مدیریت یک مدرسه دخترانه را به عهده دارد، گوشی را که برداشت از مصاحبه استقبال کرد اما گفت باید برنامه‌ریزی کند، از همان اول مشخص بود که آدم منظم و با برنامه‌ریزی است، روز قرار را که مشخص کردیم، رفتیم خانه‌شان.

دختر بزرگ خانواده، آمد و در را باز کرد، یک چادر گلدار ریز روی سرش انداخته بود و روسری آبی‌اش را روی سرش محکم کرده بود، از قد و قواره‌اش برمی‌آمد که کلاس اولی یا دومی باشد، راهنمایی‌مان کرد طبقه بالا و با استقبال گرم خانم پرورش روبه‌رو شدیم. حسین برومند، همسر مریم پرورش و سومین نفری بود که از این خانواده دیدیم، داشت کمک همسرش برایمان چای می‌ریخت و بعد از آن مصاحبه را شروع کردیم.

مریم پرورش متولد اصفهان و ۳۴ ساله است، فوق لیسانس کلام و عقاید اسلامی دارد و سال ۸۷ با حسین برومند که الان ۳۶ ساله است ازدواج کرده او طلبه و دانشجوی دکترا است و ثمره ازدواجشان ۴ فرزند است، خانم پرورش برایم از نحوه آشنایی با همسرش می‌گوید که ازدواجشان سنتی بوده و از آنجا که هر دو طلبه حوزه علمیه بودند، شماره‌ها از طریق اساتید حوزه رد و بدل شده و به صورت سنتی خواستگاری کردند، آن موقع حسین آقا ۲۲ ساله بوده و مریم خانم ۱۹ ساله.

۱۴ سکه بهار آزادی برای مهریه

خانم پرورش در ادامه می‌گوید: بعد از جلسات آشنایی، منزل یکی از علمای شهر در ایام میلاد امام رضا(ع) خطبه عقد خوانده شد و بعد از هفت ماه، ولیمه ساده‌ای دادیم و رفتیم سر خانه و زندگی‌مان، در بحث مهریه، طبق فرمایش پیامبر(ص) که از خوش‌قدم‌ترین زنان امت من، زنانی هستند که مهریه کمی داشته باشند، با حاج آقا صحبت کردم و به توافق رسیدیم که مهریه را کم حساب کنیم، کل مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی و به خاطر ارادتی که به امام حسین(ع) داشتیم، ۱۴ سفر کربلا و یک دوره کامل بحارالانوار بود، او همچنین برایم تعریف کرد که در خریدهای ازدواج چیزهایی مثل آینه و شمعدان که فکر می‌کردیم دست و پاگیر است را نداشتیم.

خانم پرورش از همراهی خانواده‌ها در زمینه ازدواجشان و اینکه به پدرش گفته نیاز نیست در جهیزیه حتما فرش دستباف باشد، گفت و اینطور توضیح داد: سعی کردم تا جایی که می‌شود از تجملاتی که ایجاد تکلف می‌کند برای زندگی ساده جلوگیری کنم و خدا برکتش را در زندگی نشان داد.

موتورسیکلت تنها سرمایه ازدواج بود

حسین برومند، هم می‌گوید وقتی تصمیم به ازدواج گرفته، طلبه پایه ۴ حوزه بوده  که فقط یک شهریه طلبگی که کفاف خرج تحصیلی را می‌داده، می‌گرفته و اینطور تعریف می‌کند: تنها سرمایه‌ام برای ازدواج یک موتورسیکلت بود و شغلی نداشتم وقتی به خانواده گفتم زن می‌خواهم همه این سوال را می‌پرسیدند که با کدام پول؟ و جلسات مختلفی را در همان ۲۰، ۲۱ سالگی می‌گذاشتند تا مرا از تصمیمم برای ازدواج منصرف کنند،  در این فضا سوره نور را باز می‌کردم  و آیه مربوط به ازدواج را برایشان می‌خواندم که ان یکونوا فقرا یغنهم‌الله من فضله و می‌گفتم این وعده خدا محقق می‌شود ولی باز هم راضی نمی‌شدند.

تصاویر زوج طلبه با ۴ فرزند و متفاوت‌ترین مهریه | داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

آقای برومند می‌گوید برای آنکه مورد ازدواج پیدا کنم، اینطور نبود که خانواده برایم دنبال دختر خوب بگردند، به دوستان متاهلم در حوزه سپرده بودم تا همسرانشان برایم دنبال زن خوب بگردند و خانواده را در کار انجام شده قرار دادم، وقتی خانواده، همسرم را دیدند، ایشان را پسندیدند و شخصیت ایشان باعث شد خانواده‌ام به ازدواجم کمک کنند.  

ترس از فقر، مانع جدی ازدواج جوان‌ها

او در ادامه می‌گوید در عین ناباوری آن سالی که ازدواج کردیم، با اینکه خانواده ثروتمندی نبودیم، خریدهای عقد را ساده انجام دادیم و همان سال رفتیم مکه و دو بار رفتیم کربلا و حتی یک بار مشهد،  من حیث لا یحتسب که می‌گویند در قضیه ازدواج و فرزندآوری واقعا وجود دارد، چون الان یک مانع جدی  بر سر ازدواج جوان‌ها و فرزندآوری برای خانواده‌ها، ترس از فقر و هزینه‌ها است درحالی که خدا قول رزق ازدواج و فرزند را داده است، خیلی‌ها ۱۵ سال ۲۰ سال ازدواج را برای این قضیه که توهمی بیش نیست، به تاخیر می‌اندازند.

در این هنگام زینب خانم فرزند کوچک خانواده، آمد و نشست توی دل مادرش، همانطور که مادرش داشت صحبت می‌کرد، خوابش برد، انگار که خیلی خسته باشد و خانم پرورش همانطور که زینب در آغوشش خوابیده بود، گفت: از ابتدای ازدواج به همسرم گفتم دوست دارم در کنار زندگی و رسیدگی به امورات خانه به درس و فعالیت‌های اجتماعی هم بپردازم چون آن‌ها هم در اولویت بود و از همان ابتدا بنا شد کنار زندگی تحصیلاتم را نیز ادامه دهم، کنار ایشان آرامش داشتم.

برایم سوال شد که چرا آقای برومند، با فعالیت اجتماعی همسرش موافق بوده و او برایم گفت: از همان ابتدای ازدواج اولویتمان حضور خانمم در خانه بود و به این علاقه داشت و گفتیم زمانی که ضرورت ایجاب کند در جامعه حاضر شود، خودش هم در منزل آرامش دارد چون بهتر می‌تواند به وظایف خود برسد ولی بعضی اوقات ضرورت پیدا می‌کند و نیاز می‌شود خانم‌ها در جامعه حضور پیدا کنند و اگر وظایف داخل خانه را توانستند به نحو احسنت انجام دهند، زمان باقی مانده را به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند.

آقای برومند همچنین توضیح داد که اولویت اصلی همسرش فعالیت اجتماعی نیست ولی نزدیک به یک سال است که مشغول مدیریت مدرسه و کارهای تربیتی است و کمِ خانواده و بچه‌ها نگذاشته و عمده وقتش را مشغول خانه‌داری و همسرداری و فرزندپروری است.

غیرحضوری خواندن درس برای عدم کوتاهی از وظایف

خانم پرورش هم گفت: سال ۸۷ عروسی کردیم، از بعد از ازدواج درس را به درخواست خودم غیرحضوری کردم چون احساس کردم، ممکن است جاهایی از حاج آقا کم بگذارم یا اولویت اولم بشود درس و توی این ۱۰ سالی که به طور رسمی وارد فضای اجتماعی نشدم، اولویت اول و آخرم همسر و فرزندانم بودند و سعی کردم در حد توانم چیزی در حق آن‌ها کوتاهی نکنم.

در حالی که از اتاق بچه‌ها، صدای بازی می‌آمد و گاهی دلم می‌خواست بدانم چه کار می‌کنند از خانم پرورش پرسیدم، چه لزومی دارد خانم‌ها در کنار خانواده‌داری به مسائل اجتماعی بپردازند و او پاسخ داد: اولویت اول همسر و فرزندانم هستند ولی با برنامه‌ریزی، زمان‌های خالی پیدا کردم و ترجیح دادم کنارش فعالیت اجتماعی داشته باشم به خصوص در این جنگ نرم که دشمن، زن را در خانواده هدف قرار داده که فکرش را مورد دستبرد قرار دهد و بتواند در امور تربیتی خانواده وارد شود و ثمره‌اش همین اغتشاشات و شعارهای زن زندگی آزادی دختران است.

خانم پرورش همچنین وظیفه زن ایرانی را خودشناسی عنوان کرد و گفت: اگر زن جایگاه خودش را بشناسد می‌تواند ارتباطش با خدا، شوهر، بچه‌ها و مردم را تشخیص دهد و به خوبی در جایگاهش عمل کند و قدر خودش را بداند.

برایم جای سوال بود که حضور خانم پرورش آن هم با حجاب سر کار سخت نیست و او اینطور جوابم را داد: در فضای کاری‌ام خانم‌ها حضور دارند و ترجیحا دوست داشتم وقتی وارد فضای اجتماعی می‌شوم از جایی که آقایان هستند، فاصله بگیرم ولی در بحث اغتشاشات واقعا خیلی مواقع من چادری با استرس توی خیابان می‌رفتم ولی هیچ وقت از چادر دست برنداشتم.

موسس مدرسه مسجدمحور

خانم پرورش درمورد فعالیت‌های همسرش برایم می‌گوید که حاج آقا از فعالان فرهنگی سطح استان اصفهان و موسس مدارس مسجدمحور بودند، در این مدارس،  در کنار درس‌های آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی و مهارتی برای دختران و پسران دارند و پاسخگویی به شبهات، چیستی و چرایی موجودیت انسان و انسان‌شناسی، خیاطی برای دخترخانم‌ها و برای پسرها کارگاه‌های نجاری، برق‌کاری و فضایی را ایجاد کردند، که دختر و پسرها به سن ۱۷ سال که می‌رسند، بتوانند یک زندگی را اداره کنند و هم دخترها آمادگی ازدواج برایشان فراهم شود و هم پسرها مدیریت زندگی را بتوانند به عهده بگیرند.

از صحبت‌های خانم پرورش فهمیدم حاج آقا فعالیت‌ها و جلسات زیادی در طول هفته دارد و در کنار خانواده و رسیدگی به امور خانواده به کارهای فرهنگی مشغول است، همچنین دانشجوی دکترا است هفته‌ای یک روز باید برود قم ولی با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی هم به کار می‌رسد و هم به خانواده.

حاج آقا می‌گوید اهل بیت سفارش کردند که یک سوم وقت را به عبادت بپردازید، یک سوم به کار کردن و یک سوم به تفریح‌های حلال، همچنین اهل بیت به برنامه‌ریزی و تدبیر در امور هم سفارش کردند.

او در ادامه می‌گوید: سعی کردیم در برنامه‌ریزی، بخشی را به طلب علم اختصاص دهیم و بخشی را به امور فرهنگی، به این نتیجه رسیدم که در کارهای فرهنگی، اولویت اول پرداختن به امور تربیتی است و در فضای تربیتی اولویت اول پرداختن به کودکان، نوجوانان و جوانان است و در این فضای تربیتی اگر کسی بتواند وارد تعلیم و تربیت رسمی شود بهتر است، عده‌ای محدود و فقط در فضای منبر یا هیات، وارد تعلیم و تربیت می‌شوند، اما در فضای تعلیم و تربیت رسمی می‌توانیم با نوجوان و جوان چندین سال هفته‌ای ۲۰ ساعت، ۳۰ ساعت مرتبط باشیم و به جوانان کمک کنیم.

تصاویر زوج طلبه با ۴ فرزند و متفاوت‌ترین مهریه | داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

نقدهای تند خانواده برای فرزندآوری

خانم پرورش از سختی‌های دوران زندگی می‌گوید: بعد از آوردن فرزندان و ازدیاد فرزند، رزق خدا را با پوست و گوشت و خون‌مان حس کردیم و از لحاظ مالی تغییرات چشمگیری اتفاق افتاد، در زمینه فرزندآوری فعال بودیم ولی همیشه مورد نقدهای تند خانواده و دیگران قرار گرفتیم، با اینکه تمام زحمات فرزندآوری و فرزندپروری هم از لحاظ مالی و هم‌عاطفی به عهده خودمان است و هیچ وابستگی به خانواده‌هایمان نداریم.

مریم پرورش در هشت سالگی مادرش را از دست داده و بعد از ازدواج راهی قم شده و در کنار آقای برومند چند سالی را در جوار حرم حضرت معصومه(س) زندگی کرده و همراه با بچه‌هایی که به دنیا می‌آمدند و شیره به شیره و پشت سر هم بودند، مزه سختی و گاهی بی‌پولی را چشیده ولی می‌گوید آنقدر برایشان شیرین بوده که همین مبلغ کم طلبگی، خرجشان را می‌رسانده است.

برکات زندگی چهارفرزندی

وقتی به او گفتم دولت به شما برای فرزندآوری ماشین یا خانه نداده، گفت: دولت به ما خانه و ماشینی نداده و لحظه به لحظه حس کردیم با به دنیا آمدن هر فرزندی، خداوند مقدمات مالی را برایمان فراهم می‌کرد، الان در خانه اجاره‌ای ۹۰ متری هستیم و با چهار فرزند و همسرم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنیم و در کنار هم لذت می‌بریم، همین که همدیگر را داریم بهترین هدیه الهی است.

حسین برومند هم می‌گوید داشتن چهار فرزند، آن هم در این شرایط اقتصادی سخت است ولی به شیرینی‌هایش می‌ارزید ولی وقتی سختی‌ها را در یک کفه ترازو می‌گذاری و برکات ازدواج و فرزندآوری و آرامشی که انسان می‌گیرد را در کفه دیگر، اصلا قابل مقایسه نیست.

آقای برومند معتقد است ذهنیت جوانی که ازدواج نمی‌کند روی دشواری‌ها است ولی روی بعد مثبت قضیه و برکات، خیرات، لطف خدا و مودت و رحمتی که خدا در زندگی جاری می‌کند، توجه ندارد، هرچه یاد خدا در زندگی قوی‌تر شود، قوتی در وجود آدم ایجاد می‌شود که بتواند برای ازدواج و فرزندآوری قدم بردارد.

تقریبا گفت‌وگویم با این زوج موفق تمام شده بود، نگاهی به در و دیوار خانه کردم، ساده بود دو اتاق داشت و من هرچه دنبال اتاق بیشتری می‌گشتم، پیدا نکردم، فرزندان خانم پرورش و آقای برومند آمدند تا با هم آشنا شویم، پسر بزرگشان مهدی ۱۲ ساله بود، فاطمه ۸ ساله، زهرا ۶ ساله و زینب ۳ ساله. زینب همچنان در آغوش مادر به خواب گرمی فرورفته بود و مهدی و فاطمه مدام در گوش هم حرف‌های خواهر برادری می‌زدند، حضورم در خانه‌شان برایشان ناآشنا به نظر می‌رسید و زیر چشمی مدام نگاهم می‌کردند.

تصاویر زوج طلبه با ۴ فرزند و متفاوت‌ترین مهریه | داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

حضور فرزندانم خانه را باغ گل کرده بود

خانم پرورش برایم از شیرینی‌های داشتن ۴ فرزند می‌گوید: در کرونا زیاد بودن تعداد فرزندان نعمت بود چون همیشه با هم بازی می‌کردند و شلوغی خانه نورانیت و نشاطی به خانه می‌داد که انگار همیشه در خانه باغ گل داشتیم، اگر فاطمه می‌رفت مدرسه، بچه‌ها ناراحت بودند تا خواهرشان برسند، زمان‌های که خیلی از خانواده‌ها از تک‌فرزند بودن بچه‌ها رنج می‌برند این با هم بودن را داریم اگر روزی بچه‌ها در خانه نباشند، خانه واقعا سوت و کور است.

آقای برومند هم می‌گوید شیرینی ۴فرزندی زیاد است، وقتی بچه‌ها تعدادشان زیاد باشد همدیگر را تربیت می‌کنند چون چالش‌هایی را برای هم به وجود می‌آورند که باعث تربیتشان می‌شود به خلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند هرچه فرزند زیادتر باشد، فرزندپروری سخت‌تر است، البته ممکن است سختی‌هایی همراه داشته باشد اما بچه بزرگتر از بچه کوچکتر مراقبت می‌کند و اوقات فراغت خود را پر می‌کنند و در حال تعامل با هم هستند.

خانم پرورش هم صحبت‌های همسرش را تکمیل می‌کند و می‌گوید: اگر روی تربیت فرزند اول سرمایه‌گذاری کنیم و در تربیتش موفق باشیم، بچه‌های بزرگ‌تر بچه بعدی را تربیت می‌کنند، آقا مهدی مسئول خرید و همراه پدر است و خیلی‌ از کمک‌های بچه‌داری و کارهای خانه را کمک می‌کند، داشتن بچه زیاد سخت است ولی غیرممکن نیست در قالب این سختی‌ها لذت‌ها و آرامش است.

تصاویر زوج طلبه با ۴ فرزند و متفاوت‌ترین مهریه | داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

مهدی، پسر بزرگ خانواده می‌گوید: داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد، با خواهرها بازی می‌کنم و نشاط دارد. فاطمه دختر بزرگ خانواده هم می‌گوید وقتی از مدرسه می‌آید و زینب، خواهرش می‌آید بغلش کلی ذوق می‌کند و حس خوبی دارد.

از خانم پرورش درمورد وظایف والدین نسبت به فرزندان پرسیدم و پاسخ داد: تقسیم‌بندی کار در خانواده داریم، طبق روایت گفته شده مرد سرور و آقای خانواده است و زن مدیر و مدبر در امور خانه، سعی کردیم این را رعایت کنیم و با توجه به نیازهای زیستی بچه‌ها و نیازهای عاطفی و احترام متقابل زن و شوهر بتوانیم همدیگر را در تربیت فرزندانمان همراهی کنیم.

در نهایت از این خانواده خواستم توصیه‌ای به جوان‌ها و زوج‌های متاهل داشته باشند و آقای برومند گفت: همه باید پای توصیه‌های قرآن و اهل بیت بنشینیم، سبک زندگی اسلامی به ما ازدواج کردن، تشکیل خانواده، توکل به خدا، فرزندآوری، نترسیدن از فقر، تلاش و توانمند شدن خانواده از نظر اجتماعی و اقتصادی را توصیه می‌کند، شاید در جیب فرد پول زیادی نباشد ولی همین که در زندگی آرامش دارد، نعمت است، خیلی وقت‌ها رزق خدا همین لبخندی است که روی لب بچه‌ها است.

موقع خداحافظی، خانم پرورش برگه‌ای به ابعاد آ۳ نشانم داد، ظاهرا برنامه هفتگی و برنامه‌ریزی اعضای خانواده بود برای آنکه مسئولیت‌های مختلف در خانه بین خانم پرورش و آقای برومند و بچه‌ها تقسیم شود، از پهن کردن لباس‌ها و پخت و پز گرفته تا تفریح و شادی در خانه، ساعت داشت، برنامه روزانه هم از ۵ و ۴۵ دقیقه صبح شروع می‌شد تا ۱۰ شب، خانم پرورش می‌گوید سعی می‌کنیم دیگر ۱۰ همه بخوابیم.

کد خبر 731592
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 134
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 164
  • مجتبي IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    سلام و درود خدا بر این خانواده محترم. بله تربیت سرباز برای امام زمان علیه السلام سخته.
    • نرگس IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      واقعا نمیفهمم اونایی که نظر منفی دادن فازشون چیه ..
    • ایرانی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      با ای وضعیت اقتصاد یعنی خیانت به آینده بچه ها.البته شامل امثال این خانوادها نمیشه🥴
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      50 76
      امام زمان برای صلح ودوستی تمام جهانیان میاد
  • آدینه IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    خوش به سعادتشون،این سبک زندگیها لیاقت میخواد
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      دقیقا هرچی ادم غربی و پولداره بی لیاقته فقط ما خوبیم با پراید اونا بدن با مرسدس بنز
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      69 35
      جناب سبک زندگی ربطی به پولداری نداره هر کی هر نظری میده زود این جمله کلیشه ای (همه بدن ما خوبیم ) رو میگین خانواده هایی هستند با اینکه وضعیت اقتصادی بالایی ندارند ولی سبک‌ و منش غربی دارند از اونطرف خانواده های پولداری هم هستند که سبک و منش اسلامی و ایرانی دارند
  • ناشناس IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    منم ۳تا بچه دارم ۲۸ سالمه بزرگم کلاس اولیه وسطی ۴ ساله کوچیکه دوساله . تمام حرفای این خانواده رو قبول دارم مام مستاجریم ولی خدا شاهده زندگیمون با حقوق کارگری خیلی برکت داره با وجود بچه ها . تلاشمون زیاده ولی لذت دور هم بودنمونم زیاده خدارو شکر بخاطر بچه هام. دقیقا بچه اولیم داره بچه های کوچیک رو تربیت میکنه خیلی با ادبن. اولی رو داشتم سخت بود ولی بچه های بعدی اومدن دیگه سختیش کمتر شد چون همش با هم بازی میکنن و با همن . یکم خرج گرونه و اینش سخته وگرنه بچه داشتن خیلی خوبه . کاش همه چی ارزون بود تا آدم نمیترسید از ازدواج و بچه آوردن . خدا به هممون کمک کنه
    • من IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      یه استاد داشتم تو دانشگاه همیشه می‌گفت بچه نیاز به توجه و تربیت و زمان داره تو این وضعیت جامعه ما بودجه باید داشته باشی که بیاری اول همه هم می‌گفت یعنی چی قدیما میگفتن میاریم بزرگه کوچیکه رو تربیت کنه؟ مگه وظیفه تربیت بچه با یه بچه کوچیک تره که عقل خودشم نمی‌رسه واقعا به نظرت داری هر چیزو که نیاز دارن تو این زمان با حقوق کارگری بهشون میدی؟ عجیبه چون پدر و مادر من همزمان کار میکنن و خرج دوتا بچه درمیاد در حد زندگی معمولی
    • نعیمه IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      واقعا متاسفام برای شما الان شما باید ۲۰ میلیون حقوق داشته باشی تا بتونی نیازهای اولیه بچه هاتون رو براورده کنی فردا پس فردا که سوء تغذیه شدند می فهمید
    • حمید US ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      دوست عزیز,لطفا اینقدر جوک سرهم نکن وقتی قیمت پوشک و شیر خشک و لباس, بچه سر به آسمان میزنه آنوقت می گویی. چنین و چنان مردم نمی توانند نان شب خودرا تهیه کنند چه رسدبه اینکه بخواهند بچه های خودرا سروسامان دهند شما این داستان هارا برو بر ای کسی تعریف کن که نداند در کشورما چه خبر است
    • پشیمانم IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      84 30
      از طرز نگارشتون معلومه خانم هستید. پس خانم محترم، فرزند اول شما ۷ سال دارد، یعنی کودک، وطبق عرف و علم و دانش و بهداشت تمام دنیا، کودک باید کودکی کند نه مادری !!! شما و شوهرت بچه آورده اید، ولی در کمال تعجب،کارهایش رو به یک کودک ۷ ساله محول کرده اید!!!؟؟؟ آنهم دو خردسال رو به یک کودک ۷ ساله !!! کودک ۷ ساله شما چه آموزشی دیده است که الان دارد دو خردسال را تربیت میکند؟؟؟ شما آیا تمام خواسته های بحق و مورد نیاز فرزندانتان را میتوانیدبرآورده کنید، یا از هر ده قلم ،۹ تایش رو وعده برای آینده میدهید؟؟(گفتم نیازهای بحق، نه هر نیازی و توقعی را ) حالا که کار از کار گذشته، فقط، خواهش میکنم،التماستان میکنم،در حق فرزند اولتان لطف و محبت کنید و او را بحال خود بگذارید تا کودکی کند و رشد کند، او الان باید بازی و تفریح کند و درس بخواند، وظیفه خودتان را در قبال دو فرزند دیگرتان،شما انجام دهید. بخدا، با خواندن کامنتتون ،بسیار ناراحت شدم و غصه دار ازشرایط کودک هفت ساله تان شدم.
    • ناشناس IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      20 8
      واللا ما که دو تا بچه داریم مستاجریم هرجا دنبال خونه میگردیم میگن به زوج جوان حداکثر با یک بچه میدیم دوما حقوق هردومون نزدیک به چهارده میلیون میشه زیر خرج موندیم همیشه ده روز اخر برج مشکل داریم ... واللا اجاره خونه حداقل پنج میلیونی قبوض سنگین اگه نون ماست هم فقط بخورین خونواده پنج نفره ده میلیون خرج دارن. چی واسه خودتون میگین من منکر این نیستم بچه داشتن همیشه زیادش خوبه امااااا بشرطی که از شرایط اقتصادی بالایی برخوردار باشی و گرنه بچه دار شدن زود میشه اما به قیمت شرمندگی جلو بچت؟؟
  • صفا IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    بنده هم شش تا دختر را در منزل ۴۲متری بزرگ کردم و همه شان را به خانه بخت فرستادم.۹۰متر منزل خدا بده برکت🤲🤲🤲
    • حسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      والله.حساب کردم صبحانه حداقل 50تومن.نهار خانواده 100تومن شام هم 100تومن. روزی 250تومن هزینه خوراک روزانه یعنی ماهی 7500 تومن.هزینه ایاب و ذهاب و اجاره تحصیل و لباس و اب و برق و موبایل و دارو و دوا هم حساب کن.حداقل 20میلیون تومن ماهانه کنتر نمیشه.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      اره خدا حفظشون کنه..دقیقا تا خدا بالا سر بندگانش هست .هیچ ترسی نیست .مهم جا مکان نیست ..مهم دل انسان که بزرگ باشد .کنار هم با آرامش و شیرین زندگی کنند
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      38 25
      بستگی داره ۹۰ متر کجای شهر باشه بله ۴۰متری تو‌منطقه های خوب برابر ۲۰۰ متری تو‌منطقه های پایین شهره
    • مرتضی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      73 21
      شما حتما نان و پنیر و پباز دادی خوردن.اخه ادم ۶تا بچه مگه کشکه بزرگ کردنشون.میشه چلو برگ بدی لخورن میشه نان و سیب زمینی هم بدی
  • فروتن فر IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    بله منم پنجمی بچه باردارم مستجر هستیم ولی زندگی شیرینه چه فایده برای یه مدادخریدن سختمه
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      خوب بچه هات گناه دارند اگر نداری به نداد بخری خوب به همون ۴ تا برس
    • خودی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      آخه چطور؟ نمیدونی همون یه مداد که آنقدر راحت از کنارش میگذری می‌تونه عقده و حسرت بچه هات شه ؟ به نظرت واقعا بچه هات احساس خوشبختی میکنن خوشحال میشن تو این وضع که مداد خریدنم سختته بچه بیاری؟ فکر ده سال دیگه رو می‌کنی که پنج تا میاری؟؟؟ خدایا کجایی ؟ چرا نمیای روشن کنی بعضیا رو
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      83 6
      وقتی یه مداد خریدن سختته دیگه شیرینی زندگیت کجاست!؟
    • Serra IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      15 3
      خدا بهت شفا بده و توانایی تعقل
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    منم ۴۱سالمه با ۸میلیون درآمد از بس زندگی مجردی برنمیام،دلتون خوشه ها،😂😂😂
    • مهروژ IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      85 87
      دوست عزیز، حس خوشبختی به خود آدم برمیگرده، من خودم سه تا بچه دارم وپانزده سال هم هست ازدواج کردم، حتی همسرم پول عروسی نداشت که مجبور شدیم ماه عسل بریم اون موقع هم خیلی ها مسخره میکردن، ولی من وهمسرم برامون مهم نبود، خدارو شکر با قناعت ودائما شکر کردن وانرژی مثبت داشتن صاحب یه زندگی نرمال هستیم. نباید سخت گرفت باید از داشته ها لذت برد
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      همین جوری که کامنت ها رو میای پایین تعداد بچه ها زیاد تر شد ، بازی رو بهم نزن باید میگفتی منم ۴۱ ساله ام ۸ تا بچه دارم خونم هم ۲۰ مترِ 😄
  • دشت ابادی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    98 16
    حاج آقا وحاج خانم به لطف حرکت جدید یهومعلم شدندوحقوق ۲۰میلیون با ۷تومان کارگری خیلی فرق میکنه اما اینکه تلاش کردند.جای حرفی نیست والبته بچه نیززینت وآرامش زندگی است
  • غزل IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    افرادی که به تعدد و کمیت توجه میکنند ،از کیفیت غافل میشوند.دیدشان محدود به چهار دیواری خانه است.جهان بینی و پختگی هرگز در محدودیت بسته ی افکار رسوخ نمیکند.
  • ناشناس IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    اسم این زندگی نیست اسمش زنده ماندن است همیشه در حسرت همه چیز
  • فاطمه IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی و ۱۴ مرتبه زیارت کربلا کمه ؟ چی بگم مردم گرفتار هستن اول اقتصاد مملکت و اجاره و خونه و کسب و کار و گرانی درست بشه بتونن نیاز بچه و خانواده اشون رو رفع کنن شرمنده نون سفره اشون نشن هیچ آجیل و میوه و گوشت و لباس و تحصیلاتشون رو فراهم بیارن بهتون قول میدم هر خانوار ۸ تا بچه بیارن مثل قدیمیها
    • Baloo IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      2 2
      بله،نسبت به مهریه و جهاز اصفهان کمه.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    141 9
    کار ایشان چیست در این شرایط سخت درآمد ماهیانه از کجا حقوق می گیرد
    • یاس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      13 17
      اگر توجه داشته باشی اونا حدود ۱۵ سال پیش ازدواج کردن و اون موقع ۱۴ سکه و سفر کربلا پولش چیزی نمیشد
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    43 60
    👏👏👏👏درود
    • یاس IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      30 24
      اگر عقل داشته باشی میفهمی که دو سه ساله که اینقدر گرونی شده بعدم تو هم اگر به خدا واقعا ایمان داشته باشی در کنار فعالیتی که داری خودش بهت برکت هم میده
  • ناشناس IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    خدا بهشون عزت این دنیا و آخرت رو بده
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    چه دل خجسته ای دارند این زوج محترم مردم تو خرج یه بچه م موندند فک کنم جدیدا گوشت ومرغ وبرنج وپیاز نخریدن قیمتا سرسام آور شده
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      52 14
      قیمت برای اینا با بن تخفیف حساب میشه
  • قاسم IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    من خودم یه کارگر هستم یه بچه دارم با حقوق تقریبا 7 تومن 3میلیون اجاره میدم . با 4تومن باقی مانده با بدبختی تا اخر ماه میرسونم.خدایی در ماه بعضی موقع نمیتونم میوه بخرم.خیلی روزا شرمنده زن و بچم میشم .شما از اوضاع مردم خبر نداری.کدام ادم میتونه 4تا بچه با حقوق طلبگی میتونه بزرگ کنه.لطفا نظرم پخش کنید
    • فاطمه IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      76 15
      بله درسته .‌واقعا شرایط سخته . ولی فک میکنم این خانم مدیر مدرسه اند اگه اشتباه نکنم و حتما حقوقشون رو دراختیار شوهرشون قرار میدن . و یا خانواده هاشون بهشون کمک میکنن.
  • ر IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    خدا می‌دونه چقدر حقوق می‌گیره اون نگرانی ندارد برای بچه‌هاش بزرگ بشن همشون استخدام میشن
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    فقط پرگار توی تصویر حدود 300هزار تومان است
    • سام IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      15 23
      ست پرگار تو دیجی ۵۰ هزار تومانه
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      7 6
      من چند روز پیش برا دخترم خریدم ۳۵ تومن عزیزم لطفا جو نده
  • بشارتی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    مادوقلو داریم خونه 50متری زندگی می کنیم هزینه تحصیل کمر شکنه اگر به اول برگردم هیچ وقت بچه نمی اوردم حاج خانم خونه 90متری زندگی میکنه معنت می ذاره
  • اکبر اسدی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    وضعیت معیشتی طلاب در حدی هست که بتوانند مبل بالای بیست میلیون خریداری کنند،۴تا فرزند داشته باشند و دانشجوی دکتری نیز باشند ایکاش چنین امکاناتی برای فرزندان تحصیلکرده ماهم فراهم میشد
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    37 71
    موفق باشید و شاد و سربلند
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      15 32
      برکت داره زندگی شون عزیز
    • ریحانه IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      10 15
      مبل جزو جهیزیه است ها.
  • کاظم IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    78 16
    4 تا ک کمه کسی دیگه 7 تا 8تا بچه آورده بودن میگفتن هر بچشون میشه اسباب بازی بچه بعدی اولا ک بگن شغل و درآمدشون چیه و از کجا امرار معاش میکنن چجوری میشه آینده این بچه ها رو تضمین کرد. در دوره ای ک به بچه بگی فلان کار رو نکن در جوابت میگه نمیتونستی به دنیام نمی اوردین میدونم ک پخش نمیشه چون فقط نظرات موافق پخش میشه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    105 8
    زمان ما سال ۱۳۹۱ من رو جریمه کردند بخاطر فرزند چهارم حالا اینها رو رو سرشون حلوا حلوا می کنند من کسانی را که باجریمه بچه ی چهارم موافق بودند نمی بخشم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    بارانت حوضه خیلی آسان آمده توی آموزش وپروش،،،، کاش فیش حقوقی زوج منتشر میشد
    • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      4 1
      حوضه؟!!
  • ماری IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    84 12
    نظر دانشجویان دانشگاه هم بپرسین ایا ۲۰ سالگی میتونن ازدواج کنن راستی چرا کمک هزینه به دانشگاهی ها نمیدن
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    73 16
    زندگی سخت شده از گرسنگی نمیریم
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    79 18
    لابد انقد تو جیبشون میره که بتونن خرج ١٠ تا بجه رو بدن و آیندشونو تامین کنند
  • ناشناس IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    79 16
    حتماوضعیت معیشتی خوبی برایشان مهیاست،همه مردم نمیتواننداینگونه زندگی کنند
  • سلام بر رهبرم سید علی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    سلام خیلی خوشحال میشم هرجا خانواده مذهبی میبینم باعث افتخار و سربلندی تشیع هستن منم چند سالی میشه ازدواج کردم یه دختر ۶ماهه دارم خیلی به خانمم میگم وقت دومیشه ولی مخالفت میکنه خیلی دوس دارم خونه پربچه باشه سر سفره پر باشه اخه تو همون ۶ ماه پیش دخترم فاطمه کوثر دنیا امد برکت و نگاه ویژ خداو ائمه رو تو زندگیمون حس میکنم .یاعلی
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    63 30
    پول همون مبلش 80 تومن به بالاست ... خونشم که بیشتر از 90 متره مشخصه
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      62 10
      پس حتما اگه بچه زیاد می خواین باید ماهی ۲۰ میلیون حداقل درآمد داشته باشی چون پیاز کیلیویی ۳۰ هزار شده
  • ماندانا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    42 30
    به نظر من كه راست گفتن همه چي رو …. اشخاصي كه قبول ندارند، فقط يك نكته رو متوجه نشدن،اگر طلبه بشين ٤ تا كه چيزي نيست ٨ هم ميتونيد بچه دار بشيد … حالا هي گير بدين به پرگار و مبل و لباس، دانشجوي دكترا بودن بيچاره…. انگار دانشجوي دكتراي تخصصي جراحي و زيبايي هست بنده خدا … داره الهيات ميخونه ، خرجي نداره ، شما هم بريد بخونيد.. ناشكريد ناشكر ،!!!
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    29 57
    ازدواج برکت داره و فرزند آوری هم خدا رزق میده البته بستگی به ایمان و اعتماد شخص به خداونده وگرنه آدم هست صبح تا شب می‌دوه همشو میده دکتر و...
  • میترا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    64 31
    والا الانشم واسه اجاره خونه اکثر صاحبخانه‌ها به بیشتر از سه نفر خونه اجاره نمیدن بعد این خانواده خونه ۹۰ متری برای ۶ نفر ، مردم را ساده فرض نکنید همه ما از مزایایی که برای طلاب اختصاص داده میشه خبر داریم
  • بانو IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    22 35
    ببینیم وبشنویم ولی هرگز در مورد دیگری قضاوت نکنیم ،خالق عادل و روزی دهنده اوست،،وهمه ما می‌دانیم روزی همه را یکسان آفریده است،،اگر خطا وگناهی هم در تقسیم روزی ما وجود دارد،،باید جواب گوی باشند،،پس بدانیم به یقین دنیای عدل عدالت خداوند همینجاس،، ذره‌ای در حق کسی تخطیی نخواهد شد وقتی خداوندنظارگره اعمال همه ماس پس چرا ما دیگران را قضاوت کنیم،،ما که نمیدانیم در قلب وزبان دیگران چه میگذرد،،
    • F.J IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      21 8
      میشه بفرمایید دقیقا چه مزایایی دارن؟؟؟
  • م ز IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    28 36
    از دور این خانواده را میشناسم. بازحمت و تلاش خودشون زندگی کردن و توکل به خدا نه حوزه نه خانواده حمایت مالی کرده ازشون و واقعا زندگی پر برکتی دارن و بچه های مودب و خوب خدا خفظشون کنه.
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    54 14
    اونی که باحقوق کارگری بتونه ازدواج کنه وبا همون حقوق کرایه یکخونه۴۰متریرو بده وبازباهمون حقوق ۱دونه بچه بیاره وبتونه شکم همون یکدونه روسیر کنه وباز باهمین حقوق بتونه خرج تحصیل بچشوبده شاهکار کرده ،اونی که تواین اوضاع به راحتی کرایه یک خونه ۹۰ متری رومیده وخرج ۴ تا بچه روداره جیبش به دریا وصله
  • محمد IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    42 18
    من سه تا بچه دارم با یه ساختمون ۴ طبقه کار میکنم. اجاره هم میگیرم به خرج اولیه شون نمی‌رسم ضمنا مستاجرهامون نهایتا باید چهار نفر باشند بیشتر باشه معذورم.۱. هزینه مدرسه و سرویس ماهیانه جمعا۷۰۰ تومان ۲. هزینه باشگاه باسرویس ۸۰۰ تومان ۳ .کفش و لباس حداقل ۱۰۰۰ تومن ۴. خرج معیشتی لا اقل ۱۰۰۰ تومان تفریحات. مسافرت و دکتر هم نباید برن باز هم یک بچه با کمترین امکانات ماهیانه ۳۵۰۰ خرج داره ...
  • ش ن IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    17 28
    انشاالله همیشه موفق و سربلند باشید
  • برنج درستکار IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    31 18
    یک سوم عبادت یک سوم کار یک سوم تفریح حلال کی بخوابیم لابد تفریح حلال خوابه
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    21 25
    زندگی سالم و امیدوارم فرزندان خوبی برای تمدن اسلامی تربیت کنید
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    19 23
    با این اخلاق و تربیت و همکاری و محبت عالیه خانواده پر جمعیت اسلام شیعه واقعی می خواد خدا بهتون عزت و ابرو دو دنیا بده احسنت
  • استاد دانشگاد IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    42 12
    یکی نگاهش به لطف خداست هیچ وقت کم نمیاره یکی نگاهش به جیب خودشه همیشه کم داره ضمنا حقوقی که نهادهای فرهنگی به کارمنداشون می دن زیاد نیست و عمدتا در حد همون قانون کاره
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    46 21
    من با پنجاه سال زندگی از پسر سی ساله ودختر بیست وهفت ساله مجردم که به خاطر شاغل شدن به غربت ومستاجری روی آ وردن وبا تحصیلات دانشگاهی با کمترین امکانات به زور زندگی میکنند وبه خاطر فقر از ازدواج کردن امتناع میکنند واقعا خجالت میکشم واگه به گذشته برگردم اصلا ازدواج نمیکردم تا شرمنده ی فرزندانم نباشم خودمون همیشه تماشاچی بودیم واز بچه گی تا حالا فقط به داشته های بقیه با حسرت نگاه میکردیم هرچقدر هم کاروتلاش کردیم به زور زندگیمون اداره کردیم وبه هیچ جا نرسیدیم پسرم میگه شما که فقیر بودید چرا ازدواج کردین وچرا بچه دار شدین من اشتباه شمارا تکرار نمیکنم ...
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      37 12
      دقیقا ،پدر و مادرم،خواهرام خسته شدن از بس گفتن ازدواج کن،حالا که حقوق داری!!منم یه گوشم دره، یه گوشم دروازه،اول گفتم با کارگری ازدواج نمیکنم،حالا هم که کارمندم میگم ازدواج نمیکنممم،زور و اجبار کارساز نیست.
  • ناشناس IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    44 25
    جالبه ایشون تو حوزه درس میخونده و شهریه هم مبگرفته،به نظرتون حلاله،اونوقت ما باید پول بدیم تا بچه مون درس بخونه،
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    25 17
    سلام. بنده دوتا بچه دارم. ماهی ۵۰ تومان درآمد دارم جرات نمیکنم یکی دیگه بیارم. واقعا نمیدونم این بنده خدا چی فکر میکنه.فقط بچه آوردی درسته.نباید به فکر تربیت وآینده آنها بود..
  • حقیقت IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 27
    مگرقدیم ترچه طوری بود ؟خیلی هم بچه های سالم وصالح تری داشتند
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      22 7
      من منکر برکت خدا نیستم ولی اگه حقوقت کم باشد ،کفایت زندگی را نمیکند،۴ تا فرزند، دانشجوی رشته دکتری، خانم فوق لیسانس نمیگم دروغ می‌گویند ولی حقوقشان را می‌گفتند!!!!
    • فرزانه IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      13 18
      هیچ چیز تو پول نیست خدا خودش آنقدر بزرگه که رزق بندگانش را میده اول تو زندگی به آرامش سلامتی فکر کنید خیلی‌ها پول دارن ولی خیلی مشکلات هم دارن چه فایده
    • حرف حق IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      20 9
      شما قدیم رو با امروز یکی میکنی؟ سال ۸۵ یک موتور صفر بستم ۳۸۰هزار قسطی دستمزدها روزی ۱۲۰۰۰ تومان بود حالا چی؟ اصلا برو دریک مغازه بگو جنس بده فردا میارم اگر بهترین داد قبلا همیشه کار بود ولی الان تو هفته شاید یک یا دو روز برم سرکار آقای حقیقت از جهالت بیا بیرون که خیلی گناه بزرگیه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    22 31
    یادبگیرین دختر بچه داره باچادر و روسری درس میخون، آفرین دختر گلم
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      8 3
      مثلا قبل تر بچه رو بچه میاوردن تو بچگی میدادن اون یکی بزرگش کنه اتفاقی می‌انداخت تو تنور مثل دایی من بعد هم که بزرگ میشدن باید هر کدوم باید میرفتن سر یه کاری شده کارگری به زور سر و سامان میگرفتن مگه الان چیش شبیه قدیمه
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    27 12
    اینم شد هنر؟هی بچه درست کنی؟که چی بشه؟!
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    12 20
    درود خدا بر این خانواده عاشق چنین زندگیهای ساده وپر نشاطم مثلا اونایی که یه بچه دارن ودر اخر سر هم یاغی یا معتاد یا الواط میشن خیلی خوب تربیت شدن همینایی که چند فرزند دارن بهتر قدر خانواده وپدر ومادرها رو میدونن اکثر اونایی که یک یا دو‌فرزند دارند بیشتر طلبکار والدینن و متوقعترن مطمین باشید کمترین درامدها رو تو ایران طلبه ها دارن ولی باساده زیستن خداوند برکت تو زندگیهاشون میاره
  • محسنی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 15
    خدابیشترکمکتون بکنه خانواده سالم وبچه های سالم
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    22 11
    دقیقا درآمد این طلبه از کجاست؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    22 12
    ببخشید الان دکترا ی حوزه گرفتی میری پشت میز قضاوت می شینی ماهی خدا تومن حقوق می گیری بچه ها هم بزرگ شدن بعد هم اروپا گردی مگه بده خیلی هم خوب
  • مریم IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    19 15
    من تو خواب هم خونه ۹۰ متری نمی بینم خوش بحالت حاج خانم
  • رضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    15 12
    حاج حسین از رفقای قدیم و همکلاسی دبیرستانه منه، مردی پر از تلاش و گذشت، خیلی خوشحال شدم الان یهویی این کلیپ رو دیدم
  • Re0 IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    18 13
    انشالله خدا بچه هاشونو نگه داره❤️ دوستان انقد قضاوت نکنید.. بجای اینکه وقت بذارید برای حساب کردن متراژ خونه شون و پول مبل و...یه دعای خیر کنید و بگذرید..انشالله شرایط ازدواج و فرزند آوری برای همه فراهم بشه تا کسی حسرت به دل نمونه❤️
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    14 5
    همه از مشکلات اقتصادی می ترسند امیدوارم خداوند به مال همه برکت دهد
  • علی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 12
    منم‌ پنج تا بچه دارم ۳۳ ساله هستم تا هنوز زندگی برام خوبه خداوند روزی رسان است
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      12 5
      ببم واییییی،😱😱😱،چه خبره!!!!!من آرزو بدلم مونده که زن بستونم و بچمو بغل کنم،شما ۵تا!!!!!!!!
  • احمدرضا IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 8
    منم اگه ازدریافتی هاواینده ای که بدونم بچه هام رامی توانم به سرانجامی برسانم ،منم ده تا می اوردم.چه چیزی بهترازبچه خوب میشه به دست اورد،معلومه هیچی
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    17 6
    اکه دقت کنید دو تا از بچه ها روی زمین دارن درس میخونن نه میز تحریری نه هیچی تو اینجور خونه ها انقدر ارامش و مهر و محبت و توجه و غنای فرهنگی وجود داره که بچه ها واقعا به خاطر نداشتن خیلی چیزها احساس کمبود و حسرت ندارن.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 8
    زیاد با چیزا تبلیغ فرزند اوری بکنید ولی نه دیگه خیلی دیره مردم به نان روزانه محتاجند بچه را می خواند چکار کنند تو این وضعیت بچه اوردن خیانت به خانواده ی خود وبه همان بچه است
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 14
    کاش ازدواج نمی کردم
  • ارمیتا IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 12
    همین بچها بزرگ شدن میگم چرا مارو دنیا آوردی
  • رک گو IE ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    12 10
    مرد حسابی من با ۴۱ سال سن و درامد بالای ۱۸ میلیون کابوس شب و روزم اینه آیندم چی میشه حالا فکر کن زن و بچه داشتم باس به آینده اونا هم فکر میکردم و عذاب میکشیدم. اونایی که میگن برکت و فلان جدل ضرب بلدن؟ ۲+۲ میشه ۴ والا بیشتر نمیشه
  • مه IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    12 10
    والا ما با حقوق 8 میلیون تو یدونش موندیم اینا از کجا میارن
  • محمدجواد IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    14 6
    عجب مبل گرونی دارن!!!
  • زینب IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 11
    روزی رسون خداست بابام با یه حقوق ۱۲میلیونی ۳تا زن و۱۱بچه داره خرج داده الان فقط منو خواهرم ازدواج کردیم رفتیم سر خونه زندگیمون ۹تاش مونده به کمک خدای بزرگ داره خرجشون میده
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      5 4
      پياز کلیوی ۶۰ هزار تومان شده
  • احسان IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 6
    نه بدردازدواج میخوره نه بدردبچه دارشدن ازبس زندگی این دوره زمونه سخت شده هرکاری میکنی هیچی فقط نون شکمی دیه هیچی دیه بایدارزوی هم نداشته خیلی دنیای بدی یکی ازبس دارنمیدونه چکارکنه یکیم هیچی ندارنمیدونه چکارکنه
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 2
      شوخی دیگه نه
  • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 4
    معنی فقر هم فهمیدم که سریعا بعد از ازدواج بتونی مکه بری و بعدش دوبار کربلا.خوبه که پولدار نبودید و الا جهانگردی میکردید
  • خانم ناشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 5
    بسیار عالی من هم سه فرزند جوان دارم که ب لطف خدا دخترم با مهریه ۵سکه ازدواج کرد وسال بعد بچه دار شد هر آنکس که دندان دهد نان دهد خدا ب همه جوانها مون کمک کنه تا شرایط ازدواج براشون فراهم بشه پسری جوان دارم که دوست دارم براش برم خواستگاری ولی از ازدواج می ترسه چون دنبال تجملات هست و کمی هم تنبل ودیر از خواب بیدار می شه امیدوارم خدا کمکم کنه تا بتونم قدم اول رو بردارم
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 5
    با سلام بنده هم طلبه هستم اکنون شصت و یک سال دارم در ۲۱ سالگی ازدواج کردم و همسرم آن وقت ۱۸ سال داشت دارای شش فرزند هستم و البته در اوایل زندگی سختی فراوانی را تحمل کردم. همه فرزندانم دارای تحصیلات عالی هستند. خدا را شکر از زندگی در کنار خانواده و فرزندان راضی هستم.
  • محسن IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 11
    داستان این خانواده برای کسانیکه زندگیشان صرفا با محاسبه وعدد ورقم طی می شود تخیلی است ولی برای کسانیکه خداوند محور تفکر واعمالشان است و او را اول وآخر امور ورزاق میدانند بسیار بدیهی وواقعی است. شخصا الطاف الهی در این زمینه را تجربه کرده ام
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 7
    فرض ده تا بچه آوردیم فرضم به هر بدبختی بزرگ کردیم این آینده ایی تو این کشور دارند با این مسؤلین، سه تا شون احتمالا معتاد بشه، سه تاشم بیکار، حالا خیلی زور بزنم 4تاش کارمند البته با این شرایط بعید میدونم ولی خوب الان نصف بچه هام به درد نخورن پس چرا باید این کارو بکنم، البته نا گفته نمونه اگه واقعا شرایط اقتصادی، معیشتی، وآینده کاریشون معلوم بود حتما یازده تا می‌آوردم
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 8
    من خودم الان هم ۲۳سالمه توسن ۱۴سالگی ازدواج کردم صاحب ۳تا بچه هستم
  • Koros DE ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 4
    شما که مشکل ندارید از بیت المال میرسه نه استرس زندگی دارید نه درس و دانشگاه نه سربازی نه نگرانی شغل دارید
  • محمدهادی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 3
    خدا به همه زوج های جوون فرزندان سالم عطا کنه که واقعا شیرینن و به همه ایرانی ها برکت مال و چشم پری
  • علی‌رشیدی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 0
    خدابه‌زندگی‌تون‌برکت‌بده‌انشاءالله
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    گزارش زیبایی‌ بود
  • علی IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 1
    باکدام پول اول ازدواج مکه وکربلا و..... رفتین؟! البته ازاینکه خدارزق رسان هست شکی نیست. اماشماهردودرشغلی هستین که موردحمایت هستین. موفق باشید
  • امین شهیکی IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    بنده اهل سنت هستم و سبک زندگی این برادر بزرگوار وهمسرشان را تحسین میکنم علمای اسلام راستین همه اینگونه هستند
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 3
    الان کوچیکن بلد نیستن از حق خودشون دفاع کنن، پس فردا که هر کدوم یدونه آیفون خواستن بهت میگم نشاط چیه
  • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 2
    این خانواده منبع رزقشون روپیداکردند پس هیچوقت دچار نگرانی نخواهند شدچون خداوند صاحب رزقشونه واین نگاه بااون کسی که باپول ودرامد زندگیشو متراژ میکنه فرق داره اونجا ارامش وصبر وبرکت بهمراهش میاد ماتوزندکی هامون باید نگاهمون رو به قناعت و برکت خداوتد گره بزنیم تا دچارکاستی های مادی نشیم خداوند بچه هاتون رو حفظ کنه
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 0
    فرزندان زیاد و صالح گلی از بوستان بهشتند که عطری خوشتر از آنان نیست، و تمام جذابیت‌های یک زندگی ساده و معمولی و پر از حس هیجان، شادی و نشاط را به پدر و مادر و اطرافیان می دهد، و روزیشان فراوان و باعث عزت و سربلندی والدین خود هستند
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 2
    از وسایل زندگیتون معلومه فقیری من دارم تو خونه سی متری زندگی میکنم وسایلم هم مثل تو لوکس نیست
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 7
    خاک بر سر کسانی که فرزند آوری را فقط در رفاه، خور و خواب و زندگی لاکچری می بینند با وجود آنکه خداوند وعده کرده است که ازدواج کنید و فرزند آورید، و فرزندان خود را از ترس روزی نکشید و پیامبر خدا ص در قیامت به انبوه جمعیت مسلمانان و شیعیان و محبین اهل بیت مباهات و خوشنود می شوند و این است که باید مردم و دولت و خانواده ها برای حفظ اسلام و جمعیت جوان و یاری کردن امام زمان، نسبت به هم ترحم کنند تا جوانان از ترس ازدواج به بیراهه کشیده نشوند و خانواده ها از غم روزی فرزندان خود را نکشند که این امر از القائات شیطان و دشمنان اسلام است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    5 0
    خدا حفظ شون کنه
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    خدا برکتتان بده کاش همه خانواده ها مثل شما بودن ولی نیستن..ولی مگر دختر چه ایرادی دارد اصلا تمام اولاد انسان دختر گل باشن چه ایرادی دارد..یا برعکس تمام فرزندان کسی پسر بی ادب باشن چه فایده ای دارد.خوشم اومد
  • گلی خانم IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    بعضا عادت به ایراد گرفتن داریم کار خوب این خانواده تلاش برا زندگی وساده زیستی وتربیت فرزند صالح است خدا بشون برکت بده وعاقبت به خیری.
  • ali IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 0
    ه چه خبره ۱۴ سکه من و خانومم به بیست میلیون تومن به توافق رسیدیم گرچه باور نکردنیه ولی حقیقته
  • یاسی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    رنده باشید
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    حسین اقا روزی رو خدا حساب می کنه نه بنده خدا. نمی فهمید این زوج چی دارن میگن برکت وروزی دست خداست جو منفی ندیدلطفا.
  • گلی خانم IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    بعضا عادت به ایراد گرفتن داریم کار خوب این خانواده تلاش برا زندگی وساده زیستی وتربیت فرزند صالح است خدا بشون برکت بده وعاقبت به خیری.
  • بارانا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    احسنت تا کور شود هر آن که نتواند دید
  • Shirinam IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    تکست طنز طولانی بود😂😂
  • عباس نظام اسلامی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 1
    سلام اگر قرار است ایران عزیز دروازه هاب تمدن اسلامی را به روی جهان باز کند، به چنین خانواده هابی نیاز است. هزاران افرین بر اینان.
  • * IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    4 0
    یک چیز مهم که در زنگی ما به عنوان فرد مسلمان فراموش شده توجه و توکل به خداونده کسب روزی حلال و توکل به خدا باعث ایجاد برکت در همون مال و درآمدی میشه که داریم حالا چه ۸ میلیون درآمد باسه چه ۵ میلیون چه ۴۰ میلیون در ماه. مسئله اینه که ما فکر میکنیم خودمون داریم این زندگی رو اداره میکنین در حالی که اگر لحظه ای نگاه خدا روی ما نباشه و فراموششان کنه با درآمد میلیاردی هم هیچی نداریم و چنان با سر به زمین می خوریم که دیگه نمی تونیم بلند بشیم. بحث تربیت فرزندان توسط فرزندان هم این چیزی نیست که شما فکر میکنید. وقتی فرزند اول خوب تربیت بشه و خوب و بد رو درست تشخیص بده و راه رو درست انتخاب کنه ناخودآگاه میشه الگو برای فرزندان کوچکتر و نیازی نیست که بچگی نکنه بله بچه های کوچکتر از رفتار و منش بچه بزرگتر الگو گیری میکنند. فقط کافیه مسلمان واقعی باشیم و به خدا اطمینان داشته باشیم و حرف خدا رو با جون و دل قبول کنیم.